AAN "dør" etter skifte av gir

Anbefalte innlegg

Har søkt litt men ikke funnet ut noe rundt mitt problem.

Gjelder en -97 S6 2.2

Hvis man drar den godt ut på 1. eller 2. og girer til neste gir så dør den ut på en måte.

Akkurat som om den ikke får bensin. Den kommer etter 2-3 sek, men tør ikke prøve så mye. Kan det være fare for havari hvis det ikke kommer nok bensin?

Det er ikke noe fusking/rykking, bare drar veldig dårlig så pluteslig kommer den så det holder igjen.

Den var chippet. Satte i orginalchip. Trodde det var noe tull med chippen, men oppfører seg på akkurat samme viset. Den kan slutte å dra også hvis man holder full gass f.eks på 3. eller 4. gir i noen sekunder. Men tør ikke holde lenger når den dør ut. Men den respondere med en gang ved pådrag men dør ut etter noen sekunder

Prøvde med nytt bensinfilter uten resultat og sjekket bensinrør. Tenke å ta turen til Møller, men de er ikke alltid så mye til hjelp for de tror i utgangspunktet at slike biler alltid er tuklet med og kan ikke hjelpe til.

Har fått tilbud til å være med å kjøre litt på bane, men det er dødfødt slik det er i dag.

 

Noen som har noen ide på hva som bør sjekkes.

Finnes det filter i tanken som kan være tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørest ut som coiler, tennplugger eller no slikt, har du resirkventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pop-off ventilen (avstengningsventil iht delekatalog). Denne sitter på slangen rett etter turboen og er koblet til en vakumslange. Delenummeret er 034 145 710 B. Du kan ta den av og teste den. Skal åpnes når du suger i hullet til vakumslangen.

Denne gjør at trykket fra turboen slippes tilbake til innsuget ved bråslepp av gassen (f.eks giring), slik at ikke turboen får bråstopp hver gang du girer.

 

Typisk feil når denne er ødelagt er at motoren dør ut ved giring etter gasspådra. Ved lite bruk av gassen vil motoren ikke dø ut. Ny del koster under 500 på Møller. En del bytter denne delen til en uorginal en som slipper trykket ut i friluft og man får det karakteristiske pffff ved giring.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pop-off ventilen (avstengningsventil iht delekatalog). Denne sitter på slangen rett etter turboen og er koblet til en vakumslange. Delenummeret er 034 145 710 B. Du kan ta den av og teste den. Skal åpnes når du suger i hullet til vakumslangen.

Denne gjør at trykket fra turboen slippes tilbake til innsuget ved bråslepp av gassen (f.eks giring), slik at ikke turboen får bråstopp hver gang du girer.

 

Typisk feil når denne er ødelagt er at motoren dør ut ved giring etter gasspådra. Ved lite bruk av gassen vil motoren ikke dø ut. Ny del koster under 500 på Møller. En del bytter denne delen til en uorginal en som slipper trykket ut i friluft og man får det karakteristiske pffff ved giring.

 

Lykke til

 

Sier takk for dette Sverre.

Har en uorginal pop-off ja. Men den slipper ikke ut lufta. Det resirkulerer som orginalt. Skal sjekke den.

Har også tenkt på den, men den har vel ingen funksjon når det er jenvt fullt pådrag?

Har også problem ved fullt pådrag uten å slippe gassen. Dør ut etter noe sekunder da og.

Men skal sjekke ventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk feilmeldinger.

Sjekk pluggene, se hvilken farge de har. Hvis de ikke er byttet de siste 4 årene, er det på høy tid.

 

Skru ned ladetrykket og se om "feilen" fortsatt er der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er feilen funnet og utbedret. Det var hallgiver bak kamhjulet som var årsaken.

Jeg trodde når hallgiver er defekt vil ikke motoren starte.

En stor takk til ES Tuning som kastet seg rundt så fort jeg møtte opp. De har vært ut for at motoren kan gå. Men den har gått i en form for nødmodus. Litt rart at den har gått så bra som den har gjort. Men du verden som den våknet til liv etter at hallgiveren ble byttet selv med orginaloppsettet. Tok ut chipen for jeg trodde det var den som tullet. Så det skal bli artig å sette i chipen igjen. Har ikke turt å "bruke" bilen pga jeg trodde den fikk for lite bensin.

Men til våren har bilen vært 10 år i Norge og da er det inn med bakseter og inn med chip igjen. Da koster det ikke noe hvis BT har et slikt illebefinnende på å huke inn biler igjen.

 

Greit å nevne dette hvis andre skulle ha tilsvarende problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.