Problemer med "bomba" på S6 C4?

Anbefalte innlegg

Har problemer med at (!) lyser rødt i displayet og at pedalen blir hakkete eller hard, jeg har en ny servo og jeg har bytta bombe 3 ganger.. nr 2 og 3 var nye og den første sto på..

 

Kan liksom gå veldig bra en stund, men plutselig får jeg varselet og pedalen blir hakke/hard.

 

Mens jeg kan pumpe pedalen 10 ganger og den er myk en annen gang..

 

Hva i alle dager kan være problemet?

 

Lekk slange? Da skulle vel servo veska eller bremseveska minske kraftig?

Invendig tilbake lekasje? Altså at trykket siger tilbake til der det kom ifra?

 

Eller kan det være en bremsesylinder eller noe? Er det hovedsylinder og hjelpesylinder?

 

I forhold til nye biler er det jo svintungt og trykke inn bremsa selv om hjelpetrykket er der, virker som fjøra er altfor hard ut igjen etter man bremser.

 

Håper på svar da dette er en kjedelig feil, og jeg har ingen erfaring med sånn bremsesylindere.

 

Takker for eventuelle svar!

 

PS! Kommer nok en ny bombe for salg da jeg har 1-2 stk for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme problemet her, hjalp ikke å bytte bombe... vibreringen i pedal kommer og går!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har problemer med at (!) lyser rødt i displayet og at pedalen blir hakkete eller hard, jeg har en ny servo og jeg har bytta bombe 3 ganger.. nr 2 og 3 var nye og den første sto på..

 

Kan liksom gå veldig bra en stund, men plutselig får jeg varselet og pedalen blir hakke/hard.

 

Mens jeg kan pumpe pedalen 10 ganger og den er myk en annen gang..

 

Hva i alle dager kan være problemet?

 

Lekk slange? Da skulle vel servo veska eller bremseveska minske kraftig?

Invendig tilbake lekasje? Altså at trykket siger tilbake til der det kom ifra?

 

Eller kan det være en bremsesylinder eller noe? Er det hovedsylinder og hjelpesylinder?

 

I forhold til nye biler er det jo svintungt og trykke inn bremsa selv om hjelpetrykket er der, virker som fjøra er altfor hard ut igjen etter man bremser.

 

Håper på svar da dette er en kjedelig feil, og jeg har ingen erfaring med sånn bremsesylindere.

 

Takker for eventuelle svar!

 

PS! Kommer nok en ny bombe for salg da jeg har 1-2 stk for mye.

 

 

Det at pedalen blir hakkete er slagene fra pumpa. det at den blir hard betyr at du ikkje har hjelpetrykk. Kan jo være at sikkerhetsventil henger åpen slik at den slipper trykket rett tilbake til tank. Kan jo også være tett eller knekk på sugeslange fra tank til pumpe slik at pumpa kaviterer.

Eg villa ha målt trykket fra pumpa, skal være ca 150 bar stabilt etter ca 15 sek etter oppstart. Stoppet motoren og sett at trykket holdt. Pumpet pedalen min 20 ganger. For hvert pump detter trykket. Akkurat der trykket detter brått ned til 0 bar er det det trykket som er igjen i bomba. Skal ikkje vær mindre enn 35 bar. Bomba er forladet til ca 90 bar ny.

 

Bare ett forslag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at pedalen blir hakkete er slagene fra pumpa. det at den blir hard betyr at du ikkje har hjelpetrykk. Kan jo være at sikkerhetsventil henger åpen slik at den slipper trykket rett tilbake til tank. Kan jo også være tett eller knekk på sugeslange fra tank til pumpe slik at pumpa kaviterer.

Eg villa ha målt trykket fra pumpa, skal være ca 150 bar stabilt etter ca 15 sek etter oppstart. Stoppet motoren og sett at trykket holdt. Pumpet pedalen min 20 ganger. For hvert pump detter trykket. Akkurat der trykket detter brått ned til 0 bar er det det trykket som er igjen i bomba. Skal ikkje vær mindre enn 35 bar. Bomba er forladet til ca 90 bar ny.

 

Bare ett forslag

 

Takk for info:)

 

men, jeg har 3 hull inn på bomba

 

det hullet på enden/spissen går til servoveske tanken og der renner det fort ut så det er ikke tett.

det store hullet går til servoen, der det er en skrue og banjol kobling eller åssen man staver det...

så er det et lite hull som er en stål slange og den går sikkert inn på bremsene en eller annen plass..

 

Men hvor skal jeg måle og hvordan i all pokker skal jeg greie og koble meg på? og hvem har måle instrument..

 

Ser på dette som et håpløst problem, som jeg rett og slett ikke greier og fikse med vanlig utstyr...

 

Koster vel 3-4k på verksted også...

 

å vis det er en ventil som henger så er det vel ikke lett og leite seg fram til en ventil som sikkert sitter skjult en eller annen plass...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt så er det clutchen som er skikkelig hard og trykke inn, ikke bremsen som jeg skreiv i første innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være ABS enheten? Må jo være noen som har hatt disse problemenee før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være ABS enheten? Må jo være noen som har hatt disse problemenee før..

 

Føler med deg...ett frustrerende problem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være ABS enheten? Må jo være noen som har hatt disse problemenee før..

 

Lurer på om det kan ha noe med bremselys bryter å gjøre, denne ligger like over bremsepedal.

Feilkode 00526.

Har du lest ut feilkoder?

På min forigge s6 hadde eg dette problemet at lampe kom på og 3 pip feilkoden "00526 Brake ligth switc"

Da målte eg servotrykket og fant ut at alt var iorden, Fant aldri ut av problemet i og med bilen hadde bremser og lyset kom bare på når eg startet bilen aldri når eg kjørte.

 

Hva med en hjulsensor???

 

 

Hvis det er noe med abs så skal jo det gule lyset for abs lyse i displayet.

Idet du setter kjøretøyet i bevegelse etter hver oppstart så foretar absèn en selv test, da vil du kjenne litt hakking i pedalen.

 

( ! ) registrerer enten for lite bremseveske eller trykkfall under 120 - 70 bar i hydraulikksystemet.

Ta av korken på bremseveskebeholder og trykk ned i midten, da skal ( ! ) lyse og lydsignal komme.

Hvis du tar av kabelen på trykkbryter, Husker ikke om det enten lyser konstant eller forblir borte. Denne bryteren ligger under bremseveske beholder.

Hvis du skal måle trykket så er det denne du skrur ut. Setter på ett manometer og starter motor.

 

Eg kan egentlig ikkje forstå at du skel ha noe feil servotrykket når du både har bytta pumpa og 2-3 nye bomber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info:)

 

men, jeg har 3 hull inn på bomba

 

det hullet på enden/spissen går til servoveske tanken og der renner det fort ut så det er ikke tett.

det store hullet går til servoen, der det er en skrue og banjol kobling eller åssen man staver det...

så er det et lite hull som er en stål slange og den går sikkert inn på bremsene en eller annen plass..

 

Men hvor skal jeg måle og hvordan i all pokker skal jeg greie og koble meg på? og hvem har måle instrument..

 

Ser på dette som et håpløst problem, som jeg rett og slett ikke greier og fikse med vanlig utstyr...

 

Koster vel 3-4k på verksted også...

 

å vis det er en ventil som henger så er det vel ikke lett og leite seg fram til en ventil som sikkert sitter skjult en eller annen plass...

 

Hmm, bomba har 3 hull ja+ retur på toppen, men på min S2 så bruker jeg bare 2 av hullene + retur. Det tredje hullet er blendet hos meg men vet ikke om din er det samme på.Banjo koblingen kommer fra pumpa med høytrykk og den lille koblingen går til bremsekraft forsterkeren din.Returen går tilbake til reservoar. I bolten som går gjennom banjo koblingen din så er det ett lite filter. Sjekk at dette ikke er fullt i dritt. Fant litt på min og syns bremsekraften ble litt bedre etterpå.Sikkerhetsventilen ligger inne i bomba.Du har ikke koblet røret til bremsekraft forsterker på det uttaket som ikke er i bruk?

 

Legger ved ett par bilder av hvordan systemet er på f.eks en S2 men og en del eldre audier mener jeg.

 

Ang risting i pedal så høres det ut som ABS systemet tuller med deg. Hadde det samme på min og der var det ene sensoren som stod for lang ute. Kan også være dritt på ABS kransen på drivaksling slik at sensoren ikke leser riktig. Hos meg kom skjelvingen typisk når jeg bremset fra lav fart og ned til null.

booster.jpg

brk_accum.jpg

P_S_Circuit.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er ikke feil varsling, bremsa blir kokko og rar og hard.

2. Det er ikke ABS som kobler inn, som gjør at det hakker, det er liksom servoveska som slepper gjennom veske i pitte små pulser. Blir borte etter noen sekunder når trykke for bygd seg opp igjen..

 

Når jeg starter motor så kan det ta opp godt over 5 minutter før man får bygd opp trykket, stopper man bilen i mer enn et par timer så er alt trykket borte igjen og man må da bygge det opp igjen. Men så plutselig kan alt trykket bli borte mens man kjører også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er ikke feil varsling, bremsa blir kokko og rar og hard.

2. Det er ikke ABS som kobler inn, som gjør at det hakker, det er liksom servoveska som slepper gjennom veske i pitte små pulser. Blir borte etter noen sekunder når trykke for bygd seg opp igjen..

 

Når jeg starter motor så kan det ta opp godt over 5 minutter før man får bygd opp trykket, stopper man bilen i mer enn et par timer så er alt trykket borte igjen og man må da bygge det opp igjen. Men så plutselig kan alt trykket bli borte mens man kjører også...

 

Bobler det nede i servo tanken når motor går?

forslag.

Koble av returen på bremse servo

Hvis det da spruter ut dette hullet er bremse servo gåen.

 

Se på bilden fra Johan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er ikke feil varsling, bremsa blir kokko og rar og hard.

2. Det er ikke ABS som kobler inn, som gjør at det hakker, det er liksom servoveska som slepper gjennom veske i pitte små pulser. Blir borte etter noen sekunder når trykke for bygd seg opp igjen..

 

Når jeg starter motor så kan det ta opp godt over 5 minutter før man får bygd opp trykket, stopper man bilen i mer enn et par timer så er alt trykket borte igjen og man må da bygge det opp igjen. Men så plutselig kan alt trykket bli borte mens man kjører også...

 

 

 

Ok ,har du sjekka filteret i banjoen og at du ikke har koblet til feil uttak på bomba?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bobler det nede i servo tanken når motor går?

forslag.

Koble av returen på bremse servo

Hvis det da spruter ut dette hullet er bremse servo gåen.

 

Se på bilden fra Johan.

 

Godt forslag, men mener du koble av returen til bomba? Umulig og vite alle disse rørene til bremsesystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok ,har du sjekka filteret i banjoen og at du ikke har koblet til feil uttak på bomba?

 

Jeg har blåst gjennom banjo skruen og der er det helt åpent, men jeg har ødelagt filteret..

 

Å koble feil på bompa er jo komplett umulig vil jeg tro pga 1. Der er en skru som eventuelt må skrues ut, og 2 da må jeg bende bremserøret 180 grader for og få det over på andre siden av bomba og da vil det mest sannsynlig knekke.

 

Men takker for forslag :)

 

Inbiller meg at det er sylinderen som er festet i pedalen som er gåen, eller.no kan jo ikke være noe annet.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt forslag, men mener du koble av returen til bomba? Umulig og vite alle disse rørene til bremsesystemet.

 

Bremse servo er den som står før hoved sylinderut fra torpedovegg. Bremseveskebeholder står oppå hovedsylinder. Hvis du ser helt inne ved torpedovegg så står det ett rør kobla (11mm fastnøkkel) nedpå bremseservo. Dette er returlinja som er koblet sammen med retur fra bomba og tannstang og bremseservo.

Hvis det spruter servoolje ut av det hullet, har du en intern lekkasje i bremseservo.

MEN!!!

Er pumpa di iorden??

Det at det tar 5 min å bygge trykk betyr at pumpa di ikkje leverer nok. Dritt i sugeslange fra tank?

Sikkerhetsventil på bomba kan lekke eller tilbakeslagventil.

Leveringsmende på pumpa er 0,2 l/min på tomgang.

 

Kan du ikkje få lånt deg ett testesett fra ett verksted da? Da for du liksom verifisert om du i det hele tatt har trykk og at det holder.

De selger ett sånt oljetrykkteste sett på biltema.

 

Var dette til info eller blei du bare meir forvirra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønte det, vel servo pumpa mi er ny for 6 mnd siden, og siden det er sånn hakking på bremsepedalen, føles som og gummi er smurt med olje og beveger seg hakkete når man tråkker inn pedalen..

 

Jeg skal se om den lekker olje, og vis de selger på biltema kjøper jeg på flekken, har du delenummer også :D

 

takker for svar, skal teste ut litt imårra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har blåst gjennom banjo skruen og der er det helt åpent, men jeg har ødelagt filteret..

 

Å koble feil på bompa er jo komplett umulig vil jeg tro pga 1. Der er en skru som eventuelt må skrues ut, og 2 da må jeg bende bremserøret 180 grader for og få det over på andre siden av bomba og da vil det mest sannsynlig knekke.

 

Men takker for forslag :)

 

Inbiller meg at det er sylinderen som er festet i pedalen som er gåen, eller.no kan jo ikke være noe annet.. ?

 

Da har du ihvertfall ikke noen restriksjoner på banjoen:)

Ville sjekka trykket fra pumpa som Stig nevner. Er ikke normalt at det tar så lang tid å bygge trykk, men når det er sagt, er det clutchen du har problemer med som er hard og hakkete, ikke bremsepedalen? Isåfall sjønner jeg ingenting:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei bremsepedalen er hakkete, clutchen er bare veldig hard og trykke inn i forhold til andre biler..

 

Men om jeg tømmer trykket helt kan det gå 30 sek før trykket er der, mens av og til 5 min.. så jeg tror det er en ventil som lekker med variabel lekasje..

 

men skal leite litt på biltema og se om jeg finner oljetrykk tester som tar noen hundre bar

 

Oljetrykk kittet på biltema koster 800 kr og tar maks 10 bar, så da mangler jeg jo jaffal 150 bar for bomba er sertifisert til 160

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønte det, vel servo pumpa mi er ny for 6 mnd siden, og siden det er sånn hakking på bremsepedalen, føles som og gummi er smurt med olje og beveger seg hakkete når man tråkker inn pedalen..

 

Jeg skal se om den lekker olje, og vis de selger på biltema kjøper jeg på flekken, har du delenummer også :D

 

takker for svar, skal teste ut litt imårra

 

Det de selger på biltema går bare til 10 bar så det er en glemmesak.

 

Det du trenger får du på tess :

1 stk manometer for hydraulikk 0 - 200 bar

1 stk testslange type minimess. ca en halv meter

1 stk 1/8" bsp minimess ansatsnippel.

 

Din handlekurv

 

Varenr. Produkt Lager Pris

49121-02 MÅLEKUPL. 1/8 BSP M/PAKN. M16X2 226,00

4910-600 TESTSL.M16x2-1/4 BSP X600mm 325,00

96838-250 MANOM.Ø63 0-250 BAR 1/4 BSP U NDE 580,00

 

Total 1.131,00

Mva 282,75

Total inkl. mva 1.413,75

 

Litt dyrt synes eg.

 

Eg ville ha hørt med tess. De gir rabbatter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye, men jeg sjekker først om den lekker, vis ikke prøver jeg og låne et instrument, 1200 spenn var dyrt:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bobler det nede i servo tanken når motor går?

forslag.

Koble av returen på bremse servo

Hvis det da spruter ut dette hullet er bremse servo gåen.

 

Se på bilden fra Johan.

 

Da skrudde jeg av returen og startet motoren, det som da sjedde var jo at det rant i strie strømmer ut av bremseservoen med servoveske... Vis jeg hadde skrudd av feil rør (2 like) så ville det jo flommet ut av slangen og ikke bremseservoen.

 

Der skal det jo være potte tett når man ikke rører pedalen + potte tett når man bremser, men når man slepper opp pedalen skal det renne ut.

 

Så da har jeg funnet ut hva som er feil!!! Endelig:D

 

Takker for all hjelp:)

 

Det var et rør inn fra siden som jeg mener er trykk røret, og et rør på topp som jeg mener er returen, er vel vanlig med retur på topp pga lufting etc.

 

Enkleste feilsøkinga jeg har vært borti, bare 1 stk 11mm skru og så finner man feilen:)

 

Forresten hva er fornuftig pris på en brukt bremseservo? Har en for hånd men selger veit ikke pris..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skrudde jeg av returen og startet motoren, det som da sjedde var jo at det rant i strie strømmer ut av bremseservoen med servoveske... Vis jeg hadde skrudd av feil rør (2 like) så ville det jo flommet ut av slangen og ikke bremseservoen.

 

Der skal det jo være potte tett når man ikke rører pedalen + potte tett når man bremser, men når man slepper opp pedalen skal det renne ut.

 

Så da har jeg funnet ut hva som er feil!!! Endelig:D

 

Takker for all hjelp:)

 

Det var et rør inn fra siden som jeg mener er trykk røret, og et rør på topp som jeg mener er returen, er vel vanlig med retur på topp pga lufting etc.

 

Enkleste feilsøkinga jeg har vært borti, bare 1 stk 11mm skru og så finner man feilen:)

 

Forresten hva er fornuftig pris på en brukt bremseservo? Har en for hånd men selger veit ikke pris..

 

Retur på toppen ja.

Bare for å være helt sikker.

Det sprutet ut hullet i bremseservo, men hvis du startet motor så kom det vel ut returrøret også???

Hadde du røret helt av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Retur på toppen ja.

Bare for å være helt sikker.

Det sprutet ut hullet i bremseservo, men hvis du startet motor så kom det vel ut returrøret også???

Hadde du røret helt av?

 

Sprutet ut hullet i bremseservo, men kom ingenting ut hullet for retur, er jo ingen trykk der heller, for når jeg startet motor så suger servoen jo veske og det blir da litt vacum i tanken så i teorien skal det jo ikke sprute ut, men vis jeg hadde tatt av lokket og ventet ville det mest sannsynlig begynne og dryppe ut der om høyden var lavere noe den heller ikke er mener jeg..

 

Røret var helt av ja, kan hende det dryppet pittelitt ut av returen, men så jo ikke det i forhold til elva ut av bremseservoen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da er er nok bremseservo gåen ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da er er nok bremseservo gåen ja....

 

oi...problem løst?

Dette er det flere som har problemer med til dags dato her på forumet. Kom gjerne med Nummeret på delen og pris!

 

Takk for at du har tatt deg tiden til å feilsøke, har ikke hørt om denne delen engang jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.