#1 Skrevet November 3, 2009 (endret) Det er mange på forumet som lurer på hvilket dekktrykk man skal kjøre på med sommer/vinter. Også etter hvilken dekk og felgdimensjon. Fint om folk legger inn sine hidden: biltype, årsmodell på bil, dekktype, dekk/felgstørrelse, vinter/sommer. Så skal jeg være flink å oppdatetere en liste her med tilhørende kategorier Man bør ha min. 0,2 bar mindre i fordekk en bakdekk som en hovedregel (kanskje litt spesielle unntak på audi med motor foran fangeren) De anbefaler å fylle mer enn 10% på det som står i listene grunnet lekkasje. 20% på vinterdekk grunnet lekkasje og nordisk gummiblanding. Man kan miste ca 0,07 bar per mnd. av lekkasje gjennom gummi. http://www.dinside.no/356759/alt-om-lufttrykk-%D8kt-sikkerhet-penger-og-miljo-spart Lufttrykk: De ulike måleenhetene kPa/bar/psi 150 1,5 22 160 1,6 23 170 1,7 25 180 1,8 26 190 1,9 28 200 2,0 29 210 2,1 30 220 2,2 32 230 2,3 33 240 2,4 35 250 2,5 36 260 2,6 38 270 2,7 39 280 2,8 41 290 2,9 42 300 3,0 44 310 3,1 45 320 3,2 46 330 3,3 48 340 3,4 49 350 3,5 51 DEKKTRYKKFORMEL!!! (laget av en ingeniør hos BF Goodrich) Eksempel: Standard bil, 1500 kg. (1500x2,2)/100)) = 33 psi pluss på 2 psi rund baut = 35 psi pluss på 2 psi på bak = 37 psi bak Ved modifisert fjøring, vil resultatet bli 30 psi foran, 32 psi bak. Dette er IKKE ett absolutt trykk, men her er en fin plass å starte for å finne trykket! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 3, 2009 (endret) AUDI SOMMERDEKK: 80/90/coupe: 80 B4 225/45-16 2,4 bar/35 psi 100/A6/S4/S6 : S4 C4 245/40-17 2,7 bar/39 psi A2 A3/S3: A3 8P 225/45-17 2,1 bar/30 psi A4/S4/RS4: A4 B6 205/65-15 2,3-2,7 bar/33-39 psi 205/55-16 2,3-2,7 bar/33-39 psi 215/55-16 2,2-2,6 bar/32-38 psi 235/45-17 2,2-2,6 bar/32-38 psi 235/40-18 2,5-2,9 bar/36-42 psi A4 B7 215/55-16 2,1-2,5 bar/30-36 psi 235/45-17 2,1-2,5 bar/30-36 psi 235/40-18 2,8 bar/40 psi TT 225/45-17 2.3-2,? bar/33-3? psi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 3, 2009 (endret) VW SOMMERDEKK: Polo: Golf/Bora/Jetta: Golf 4 1,9 TDI 4 Motion 225/40-18 2,5-2,8 bar/36-41 Golf 4 fwd 225/40-18 2,3-2,6/33-38 psi Passat: Tiguan: Touareg: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 3, 2009 (endret) AUDI VINTERDEKK: 80/90/coupe: 80 B4 195/45-16 2,0 bar/29 psi 100/A6/S4/S6 C4: A3/S3: A4/S4/RS4: A4 B5 1,8 TQ 205/55-16 2,4 bar/35 psi A4 B6 1,9 TDI 195/65-15 2,4-2,8 bar/35-41 psi 205/60-16 2,4-2,8 bar/35-41 psi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 3, 2009 (endret) VW VINTERDEKK: Polo: Golf/Bora: Passat: Tiguan: Touareg: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 3, 2009 Bra tiltak, spesielt for oss som kjører litt "udda" dimensjoner - jeg får aldri samme svar når jeg spør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 12, 2010 En ting jeg humrer og ler litt av nå på vårparten er folk som kommer drassende med reservedekket sitt samtidig som de sjekker trykk i dekkene som står på bilen. Hva gjør de? Jo; de fyller samme trykk på dekket som ligger i bagasjerommet også! Vært artig å lest av trykket du ender opp med om du skrur hjulet på bilen og får bilens tyngde på det.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 12, 2010 En ting jeg humrer og ler litt av nå på vårparten er folk som kommer drassende med reservedekket sitt samtidig som de sjekker trykk i dekkene som står på bilen. Hva gjør de? Jo; de fyller samme trykk på dekket som ligger i bagasjerommet også! Vært artig å lest av trykket du ender opp med om du skrur hjulet på bilen og får bilens tyngde på det.... Spiller ingen rolle om du måler dekktrykk i lufta eller mens bilen står på hjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 12, 2010 En annen sak er at reservehjulet normalt sett skal ha en del høyere trykk, spesielt om det er sånn "pizzakniv-hjul" som MÅ ha høyt trykk for å kunne brukes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 12, 2010 Spiller ingen rolle om du måler dekktrykk i lufta eller mens bilen står på hjulet. Og hvorfor ikke det?? Dekke trykkes jo litt sammen og mindre volum med samme mengde luft gir jo høyere trykk. Ikke mange millibarene men litt mer blir det vell?! Jeg kjører 235/35-19 på Golf V og har fått opplyst alt fra 2,2 - 3.0 bar. Tror jeg har ca 2.3-2.5 nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 12, 2010 For ordens skyld var det snakk om et reservedekk av samme dimmensjon som de som stod på bilen. Kan ikke se for meg at ikke vekten av bilen ikke skal innvirke her, det virker bare logisk i mitt hode i allefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 13, 2010 Jekk opp bilen din, mål trykket, og slipp den ned da? jeg tror avvik i måleinstrument fra fyllepunkt til fyllepunkt er mye høyere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 13, 2010 Audi 80. Jeg kjører 225/45-16" på sommer med 35PSI/2,4bar foran og bak. På vinter 195/65-15" kjører jeg 2,0bar foran og bak Dette har jeg fått oppgitt av dekkforhandler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 13, 2010 Dekk blir jo ikke trykt sammen, det bare endrer form. Derfor likt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 13, 2010 Kjører konsekvent 3 bar i alle lavprofildekk. Dette for å skjerme felgen mest mulig på de latterlig dårlig veiene vi har her i landet. Kjørte engang med 2,2 bar forran på ene gamle BMW'n min etter bilens instrukser. Da banket jeg hakk i kanten på felgen pga at asfalt kanten rett og slett bøyde gummien helt inn. Etter det kjører jeg som sakt konsekvent 3 bar og har ALDRI hatt/fått samme problem igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2010 Har sett fra forhandler i Tyskland, S4 C4 med 245/40-17 oppgitt til 2,7 bar kjører selv mellom 35 og 45 psi på 225/45-17, avhengig av hvor mye dekket tåler, når sporing er mest fraværende osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2010 Tiguan med 9 x 19" og 255/40 - 19 40psi alt 3 bar ifg Christer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 17, 2010 Hvilket dekktrykk vil dere anbefale til 225/40-18 på min Golf 4? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 23, 2010 Tiguan med 9 x 19" og 255/40 - 19 40psi alt 3 bar ifg Christer:) Her må han ha bomma gitt:p mere riktig med 2,5 bar. Kan også kjøre med noe lavere( 2,2-2,3 ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 23, 2010 Audi A3 8P Sommerdekk:225-35/19 kjører med 3 bar foran å bak Vinterdekk: 225-45/17 med 2,6 bar foran å bak Førstnevnte oppgitt fra christer kvalheim og sistnevnte fra innsiden av bilens tanklokk, funker fint for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 23, 2010 Hvilket dekktrykk vil dere anbefale til 225/40-18 på min Golf 4? Liste er oppdatert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 23, 2010 Her kan man finne sin bilmodell og et relativt stor antall forskjellige dimmensjoner med anbefalte dekktrykk: http://www.vredestein.com/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 23, 2010 What's the "correct" tyre pressure? How long is a piece of string? Seriously though, you'll be more likely to get a sensible answer to the length of a piece of string than you will to the question of tyres pressures. Lets just say a good starting point is the pressure indicated in the owner's manual, or the sticker inside the driver's side door pillar. I say 'starting point' because on every car I've owned, I've ended up deviating from those figures for one reason or another. On my Subaru Impreza, as outlined above, I got much better gas mileage and no difference in tyre wear by increasing my pressures to 40psi. On my Honda Element, I cured the vague handling and outer-tyre-edge wear by increasing the pressures from the manufacturer-recommended 32/34psi front and rear respectively, to 37psi all round. On my Audi Coupe I cured some squirrelly braking problems by increasing the pressure at the front from 32psi to 36psi. On my really old VW Golf, I cured bad fuel economy and vague steering by increasing the pressures all-round to 33psi. So what can you, dear reader, learn from my anecdotes? Not much really. It's pub-science. Ask ten Subaru Impreza owners what they run their tyres at and you'll get ten different answers. It depends on how they drive, what size wheels they have, what type of tyres they have, the required comfort vs. handling levels and so on and so forth. That's why I said the sticker in the door pillar is a good starting point. It's really up to you to search the internet and ask around for information specific to your car. The Max. Pressure -10% theory. Every tyre has a maximum inflation pressure stamped on the side somewhere. This is the maximum pressure the tyre can safely achieve under load. It is not the pressure you should inflate them to. Having said this, I've given up using the door pillar sticker as my starting point and instead use the max.pressure-10% theory. According to the wags on many internet forums you can get the best performance by inflating them to 10% less than their recommended maximum pressure (the tyres, not the wags - they already haves inflated egos). It's a vague rule of thumb, and given that every car is different in weight and handling, it's a bit of a sledgehammer approach. But from my experience it does seem to provide a better starting point for adjusting tyre pressures. So to go back to my Subaru Impreza example, the maximum pressure on my Yokohama tyres was 44psi. 10% of that is 4.4, so 44-4.4=39.6psi which is about where I ended up. On my Element, the maximum pressure is 40psi so the 10% rule started me out at 36psi. I added one more to see what happened and it got better. Going up to 38psi and it definitely went off the boil, so for my vehicle and my driving style, 37psi on the Element was the sweet spot. The Wheel and tire bible 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...