Møllers garanti på nyttekjøretøy

Anbefalte innlegg

Hadde en sak der håndtaket på skyvedøren gnagde på lakkken så det begynte å ruste, fikk ordnet det på garantien der de byttet til nytt h.tak som ikke skulle være sånn, tok det for gitt at drev litt forebyggende arbeid og byttet på andre siden og, men den gang ei... fant jeg ut etter et halvt års tid, for da røk den siden og, kjørte ut igjen til møller men da sa de den var gått akkurat ut av garanti tiden (to år), jeg tenkte ikke mer på det der og da men irriterer meg noe j#%& hver gang jeg ser det.

Så jeg lurer på hvordan jeg kan tolke dette her, er det to eller tre års garanti, eller kan jeg gå på noe med gjennomrustingen for å få det ordnet?

Det er ett næringskjøp (leasing).

 

Garanti

Garanti nye biler

3 års Norgesgaranti for Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og Skoda gjelder for nye biler.

Garantien gjelder i 3 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer, og gjelder for biler importert av Harald A. Møller AS. For at garantien skal være gjeldende må service, vedlikehold og reparasjoner til enhver tid utføres i henhold til fabrikkenes fastsatte normer.

 

Garanti brukte biler

Ved kjøp av brukte biler hos oss får du inntil 24 måneders garanti på bilen din avhengig av bilens alder og kjørelengde og gjenstående nybilgaranti (Norgesgaranti - se over). Du har også bytterett som innebærer at du innen 30 dager/1000 km kan bytte i en annen bruktbil i samme eller høyere prisklasse mot mellomlegg. Forutsatt at bilen tas ut blant biler forhandleren har på lager. Du kan også få Mobilitetsgaranti på din brukte bil hos oss.

 

Mobilitetsgaranti

Les mer om Mobilitetsgaranti her.

 

Garanti Originaldeler®

Direkte slitasjedeler og justeringsarbeider er unntatt fra garantien. 3 års Norgesgaranti gjelder også for Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og Skoda Originaldeler®. Garantien gjelder også her i 3 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer.

 

Garanti lakk

Alle nye Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og Skoda leveres med 3 års lakkgaranti som gjelder alle skader i lakken som kan føres tilbake til feil i produksjonen. Skader som er oppstått på grunn av ytre påvirkning, faller naturlig nok utenfor garantien. Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes.

 

Garanti rust

Volkswagen,Volkswagen Nytte, Audi og Skoda leveres med 10 - 12 års garanti mot gjennomrustning. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok, og at eventuelle skader utbedres før disse får utvikle seg, samt at skadene ikke må være forårsaket av ytre påvirkning.

 

Iht Norsk Kjøpslov er lengste frist for reklamasjon inntil 2 år ved næringskjøp og inntil 5 år ved forbrukerkjøp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Det er ikke tilfeldigvis T5 du har? Har hvertfall akkurat det samme på T5 firmabilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er en T5, det er en kjent feil på de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 3 års garanti på næringskjøp også. Har de sagt noe annet er de enten komplette idioter eller så lyver de som f... Få navnet på vedkommende og gå rett til daglig leder med det.

 

Garantien på 3 år er bedre enn reklamasjonsretten, så ikke heng deg opp i den på næringskjøp.

 

Hvilket leasingselskap har du ? De skal kunne hjelpe deg med slik krangling med verkstedet om du har mer enn kun ren finansiering der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er møller finans som står for leasingen, høres ut som at jeg må ha en ny prat med de ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal jeg gå etter? førstegangsregistreringen i norge som var 27.12.05, eller da jeg kjøpte bilen "ny", med 0 på km telleren den 18.4.06?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det samme problemet på T5en min, men det var en mekanisk del (håndtaket) som hadde forårsaka skaden. Så den gikk på den mekanisk garantien som var 3 år..: dum :: rock ::shf::tilber: (som var/er utgått)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er gjeldende frem til oktober 08, da "nyetypen" håndtak ble montert på fabrikk.

 

Har lakkert mer en en håndfull skyvedører, og mener det er eit avvik at du fikk kun byttet ene siden.

 

Merker dere kunder noe forskjell på handtaket? Førsteintrykket var at det var mer slark, og en dårlig\kjapp løsning. Ellers ingen synlig forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synsing, men de kan vel ikke kreve garanti fra når bilen sto hos selger? Dersom det er en overligger, er det samme som at du kan kjøpe en bil med opptil 1 år mindre garantitid? Tror ikke forbrukerrådet liker slikt i allefall.

 

Ergo, må vel være garantitid etter din kjøpsdato...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo,så lenge bilen har vært registrert.

garantitid går ut i fra førstegangsreg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, dette er veldig vesentlig for meg da jeg hadde bilen inne sist hos de 27.3.09 og da bemerket problemet.

Til info så merker jeg ingen forskjell hverken i utseende eller bruk av det nye og gamle håndtaket, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de venter til de må lakke døren før de skal skifte, burde vert en tilbakekalling på de.

Det er ikke rent få jeg har sett som er skadet der

 

Og hvordan skal jeg klare dette når etthvert forsøk på å reparere skaden blir gnagd opp igjen på kort tid?

Hva tenker de på her? at bilen må vaskes og poleres?

Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal jeg gå etter? førstegangsregistreringen i norge som var 27.12.05, eller da jeg kjøpte bilen "ny", med 0 på km telleren den 18.4.06?

 

I prinsippet er det fra førstegangs reg.dato, men et så langt opphold har vel en eller annen årsak ? var det en overligger eller demobil så du fikk et ekstra godt avslag ? Med mindre annet er avtalt hadde jeg krevd 3 år fra ditt uttak av bilen og hevdet at du var i god tro på 3 år fra du tok bilen i bruk. Om de har regget den før nyttår for å spare litt avgift bør ikke ødelegge garantitiden du har rett på, men hvorvidt de har retten på sin side juridisk vet jeg ikke.

 

Jeg jobber med leasing (ikke Møller Bilfinans) og har kranglet gjennom lignende tilfeller for våre kunder tidligere hvor det har vært sprik på noen uker/måneder fra reg.dato til uttak av bil, men om forhandleren/Møller gav seg fordi de hadde en dårlig sak juridisk eller av "goodwill-prinsippet" kan jeg ikke huske i farten.

 

I perioden fra reg.dato til du tok den i bruk - var bilen avregistrert igjen og skiltene innlevert da ?

 

Dette er forsåvidt et interessant spørsmål, så post gjerne konklusjonen her til slutt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, jeg må tenke litt, det er mulig de hadde registrert de for å spare utgifter eller noe ja.

Jeg fant frem kontrakten og ser at jeg betalte Årsavgift - 2865+mva, registreringsavgift 51315+mva: faint : og 10 tusen i frakt og omkostninger.

Det at jeg måtte betale årsavgift kan jo tyde på at de hentet skilter til den da, men det kan jo og være at de skulle ha igjen sine utlegg, så det sier meg ingenting.

Jeg kan ikke se at det står nevnt noe om garanti ett sted.

Jeg får høre med selgeren hvorti garantien gjelder fra og nevne problemet, kansje han kan rasle litt med lenkene i systemet, han prøver jo tross alt å prakke på meg den nye modellen:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte du registreringsavgift? Da skal den vel i utgangspunktet ikke være registrert på forhånd, da det heter omregistrering? synser litt jeg, men er det noe i det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var nok bare spesifisert som en del av "nybilprisen".

Dessuten er den fortsatt registert med møller bilfinans som eier, siden jeg bare leaser, men den er jo snart nedbetalt, da må jeg vel omregistrere den hmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I prinsippet er det fra førstegangs reg.dato, men et så langt opphold har vel en eller annen årsak ? var det en overligger eller demobil så du fikk et ekstra godt avslag ? Med mindre annet er avtalt hadde jeg krevd 3 år fra ditt uttak av bilen og hevdet at du var i god tro på 3 år fra du tok bilen i bruk. Om de har regget den før nyttår for å spare litt avgift bør ikke ødelegge garantitiden du har rett på, men hvorvidt de har retten på sin side juridisk vet jeg ikke.

 

Jeg jobber med leasing (ikke Møller Bilfinans) og har kranglet gjennom lignende tilfeller for våre kunder tidligere hvor det har vært sprik på noen uker/måneder fra reg.dato til uttak av bil, men om forhandleren/Møller gav seg fordi de hadde en dårlig sak juridisk eller av "goodwill-prinsippet" kan jeg ikke huske i farten.

 

I perioden fra reg.dato til du tok den i bruk - var bilen avregistrert igjen og skiltene innlevert da ?

 

Dette er forsåvidt et interessant spørsmål, så post gjerne konklusjonen her til slutt :)

 

Hørte med de i dag og garantitiden begynte visst å løpe den dagen bilen var registrert, her har vel møller finans stått som eier siden da og jeg har bare begynt å leie hos de fra den datoen jeg "kjøpte" bilen.

Jeg synes det er ganske mange utrygge momenter med å lease en bil kontra og låne og betale ned, for den er jo ikke din.

Men håndtakene hadde utvidet garanti nå på 6år fra førstegangsregistrering (med tilbakevirkende kraft) så jeg får faktisk ordnet på begge sider, så da er det ikke noe problem lenger for meg : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.