Rune's tråd for dumme spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle bli flink med bilpleie, og vil bruke vinteren til å lese meg opp, og handle inn ting og tang, og har en del spørsmål fremover....

 

Først: jeg kikket på clay hos Scandic Shine, og de har tre typer Chemical Guys clay, mild, medium og heavy duty, alle tre sier de ikke skader lakken, hvorfor skal jeg da velge noe annet enn heavy duty???

Finner heller ikke clay lube hos Scandic shine, har de ikke det?

 

Og en annen ting, "alle" snakker om foam gun o.l. er det noe galt i å bruke såpebeholderen i høytrykkspyleren (Karcher)?

 

Kommer garantert mer spørsmål før vinteren er over :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heavy duty clay er sjelden nødvendig, etter min erfaring... Den skader ikke lakken, men den lager ofte kraftige spor, slik at du MÅ maskinpolere etterpå.

Som clay lube kan jeg anbefale Optimum No Rinse, eller andre bilshampoer. Med andre ord: du blander clay lube selv.

 

Foam cannon (til HT, foam gun er til vanlig hageslange) kan ikke sammenlignes med såpetanken på spyleren. Du ser resultatet etter skumming med foam cannon i flere tråder her inne. Jeg har i hvert fall aldri sett et slikt resultat med vanlig såpetank ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det greit at andre kommer med litt relevante spørsmål her og?

 

Jeg har brukt meguiars agressive, kan ikke si jeg merket at den laget spor?

Senere har jeg brukt mild, men har ikke noe god grunn til det. Tar clay noe av lakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det greit at andre kommer med litt relevante spørsmål her og?

 

 

Klart det, lurer på det meste jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvis jeg alltid skal maskinpolere etter claying, så er det bare å gå for heavy duty da?

Blander jeg bare vanlig såpevann til lube, eller må jeg ha mer såpe i?

 

Er foam gun eller cannon det beste da? Noen som selger billige slike? Eks Feiltema eller Clas?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVorfor skal du maskin polere hele tiden? Jeg kan gi deg følgende tips, som trolig går i vranghalsen på noen her inne:

 

-Gjør ett godt grunnarbeide, flere gode tråder her inne om komplett bilpleie

-Vedlikehold det etter gitte tråder

 

Godt grunnarbeide og påfølgende vedlikehold SKAL tilsi at du ikke trenger å polere bilen mer enn en gang i den tiden du eier bilen.. Det er ikke noe galt i å ha en blank og til dels ripefri bil, men å ha bilen 100% ripefri er en eufori og idioti..

Noe du også vil se i flere tråder her inne er at det er en STOR forskjell mellom å polere en bil, en jobb som fint kan gjøres på en knapp time, og LAKK KORRIGERE\RUBBE bilen, som kan ta opptill flere dager..

 

Moderne biler har miljøvennlig lakk, denne tåler ikke en dritt, og nesten uansett hva pokker du gjør vil du få små riper i lakken, noen så små at de bare synets i ett visst lys..

 

Det er enkelte her i klubben som mener att ett 100% resultat er det eneste som teller innen bilpleie, jeg er ikke en av de, ta godt vare på bilen din, men ikke overdriv..

 

Søk litt på forumet så får du alle svarene du trenger, i tillegg vil jeg bare si at "Runes tråd for DUMME spørsmål" ikke er riktig måte å få hjelp på, vær saklig både i EMNE og i INNHOLD så er det mye enklere å forholde seg til tråden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Ben.

 

Grunnen til at jeg lagde den tittelen på tråden, var for å understreke at jeg ikke har god greie på dette, og derfor kommer til å stille en del spørsmål som virker dumme for dere som kan det.

 

Jeg har allerede lest en del både på dette og andre forum, men det er så mange forskjellige meninger og oppfatninger om emnet, at jeg syns en egen tråd er på sin plass for å finne det som passer for meg.

 

Du har helt sikkert rett i at det er nok å polere en sjelden gang, MEN er det da vits i å claye hvis du ikke skal polere?

 

Iallefall første gang til våren, vil jeg ha en full runde med korrigering og rensing, da bilen jeg nylig kjøpte har en del knask jeg tror jeg kan klare å rette opp i.

 

Jeg har forøvrig en gammel Passat jeg har tenkt å øve meg på....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bruker normal clay skal det ikke være nødvendig å polere\rubbe lakken i etterkant, men clay er ikke 100% sikkert og kan forårsake riper den også.. Poenget med Clay er å fjerne alle urenheter i lakken, asfalt flekker, kvae etc etc som du ikke fjerner med vanlig avfetting..

 

Hensikten med clayen er å bryte løs urenhetene og pakke den inn i clayen ved riktig bruk, men dritten forsvinner jo ikke, den pakkes inn, og kommer dritten i kontakt med lakken igjen så er du i trøbbel.. Så en skikkelig avfetting, gjerne 2 ganger + skikkelig vask FØR clay er ett greit startpunkt. Når du clayer fjerner du alt på lakken, inkl voks\lakkbeskyttelse og lakken må behandles i etterkant, nå til vinterstid vil jeg anbefale en god sealant\lakk konservering.. På sommeren kan du gjerne bruke Voks som har noe dårligere holdbarhet men mer glans..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

 

Så da kan en si at heavy duty clay egentlig KUN er nødvendig første gangen jeg clayer, og at jeg kan gå over til mild clay senere, sålenge jeg vedlikeholder lakken godt?

 

Og det samme gjelder lakkrens/polering?

 

Slik at når grunnlaget er lagt, så er det vask ofte, og claying/voksing 3-4 ganger i året som gjelder?

 

Edit: voksing etter behov, selvsagt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder med og clay'e de gangene du skal rubbe, clay kan lage riper om du ikke er forsiktig nok.

Og hvor ofte skal man rubbe? har du gjort det èn gang, så holder det leeenge!

 

en til to lag med sealer er ofte anbefalt på vinterstid (fordi denne tåler salt og litt avfetting uten og bli fjernet)

for en liten ekstra glød kan du toppe sealeren med et lag voks på vinteret, men denne vil bli borte etter kort tid om den utsettes for salt og avfetting.

På sommeren har man ikke dette fæle saltet som tærer på lakken, derfor holder det med en voks som hever glansen og dybden i lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt heavy duty clay hele to ganger. Ellers har vanlig Riccardo clay vært nok.

 

Men som Ben sier (for en gangs skyld er jeg litt enig :P): Lager du et godt grunnlag med skikkelig polering, evt. rubbing, og ikke er porno i tankegangen om at swirls er en manns verste fiende, bør det holde med den ene gangen, så lenge du behandler lakken riktig i etterkant.

Hvilket vil da si: ja, voks/sealer etter behov. Slutter vannet å perle seg/perler seg dårligere/renner ikke av som etter polering, er det på tide med et nytt lag beskyttelse.

 

Det skal sies at før du setter i gang med denne etterbehandlingen, bør du kjenne etter om det er noen usynlige ulumskheter i lakken. Kjenner du små nupper og lignende, clayer du med en mild clay, og legger noen lag med voks.

Så enkelt, men likevel effektivt kan det være :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

 

Har holdt på med dette en stund og anbefaler at du tar turen innom denne siden.

 

Her finner du meget nyttig basis info !

 

Et tips fra meg bare - det er lett å la seg rive med i utstyrshysteriet, så hør mer på de som gir deg generelle råd om bruk og teknikk enn de som skal pushe et spesifikt produkt !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.