MONOPOINT: Likheter/forskjeller mellom ulike motorer?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke likheter/forskjeller det er mellom de forskjellige motorstørrelsene som benytter monopoint?

F.eks Golf 3 som har dette til både 1.4, 1.6 og 1.8 såvidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt i Haynes-manualen til Golf 2 som jeg har liggende, den benytter vel også dette systemet på noen motorer mot slutten av produksjonstiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, motorvolumet er i hvert fall forskjellig. ;)

No shit? : haha :

 

 

Takk, det var jo informativt! Ser jo at min 1992 har en 1.4liter ABD med Mono-Motronic, et system som det virker som om den bare deler med ABU og AEA (begge 1.6l) og AAM, ANN, ABS, ANP, ADZ, og ACC (1.8l).

 

Så er neste spørsmålet: Er det masse forskjellige utgaver av Mono-Motronic, eller er det samme systemet på alle modellene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det varierer med typer der. Har 3 stk motorer i garasjen nå ABS 1992-ADZ 1995 den siste er jeg usikker på 1990 og disse 3 er alle like med tanke på kontakter. Den fra 1990 har litt annen design på dekselet der hvor ledningene til monotronicen ligger men det er det jeg har sett av forskjeller. Siden de motorene jeg har er fra så varierende år så virker det som det er bare er en type

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det varierer med typer der. Har 3 stk motorer i garasjen nå ABS 1992-ADZ 1995 den siste er jeg usikker på 1990 og disse 3 er alle like med tanke på kontakter. Den fra 1990 har litt annen design på dekselet der hvor ledningene til monotronicen ligger men det er det jeg har sett av forskjeller. Siden de motorene jeg har er fra så varierende år så virker det som det er bare er en type

 

Okei, det er jo greit å vite - da er det eventuelt bare ECU som styrer forskjellen må man anta - eller har de samme ECU? Såvidt jeg har klart å lese meg til på nettet så er Mono-Motronic styrt av ECU på bakgrunn av info fra gassjeldpotentiometer, lufttemp, motortemp og en lambdasonde.

 

Greit å vite at man har flere modeller og hente deler fra om man som meg har trøbbel med systemet.

 

Er bilen din dau ennå

Jepp, stein død. Ikke hatt tid til så mye feilsøk, har fått tips om å sjekke flere ting:

-tenningslåsbakstykke.

-kjøre startgass rett nedi mono-motronicen og se om den "starter" da, da funker iallefall tenningen.

-kjøre 12V rett på dysa (er redd for å gjøre dette da jeg ikke har info om den skal ha 12V for å åpne, eller om den får lavere volt fra ECU - kan dog måle om den får strøm i det hele tatt).

 

Funker ikke noe av dette må jeg prøve å få fatt i "hele røkla" - dyse, sensorer og ECU og prøve å bytte ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen sprengskisser av systemet:

Injection_lower_part.gif

 

Injection_upper_part.gif

 

Mono-Jetronic_block_diagram.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorvidt dette stemmer i Norge vet jeg ikke, fant dette på en canadisk corradoside:

 

ECU-delenummer til VW:

Golf CL 1.4 litre (ABD)90-92

Bosch Mono-Motronic:

0 261 200 257

0 261 200 258

 

Golf CL 1.4 litre (ABD)92

Bosch Mono-Motronic:

0 261 200 750

0 261 200 751

 

Golf CL 1.4 litre (ABD)92-94

Bosch Mono-Motronic:

0 261 203 302

0 261 203 303

 

Golf CL 1.4 litre (ABD)92-95

Bosch Mono-Motronic:

0 261 200 756

0 261 200 757

 

Golf CL 1.4 litre (ABD)94-95

Bosch Mono-Motronic:

0 261 203 650

0 261 203 651

 

Link til hele listen:

http://www.corrado-club.ca/tech/vwecucodes.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.