Problemer etter gearkasse skifte..

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har akkuart byttet ut tiptronick kassa i passaten(1.9tdi)

Etter att vi fikk på plass alt så funket bilen veldig bra i ca 2km, da begynte den og slure- å etter enda 200meter, så dro den ikke i det hele tatt:(

Noen som har noen triks for dette ? :P

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du fylt på olje og kontrollert at oljenivået er korrekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen sto og gikk til bunn panna på kassa var lunken. ca 35-40 grader. så fylte vi til det randt ut igjen.

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

bilen sto og gikk til bunn panna på kassa var lunken. ca 35-40 grader. så fylte vi til det randt ut igjen.

mvh

 

Etterfylte og skrudde igjen mens motoren var i gang hele tiden sant? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei:( stoppet den da den var ca 40 grader, fylte til det rant ut igjen , skrudde igjen og kjørte..

skulle vel kanskje etterfylt. kan jeg ha ødelagt noe, eller kan det gå med og etterfylle nå?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skal kjøres i alle gir, girkassen skal varmkjøres til oljen er ca 45 grader, så skal det fylles på til det renner ut, mens motoren er igang... så skal det vel igrunn vere tut å kjør:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal man føsts fylle til det renner ut igjen da, også kjøre den en tur i alle gir- får så og etterfylle??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle vist dette her, så kunne gått ut og prøvd :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal først fylle på til det renner ut, så starte bilen, IKKE prøvekjøre bilen, men kjøre den i alle gir mens den henger på bukk... det skal fylles på olje til den blir ca 45 grader mens den står i fri og motor igang. når oljen er 45 grader skal det såvidt dryppe ut av påfyllingshullet. da er det tut og kjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal først fylle på til det renner ut, så starte bilen, IKKE prøvekjøre bilen, men kjøre den i alle gir mens den henger på bukk... det skal fylles på olje til den blir ca 45 grader mens den står i fri og motor igang. når oljen er 45 grader skal det såvidt dryppe ut av påfyllingshullet. da er det tut og kjør.

 

kjøres i alle gir med bremsen trykket ned, hjula skal ikke rotere;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal det såvidt dryppe ut av påfyllingshullet. da er det tut og kjør.

Inne i mellom dette skal motor stå på tomgang, bilen i park og påfyllingsskruen stenges mens motor går. Deretter kan man kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg ha fått ødelagt noe slik som jeg gjorde det først ?

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og er det noe annent en oljenivå som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøres i alle gir med bremsen trykket ned, hjula skal ikke rotere;)

 

man får ikke kjørt bilen i alle gir om hjula står i ro!!;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man får ikke kjørt bilen i alle gir om hjula står i ro!!;)

 

Sette den i alle gir da, så kassa får jobbe med oljen:)

Hjula skal ikke rotere ifølge elsa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehehe.. stemmer det, men det går stort sett helt fint uansett om de snurrer eller ikke;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men, nok om olje påfylling :P

noe annet som kan ha gått til skogen? skulle etterfylle nå, men nå blir ikke bunnpanna på gearkassa varm en gang:(

er det ikke sirkulasjon på olja da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor viktig er et og bruke orginal atf olje?

hva skjer man vis f.eks kliner oppi biltema olje?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle ZF 5HPxx-girkassene (les: Tiptronic) skal ha originaloljen til VAG eller tilsvarende, ikke vanlig automatkasseolje. Er du heldig har det nok ikke skjedd noe spesiell skade på girkassen om feil oljenivå var grunnen. Sikker på at converter ble riktig montert på inngående aksel på girkassen før girkassen ble satt i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ganske sikker på att vi har fått den ordentlig på. bunnpanna blir varm så da sirkulerer vel olja? men kjøpte olje fra mekonomen og hadde på, det var kanskje litt dumt:P

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen? Da var det sikkert Castrol? De har en olje som heter Transmax Z som ihvertfall er samme spesifikasjon som originaloljen om jeg ikke husker feil.

 

Kjør bilen varm og sjekk/korriger oljenivå etter riktig fremgangsmåte og se om det hjelper først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto dxIII på olje flakene.

Men selv om bunnpanna på kassa blir varm, så renner det fortsatt olje ut av på fyllingshullet.

Var så vitt drivakslingene lugget seg rundt ett par runder , prøvde da og sette den i forskjellige gir mens den sto på bukker- men da sto alt stille..

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spesifikasjonen oljen skal tilfredsstille har ikke noe eget navn, men oljen må være av samme type som ESSO ATF LT 71141. Alle ZF-kasser med grønt typeskilt skal ha spesialolje.

 

Uansett skulle ikke det å fylle feil olje få girkassen til å havarere etter et par kilometer. Om oljen har riktig temperatur og det renner ut påfyllingshullet er det for mye olje på kassen..

 

(Alternativt kan det være converteren som ikke var helt fullstendig inne eller har sklidd litt ut, og om man da setter girkassen på motoren og tvinger dette sammen blir pumpen ødelagt og girkassen mister trykket, og ingenting virker.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har rett i det, første gangen vi byttet så satt konverteren på motoran da vi tvingte det sammen, så da ble pumpa ødelagt.

Den har vi nå byttet i fra den gamle kassa og fylt opp med dxIII atf olje. det var da vi fikk de symptomene som jeg forteller om nå. Det sirkulerer jo(?) får kassa blir varm, men vil ikke gå rundt. så kan det være att den ikke virker i det heletatt vis det er feil eller for mye olje?

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er for mye olje kan det godt hende at den ikke fungerer i det hele tatt. Feil olje skulle neppe gjøre at bilen ikke går i det hele tatt så lenge det er automatolje som er fylt på. Om det ble klemt sammen med converter sittende på motoren (det er absolutt fy-fy å ikke ta converteren med girkassen) er det jo en fare for at det har oppstått andre skader på girkasse eller converter også, så det blir vanskelig å si noe mer nøyaktig om hva det kan være.

 

Som sagt, få riktig oljenivå og sjekk hva som skjer da. Om det har vært alt for mye olje så ventilhuset har stått i olje kan det ha oppstått skade på girkassen, men det er også umulig å si/se helt uten videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.