Tiptronic som ruser når den bytter gir?!

Anbefalte innlegg

Dette hadde visst ikke noe å si ifølge verkstedet, og har fått med garanti :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva det skyldes på 5HP19 skal jeg ikke begi meg ut på, men først må jeg forklare deg litt om hvordan en automatkasse fungerer.

 

Når du girer med en manuell girkasse, slipper du gassen, trår inn clutchen, tar girkassen ut av det gamle giret, den passerer gjennom neutral og den går inn i det nye, du slipper clutchen og du gir gass igjen.

 

Automatkasser - foruten de aller første - fungerer motsatt. For å gire mykest mulig legger automatkassen faktisk inn det nye giret før den slipper det gamle.

Et eksempel: Ved gasspådrag og girkassen f.eks skal skifte fra 2. til 3. gir, vil den først legge inn 3. gir, så kan den slippe 2. giret. Dette styres av oljetrykk, solenioder og litt forskjellig. I tillegg har man clutchpakker (lameller og stålplater liggende lagvis) som klemmes sammen av oljetrykk når de forskjellige girene er i inngrep.

 

Det du opplever er noe som kalles flare. Flare er når girkassen - av ulike årsaker - ikke klarer å matche vekslingen av girene perfekt. Dette kan være en konstruksjonsfeil som ikke behøver å påvirke girkassens funksjon og levetid annet enn at det er irriterende, eller det kan være en oppstått feil som tilsier at det er havari rundt nesten sving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På automater av generasjonen før tiptronic er dette tegn på lavt oljetrykk i kassa, feks som følge av slitasje eller tett oljefilter.

 

Er det forskjell på hvor mye den ruser, avhengig av hvor mye gass du gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har ny - og korrekt - olje, nytt filter, ny pakning mellom filter og ventilhus og ny pakning på til bunnpannen - slik at nivået ikke forandrer seg pga lekkasje, er det ikke annet du kan gjøre enn å lese feilkoder.

 

Du kan kontakte ZF og høre om dette er en vanlig feil på disse kassene, ZF pleier å være veldig greie mtp spørsmål. En annen ting du må være klar over er at dersom kassen har gått 124 000 km uten filterskifte, og blitt kjørt hardt, med campingvogn f.eks, så kan det være nok til at havari er nært forestående.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjer oftest når jeg har lite gass(rundt 2000 rpm) i drive, noen ganger ruser den 300 rpm andre ganger 900

 

Ruser den mer ved lav belastning og mindre ved høy belastning så forsterker det antakelsene mine.

Mindre belastning betyr også mindre åpning for oljetrykk for å regulere clutchene slik at skiftet skal gå sakte, mykt og pent. Men pga lekkasjer eller dårlig pumpe blir det da for lavt trykk slik at skiftet går alt for mykt og det ruser opp.

 

Har du hatt kassa selv siden den var ny siden du vet at den kun er kjørt 124?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.