Hvordan skifte hjul lager bak på a4 quattro?enkel oppskrift.. ;)

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier,må til å bytte hjul lager bak på min a4 b5 med quattro..

Hvordan løser jeg dette på enkel å grei måte..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hjelpe ett stykke på vei:

- Av med senterdekselet på hjulet

- Løsne senterbolten i navet (må byttes)

- Av med hjulet

- Ta ut senterbolten

- Av med bremsecalipter

- ABS sensor må enten ut av hjullagerhuset eller så må kontakten under baksetet kobles fra

- Løsne øvre bærearmsskrue

- Lag merke på oval skive på nedre festepunkt, som en ca. justering av camber når det skal sammen igjen

- Ta av "styrestaget"

Fjærbeinet skal nå være løst...og bare å trekke ut.

- Gjør rent for sand og skit der lageret skal presses forbi, litt olje skader neppe.

Med en presse med mer enn 5t, press ut lageret. Pass på å ha anlegg som gjør at du kan presse på ytterkanten (

5t pressa te Biltema er for liten, men går akkurat hvis en gir hjullagerhuset ett kakk nå og da. Utfra hva jeg har lest, så er typisk 7-8t nødvendig for å presse det ut. Ha også ett utvalg av jernbiter som du kan balansere fjærbeinet på når du presser.

Så på med nytt lager:

- gjør godt rent for rust osv i hjullagerhuset. Ha på ett tynt lag olje.

- Press inn lageret, pass på å presse på ytterbanen på lageret, IKKE på den roterende delen i senter.

- Monter sammen, motsatt av demontering.

- Camberjustering settes så likt som mulig da det ble tatt av.

- Senterbolt i navet strammes så vidt.

- Monter på bremser osv osv, samt ABS sensor

- Få på hjulet, og få vekt på det.

- Stramme senterbolt til 115Nm +180grader.

Tips til ting å gjøre samtidig:

- Bytte drivakselmansjett, tar 15 min ekstra når drivakselen og fjærbeinet allikevel er borte. Tar 2 timer hvis en utsetter...minst, iallefall om en tar med "motivasjonsfasen"

- Bytte foringer til nedre bærearm og øvre. Disse koster ikke stort, og er mye enklere å bytte på fjærbein som er ute enn på bil.

- Bremseklosser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

detta var en bra guide med gode tips ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.