Startproblemer på gammel passat...

Anbefalte innlegg

opprinnelig melding:

"Passaten (35i)min har begynnt å skape seg når jeg skal starte den..

 

Vrir om nøkkelen og tenningen går på, men ikke noe mer... Starteren går ikke

i det hele tatt.. Prøver på nytt, og det samme skjer igjen, helt til forsøk nr X, ( X = tall mellom 1 og ca 8 ) da funker plutselig alt som det skal og bilen starter som en kule..

 

Noen ganger i samme prosedyren så kommer det en syk skrapelyd fra starteren, samme lyd som kommer om du prøver å starte en bil som allerede er i gang... Denne kommer selv om bilen ikke er startet...

 

Noen som har en ide? Var hvertfall ny for meg denne...

 

Og så en annen ting... Speedometernålen har en tendens til å begynne

å "danse" litt mye frem og tilbake under kjøring.. (voldsom vibrering på den). Dette kommer og går.. noen ganger normal, andre ganger "gele"...

Hadde forøvrig det samme problemet på gamle audi 80'en... Men her gav dette seg av seg selv til slutt... Hva som gjør dette? Har sett det på flere vw\audi av eldre modell, så jeg antar at det er flere som har vært borti dette."

 

NY!!!

Vel....

 

Nå har problemet forandret seg litt, før jeg har fått tid til å sjekke ut noe mer...

 

I dag når jeg skulle hjem fra jobb gav den fra seg noen lyder når jeg skulle starte den, og det endte med ingenting.. Når jeg vrir om tenningen hører jeg bare en "summe"-lyd framme i motorrommet...

 

Så hva er det nå som er galt? Startmotoren som har tatt kvelden eller er det det tidligere nevnte tannhjulet på innslaget som rett og slett har lagt tennene på hyllen?

 

Bilen starter dog uten problem etter en liten dytt...

 

Vel? Noen som har en formening?

 

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker det er dårlig kontakt jeg, enten i selve teningsbryteren eller på innslaget. Alternativt dårlig jording på starteren.

 

Kan også være selve innslaget som begynner å bli slitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tenker godt etter så snakket han der karen jeg kjøpte bilen av at den var litt uggen av og til når den skulle startes.. Fikk derfor med en "greie" som han anbefalte meg å bytte... Dette antar jeg er selve bryteren på tenneren.. En kvit sylinderformet sak med lednings-"poler" i ene enden og ett hull, nesten som et nøkkelhull i andre enden...

 

Eller hva?

 

Og jeg får vel også krype til korset å spørre hva "innslaget" egentlig er for noe...?? Hvor ligger dette? Ved tenningen eller? Kanskje det er den delen jeg beskrev over? hehe... Dette er ikke helt mitt felt...

 

:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det er tenningsbryteren du har fått med ja...

 

Innslaget ligger opp starteren og er en magnetspole som "slår inn" når du vrir på nøkkelen.

Magnetspolen skyver tannhjulet på starteren inn på tannhjulet på motoren slik at motoren går rundt og starter.

 

Dårlig kontakt eller noe i innslaget gjør ofte at tannhjulet ikke skyves langt nok frem og dermed blir den skrapelyd når du prøver å starte motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. om det er sånn det fungerer så går det jo opp mange lys her...

 

Tror faktisk jeg først og framst skal konsentrere meg om dette "innslaget" når jeg en gang får summet meg til å ta en titt på dette... Syns det høres meget fornuftig ut at det er her problemet ligger... For selve tenningen syns jeg virker grei... Han som hadde bilen før hadde jo som sagt hatt samme problemet, og han hadde konkludert med at noe var galt med tenningen.. Han hadde dog ikke klart å fikse det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel....

 

Nå har problemet forandret seg litt, før jeg har fått tid til å sjekke ut noe mer...

 

I dag når jeg skulle hjem fra jobb gav den fra seg noen lyder når jeg skulle starte den, og det endte med ingenting.. Når jeg vrir om tenningen hører jeg bare en "summe"-lyd framme i motorrommet...

 

Så hva er det nå som er galt? Startmotoren som har tatt kvelden eller er det det tidligere nevnte tannhjulet på innslaget som rett og slett har lagt tennene på hyllen?

 

Bilen starter dog uten problem etter en liten dytt...

 

Vel? Noen som har en formening?

 

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler meg nokså sikker på at det er innslaget ditt som ikke fungerer som det skal.

 

Du får tydeligvis strøm frem til starteren (summelyden du hører). Innslaget trykker ikke tannhjulet langt nok frem og det kommer derfor ikke i kontakt med svinghjulet.

 

Det er ganske sikkert selve innslaget som er slitent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.