Trim av 1.6 TD motorene,del dine erfaringer,spørsmål og svar.

Anbefalte innlegg

Siden det er såpass mange som holder på med dette for tiden så hadde det vært greit med en tråd hvor vi kan dele erfaringer å spørre om råd og tips. Vennligst hold tråden ren for svada og flåseri,hvis du skal abonnere på tråden så trenger man ikke skrive noe. Klikk da heller på "Trådverktøy" og så på "Abonner på denne tråden" ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skrive litt om min bil da. 90 modell Golf 1.6 TD med den uhyre spreke 1V motoren på 60 hk orginalt. Etter mye pm frem og tilbake med Petter Lønning så har jeg fått meg en viss oversikt over ting jeg skal ha tak i. Garret T3 kjøpte jeg hos en lokal høgger etter tips fra Petter. Dieselpumpe ifra en 70 hk GTD motor er straks på vei,intercooler skal jeg en tur på den lokale høggern å se hva jeg finner. Dysespisser ifra GTD skal jeg kjøpe ifra Usa. Pr dags dato så kjører jeg med oppjuster matetrykk uten intercooler,ryker "litt" ved pådrag men går mye bedre enn de orginale 60 hestene. Har ingen planer om noe værsting-trim på min bil,så får vi se hvor lenge det varer : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 75hk TD motor.

 

Justerte opp dieselmengden og høyere trykk, røyk svart bare jeg så hardt på gasspedalen. Ladet 1,5bar, med intercooler i front.

 

Gikk Godt, og steike den fine turbosangen det var ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har tips til en intercooler som passer foran radiatoren uten å skjære istykker hele bilen ? Vil ikke ha en en ic og rør og slanger som stikker ut av grill og fanger. Har "fri" tilgang på en lokal bilopphugger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal IC fra Nissan Skyline R32 brukte jeg, var lite kapping.!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal IC fra Nissan Skyline R32 brukte jeg, var lite kapping.!

 

Sist jeg var på Sjøholt så minns jeg å huske at det sto noen R32`er i et hjørne Pål....: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er noe å hente på å justere innsprøytings-tidspunktet på 1.6 td motorene ? Eller er det bare å holde seg til fabrikk-specsa ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er noe å hente på å justere innsprøytings-tidspunktet på 1.6 td motorene ? Eller er det bare å holde seg til fabrikk-specsa ?

 

Med standard pumpe (ikke modifisert for å gi mer dynamisk timing) vil det hjelpe med mer statisk timing, sett den rundt 1,00mm før TDC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kjennskap eller bestilt noe ifra denne siden her ?

 

http://www.westportparts.com/Golf2Parts.htm

 

Ser ut som de har litt av hvert til 1.6 og 1.9 tdk/tdi

 

IKKE BESTILL DERFRA!!!

 

Det er den berømte Prothe som driver den sia også, og selger bare Kina kopi dritt som verken passer eller holder. Mye å lese på nettet ang. dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IKKE BESTILL DERFRA!!!

 

Det er den berømte Prothe som driver den sia også, og selger bare Kina kopi dritt som verken passer eller holder. Mye å lese på nettet ang. dette.

Ok da så,men hadde det vært org. deler hadde det vært bra ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den delen som kalles cam-plate er det den som byttes for å få enda mere diesel ut av pumpa ? Eller er det en annen del ? Det som kalles stempelet er det en annen del eller er det den cam-plate ? Stod en Passat med 110 hk AFN motor på høggern hvor svogern min jobber men der mangla det pumpe på såklart,alt annet var intakt : bh : Kunne vel laga en hybrid-pumpe med 11 mm stempel da er ikke det slik å forstå ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmengde blir bestemt av både stempeldiameter og løftehøyde på kammplata. AFN har 10mm stempel i pumpa. En må også tenke på at jo større stempel en bruker, jo mindre turtall tåler pumpen. Modifisert 9mm (GTD) pumpe som gir diesel til 6000rpm gir over 200hk ref filmen jeg la ut i min tråd (190+whp). Skal en lage mye effekt men med lavere maks turtall så er større stempeldiameter veien å gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da så,men hadde det vært org. deler hadde det vært bra ?

 

Originale Bosch deler er dyrt men holdbart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay så både stempel-diameter og kamplata bestemmer mengden. Trodde det var kun stempel jeg....greit å vite. Får holde utkikk etter en AFN pumpe da med andre ord ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.