Audi S4 2,2TQ Turbotrykk - tar seg pause

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter en god del timer med feilsøking og frustrasjon søker jeg tips rundt turbotrykk på en chippet Audi S4 2,2.

 

Motoren er en AAN - chippet med MTM chip.

 

Kjøpte bilen i sommer. Visste den gang at jeg måtte bytte toppen. Før toppen ble byttet så ladet bilen raskt og opp til 2,3-2,5 i barmåleren i displayet. (har lest at MTM`en skal lade opp til 1,5, så den mangler jo et par - men det er greit nok forløpig)

 

Problemet etter at toppen ble byttet + en haug av andre ting så er turbotrykket skikkelig ustabilt. En sjelden gang så drar den skikkelig fra 3000omdreininger og utover som normalt. Mens resten tar den seg en pause på ca 4000, henger seg på 1,4bar i måleren (0,4bar turbo) - også kommer den tilbake med 2,2 i måleren på ca 7000. Mens den henger så kan det høres ut som at motoren sperrer litt, hvorfor er uvisst. Den drar seg kraftig opp så fort den får tak.

 

Jeg har sjekket alle slanger, men kjøpt nye for å være sikker. De er på vei, samt boost controller og ny resirkventil. Håååper at det vil løse problemet.

 

Men det er jo kjedelig å sitte og vente på pakken uten å ha noe å gjøre. Og spesielt kjedelig og ikke vite hva det er.

 

I dag var det ekstra morsomt ca 200 meter. Da ladet den helt opp til 2,3 i måleren. Sparket litt ekstra da, men så var det tilbake til lagging gitt. hehe

 

Noen som har noen tips rundt dette? Rop gjerne ut hvis du har noen spørsmål.

 

Har lest LMM kan forårsake sånt - men hvis den er ødelagt så er den vel sånn hele tiden?

 

På forhånd takk for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vell samme problem selv, men med meg så trekker den trykk fra 1,6-1,3-4 før den peiser på igjen..

Dette var vekk de første dagene med ny 034 coil, men nå er det tilbake igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest ut feilkoder ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vell samme problem selv, men med meg så trekker den trykk fra 1,6-1,3-4 før den peiser på igjen..

Dette var vekk de første dagene med ny 034 coil, men nå er det tilbake igjen..

 

Ok, jeg byttet til 034 coiler for noen uker siden selv - men problemet var der før det. Har du funnet ut noe av det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest ut feilkoder ?

 

Jepp, gjorde det for 2-3 uker siden. Deretter slettet jeg alle og søkte på nytt, ingen kom tilbake. (bortsett fra bremselys bak siden man må trykke på pedal, samt halvgiveren siden motoren ikke var i gang).

 

På det første søket fant jeg en haug med feil - men det stammer nok fra topproblemet i sommer.

 

-T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje i slanger bør sjekkes...

 

Men det at den stopper på 1,4(instrument) Tyder på at N75 ikke åpner. Så da er det bare wastegate fjæra som holder igjen. Tipper dårlig kontakt, eller defekt N75.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje i slanger bør sjekkes...

 

Men det at den stopper på 1,4(instrument) Tyder på at N75 ikke åpner. Så da er det bare wastegate fjæra som holder igjen. Tipper dårlig kontakt, eller defekt N75.

 

Har sett fysisk på slangene, men kan ikke se noe skade (bortsett fra noen områder jeg allerede har kuttet bort).

 

N75 er den elektriske boost controlleren ikke sant? For har bestilt boost controller fra 034, og da vil jo problemet forsvinne - men har også lest / fått tips om at den originale må sitte der for å sende signaler til hjernen.

 

Har en kompis som har en orginal N75 liggende. Hadde vært interessant og gi den et forsøk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Universaltipset til slike problemer er å lese seg kraftig opp her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917

 

Er innom den daglig og leser nesten :D Ekstremt kjekk tråd. Men fant dessverre ingen som hadde hatt tilsvarende problem - men fikk mange gode ideer derfra though :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser vi på at du får gode tips eller finner ut årsaken selv, og ajourholder tråden.

Legger til denne når jeg ser hvor bra den blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser vi på at du får gode tips eller finner ut årsaken selv, og ajourholder tråden.

Legger til denne når jeg ser hvor bra den blir.

 

Tror jeg er i mål med N75. Gjorde noen ekstra søk etter tipset fra Stig. Blir spennende å teste.

 

Det kan jeg gjøre vettu! :)

Kan ta noen bilder underveis også.

 

-T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet å bytte N75. Den som stod der fra før var en N75-H, den jeg testet med idag var en N75-J. Noen som vet forskjellen på disse? Mener å huske jeg har lest at H er best for chippet bil.

 

Jeg har som nevnt tidligere i tråden tenkt til å montere manuell boost controller fra 034. Gjør det noe da at N75`en er deffekt? Den sender jo ikke errorsignal til ECU så burde jo ikke ha noe å si. For da slipper jeg å bla opp 600 spenn for den.

 

Ellers så kan jeg fortelle at ladetrykket ble mye jevnere. Fikk den ikke høyere enn 2,1-2,2 i måleren (men det er nok pga N75-J om jeg har rett).

 

Nå hang den seg ikke opp i det hele tatt. Fikk dog ikke "lov" til å teste så mye - hadde med dama :P hehe

 

Det er nok ingen dum idè å bytte slangene som jeg har planer om (har bestilt). De var rimelig løene, så tror ikke de er byttet siden 1994. Klemmene var også veldig rustne og slitne. Antar det spiller inn litt også.

 

Har tatt noen bilder, må bare få hentet ut disse fra telefonen så legger jeg de ut. Kommer også til å legge ut bildene av bytting/montering av trykkslangene hvis noen ønsker det. Har bestilt knallblå slanger ;)

 

Edit:

 

Hjertelig takk til Stig for tipset i går - samt Morten Vestskog her på forumet som lånte meg sin originale N75. :D

 

Her er bildene. Goddamn jeg må ta en motorvask snart :P

DSC03276.jpg

DSC03277.jpg

DSC03279.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny test ble utført idag. Den er ikke bedre. Fikk testet litt bedre når jeg tok med en kompis enn dama ;p hehhe

 

Den henger seg fremdeles på 1,4 bar i måleren og kommer for fullt på ca 6-7000 omdreininger.

 

Tipper boost controller, resirkventil og slanger kommer imorgen, satse på at det løser det. Men om noen andre har fakta om hva det kan være setter jeg stor pris på tips. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiv motronicen UT vinduet.røsk alt ut, og kjør autronic hiddensprut,det skal jeg iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau, men først må jeg få noe ut av kronene jeg allerede har investert. Og ikke minst finne ut hva som forårsaket det, ellers lærer man jo ikke noe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg montert alle nye deler untatt boost controller. Mangler analog målemeter så tør ikke montere den enda. Men slanger og resirk er byttet.

 

Nå er altså: N75, resirkventil/magnetventil og "alle" slanger byttet. (vakumslangene mot N75).

 

Var nettopp ute og tok en kjapp kjøretur og problemet virker å være der enda. Men nå virker det som det har endret seg. Etter at jeg byttet N75 så ble det jo jevnere oppgang på måleren. Men det er akkurat som wastegate ikke åpner som også er blitt tipset om tidligere i tråden. Er det noe annet enn N75 som kan kødde med den?

 

Et annet symtom er at den nekter å dra på i oppoverbakke. Hvis det er slakk bakke går det greit, men tar litt tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har vel ikke treghet i wastegate eller at den henger seg opp på et vis?

 

Jeg hadde åpnet den og tatt en sjekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke for å være helt ærlig. Har aldri åpnet WGen. Kan den være slik at den henger seg opp i ny og ne? Men ville den ikke gjort det på flatmark også da?

 

Var ute og ga det et nytt forsøk nå. Den henger seg faktisk opp på 1,4 i måleren når den har motbakke enda, mens på flat mark kan jeg dra den lenger før den tar seg en pause.

 

Følelsen er at den ikke har noe mer å gi, sperrer litt, før den plutselig finner en haug til med krefter og skyter fra. I oppoverbakke høres det nesten ut som at turbosnella ikke klarer å dra i gang helt.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at den går litt ujevnt på tomgang. Tviler på at det har noe å si men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke for å være helt ærlig. Har aldri åpnet WGen. Kan den være slik at den henger seg opp i ny og ne? Men ville den ikke gjort det på flatmark også da?

 

Var ute og ga det et nytt forsøk nå. Den henger seg faktisk opp på 1,4 i måleren når den har motbakke enda, mens på flat mark kan jeg dra den lenger før den tar seg en pause.

 

Følelsen er at den ikke har noe mer å gi, sperrer litt, før den plutselig finner en haug til med krefter og skyter fra. I oppoverbakke høres det nesten ut som at turbosnella ikke klarer å dra i gang helt.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at den går litt ujevnt på tomgang. Tviler på at det har noe å si men..

 

Det er sagt lenger oppe her oxo at 0.4 bar godt kan være tegn på n75 som ikke virker,eller ikke får signal det er grunntrykk på en sliten fjær, det er det hos meg. Er det noe galt med wastegate kan du få lignende symptomer.

 

Kan du ikke prøve å blokkere wastgate og kjør forsiktig på gassen mens du følger med på måleren, for å se om den er annerledes. men i kke gi full gass: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump .. ingen som har noen gode tips idag? :D Pleier jo å være mange som er dyktige på 2,2TQ her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sagt lenger oppe her oxo at 0.4 bar godt kan være tegn på n75 som ikke virker,eller ikke får signal det er grunntrykk på en sliten fjær, det er det hos meg. Er det noe galt med wastegate kan du få lignende symptomer.

 

Kan du ikke prøve å blokkere wastgate og kjør forsiktig på gassen mens du følger med på måleren, for å se om den er annerledes. men i kke gi full gass: eek :

 

Er det en trygg oppgave? hehe Må jo gi ganske mye gass for at den skal komme seg over 1,4 i måleren.

 

Brodern mener turboen kanskje begynner å takke for seg. Akkurat som den ikke spinner igang. Kan det gi samme symtomer? Han ble litt skuffet da han var med meg på en testtur istad. Han hadde håpet på "å bli dratt bak i setet". Kjippt med sånne tilbakemeldinger. hehe

 

Var nettopp ute og trykktestet på nytt etter slangebytte. Dønn tett enda, dvs det lekker bare ut gasspjelet. (trykktester på jallamåten)

 

Er det noen enkel måte jeg kan teste LMM, tempføler (hvor sitter den? har kanskje byttet.), "gasspjel-åpner" eller hva det heter? Eller de gir kanskje fra seg feilmelding til hjernen om de er deffekte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en trygg oppgave? hehe Må jo gi ganske mye gass for at den skal komme seg over 1,4 i måleren.

 

Brodern mener turboen kanskje begynner å takke for seg. Akkurat som den ikke spinner igang. Kan det gi samme symtomer? Han ble litt skuffet da han var med meg på en testtur istad. Han hadde håpet på "å bli dratt bak i setet". Kjippt med sånne tilbakemeldinger. hehe

 

Var nettopp ute og trykktestet på nytt etter slangebytte. Dønn tett enda, dvs det lekker bare ut gasspjelet. (trykktester på jallamåten)

 

Er det noen enkel måte jeg kan teste LMM, tempføler (hvor sitter den? har kanskje byttet.), "gasspjel-åpner" eller hva det heter? Eller de gir kanskje fra seg feilmelding til hjernen om de er deffekte?

 

Det er trygt ja, jeg går ut fra at du stoler på din turbotrykksmåler enten du ser på instrumentet eller har en ekstern en.

Jeg sa ikke at du skulle kjøre den på max. men at du skulle ta den forsiktig opp.

Du vil raskt finne ut om du får respons eller om ting er det samme.

 

Klarer du 0.7 bar på halv gass så er du på sporet at feilen.

 

er det likt som før kan det være turboen ja.

Det er altid vanskelig når ting ryker som følge av en ovehaling.

Jeg tenkte litt på turboen din tidligere men du nå nesten kjenne på slakke og se at skovlene ser bra ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Da skal jeg gi det et forsøk i morgen. :)

 

Ja, vanskelig og veldig kjedelig - kvitteringsbunken er stor, og har ikke fått så mye glede enda. hehe :D

Vi kjente på turboen i sommer da vi jobbet på den, den virket strøken og fin.

 

Har lest litt rundt på samletråden om 2,2TQ nå, LMM, tempføler eller gasspjeld har så og si samme symtomer ser jeg. Men har ikke funnet noen god måte å sjekke de på enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Da skal jeg gi det et forsøk i morgen. :)

 

Ja, vanskelig og veldig kjedelig - kvitteringsbunken er stor, og har ikke fått så mye glede enda. hehe :D

Vi kjente på turboen i sommer da vi jobbet på den, den virket strøken og fin.

 

Har lest litt rundt på samletråden om 2,2TQ nå, LMM, tempføler eller gasspjeld har så og si samme symtomer ser jeg. Men har ikke funnet noen god måte å sjekke de på enda.

 

 

Ja tenkte oxo litt på tempføler, i og med at det hørtes ut som den surnet litt. Får du noe svartrøyk?

Kunne det være noe sprekker i den toppen du satte på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenkte oxo litt på tempføler, i og med at det hørtes ut som den surnet litt. Får du noe svartrøyk?

Kunne det være noe sprekker i den toppen du satte på?

 

Nei, ikke direkte svart røyk - men det ryker litt mye på tomgang en gang i blant. Samt ujevnt på tomgang.

 

Toppen ble trykktestet. Det var sprekker i den gamle - så måtte ta jobben to ganger i sommer : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.