#1 Skrevet November 7, 2009 Før spørsmålene mine, en liten oppdatering på deler og ting som allerede er skiftet/sjekket slik at dere slipper å gruble. - Alle foringer som traverser foran og bak er opphengt i er nytt i aluminium. - Alle foringer til bærebruer er powerflex, nytt. - Alle hjulagre er nye - Opphengskuler fra bærebruer over til nav/spindler er nye foran og bak. Ikke original kuler foran men tilsvarende(bilextra). - Stab stag foran er RS2 med nye powerflex foringer, stab stag bak er whiteline med nye powerflex foringer. - Lenkarmer fra fjørbein til stabstag er i stål (RS2)og er nye - Gir og motor er opplagret i alu og nylon foringer -Tårnlager er Sellholm foran med null slakk -Styrestag er skiftet ytterste ledd på, ikke indre. - Demperene er KW2 foran og bak -Senket ca 30-40 mm foran og bak. -Hjulstilling tatt på møller for en stund siden. Har senket litt mer etter dette. - Dekk 225/40-18 foran Så til problemet. Bilen sporer meget mye ved normal kjøring, og er helt håpløs ved akselerasjon når veien har litt ujevn kjørebane/nedslitt. Ved akselerasjon så må jeg justere hele tiden for å holde bilen på veien.Hvis veien er ny og ikke nedslitt så går bilen rett. Skal nevnes at det er litt mer kraft en originalt men tror nå ikke at dette skal ha så mye med saken å gjør. Så litt tilleggs informasjon. -Før ombygning så sporet bilen også mye men hadde andre dekk og felger så var ikke så ille. -Har ikke skiftet servo styrings racken eller styre demper. -Har ikke skiftet indre styre stag. -Bilen føles som om den har nyll slakk i styringa pga ved det minste utslag på ratt så skifter bilen retning. -Har nyligt vert under bilen og strammet opp der det trengtes da ene bærebru bolten var løs foran og ene lenkarmen bak hadde komt seg litt løs, men ingen forbedring etterpå. Det jeg kan tenke meg er styredemperen, men er dette en del som kan forårsake så mye sporing? Den skal jo bare være litt til hjelp.En annen ting er opphengskulene fra bilekstra, er ikke sikker på kvalitet. Så til topic ,men hvis noen har en ide om hva som er grunnen til sporingen....hyl ut om hva dere mener jeg bør sjekke. Begynner å bli drittlei hele greia som dere sikker har sjønt, og lurer derfor på om det går an å få ombygd forstillinga slik at den er stabil uansett hvilken dekkdimensjon man har. Det finnes jo gatebiler med mye breiere dekk,mer effekt og med noenlunde samme understell som ikke har desse problemene. Tenker da på andre bærebruer, andre opphengskuler,andre styrestag osv. Dette ble en lang avhandling, men er frustrert over å ha brukt enorme summer og bilen går mer eller mindre dit den vil alikevel.Jeg vurderer å sende bilen til Møller for en ny hjul stilling og sjekk av understell og styring, men er ikke sikker på om det er verdt det. Trenger noen som har peiling på understell og ikke er avhengig å ha en diagnose kontakt. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 7, 2009 Forstår jeg det rett at du ikke har justert hjulstillinga etter du har bytta alt? Der har du problemet ditt. Ta en firhjulskontroll og få det justert. Har hatt 3 s2er med alt fra 8,5-10" felger og lave innpress og har aldri merket noe spesielt med sporing. Alle disse har jeg justert hjulstillinga riktig på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 7, 2009 Forstår jeg det rett at du ikke har justert hjulstillinga etter du har bytta alt? Der har du problemet ditt. Ta en firhjulskontroll og få det justert. Har hatt 3 s2er med alt fra 8,5-10" felger og lave innpress og har aldri merket noe spesielt med sporing. Alle disse har jeg justert hjulstillinga riktig på. Litt rotete skrevet av meg men hjulstillinga er gjort etter alt er skiftet.Skal nevnes at hjul stillinga ble gjort innenfor originale verdier med senkinga jeg hadde da. Skulle være bra nok det, eller bør man ha andre vinkler med senk? Har kansje skrudd ned 5-10 mm etter hjulstillinga, men tror ikke det er der feilen ligger da den sporet både før og etter siste senk. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 7, 2009 Lånte det bildet fra en tråd her inne. Hvor får man noe slikt, eller er dt helt custom? Og viktigst av alt, vil det hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 7, 2009 Du sier jo selv at det var bedre med andre dekk og felger, Skal du opp på 225 bør du prøve et par Michelin pilot sport 2. de kan være ok å kjøre på til de er halveis oppbrukt, har med avrundinger på dekkskulder å gjøre ellers blir det jo verre des mere du forandrer innpresset, Og vi er jo alle forskjellige om hvor mye vi synes er plagsomt av sporing, Selv tåler jeg ingenting. Det er en grunn til att drosjesjofører avstår fra å handle ny bil hvis bilen ikke kan leveres med 195/65/15 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 7, 2009 Lånte det bildet fra en tråd her inne. Hvor får man noe slikt, eller er dt helt custom? Og viktigst av alt, vil det hjelpe? Dette er nok custom og det trengs litt modifisering før dette passer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 7, 2009 Litt rotete skrevet av meg men hjulstillinga er gjort etter alt er skiftet.Skal nevnes at hjul stillinga ble gjort innenfor originale verdier med senkinga jeg hadde da. Skulle være bra nok det, eller bør man ha andre vinkler med senk? Har kansje skrudd ned 5-10 mm etter hjulstillinga, men tror ikke det er der feilen ligger da den sporet både før og etter siste senk. Johan Har du justert ned bilen 5-10mm etter hjulstilling vil du forandre hjulvinkler igjen. Det du må gjøre er å finne den høgda du vil ha på bilen og justere hjulvinkler etterpå. Har du sjekka at indre styrestag og braketten som er skrudd fast på tannstang er fast? På bilen min var begge styrestag løse og mutterene på undersida av braketten på tannstanga hadde skrudd seg av. Jekker du opp bilen vil du kunne kjenne og se om noe er løst ved å ta i hjulet og prøve å vri inn og ut på et punkt som overfører bevegelsen til staget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 7, 2009 Dekkproblem. Noen sporer som f... Har du et sett vinterdekk e.l. liggendes så prøv de og se om problemet forsvinner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 8, 2009 Du sier jo selv at det var bedre med andre dekk og felger, Skal du opp på 225 bør du prøve et par Michelin pilot sport 2. de kan være ok å kjøre på til de er halveis oppbrukt, har med avrundinger på dekkskulder å gjøre ellers blir det jo verre des mere du forandrer innpresset, Og vi er jo alle forskjellige om hvor mye vi synes er plagsomt av sporing, Selv tåler jeg ingenting. Det er en grunn til att drosjesjofører avstår fra å handle ny bil hvis bilen ikke kan leveres med 195/65/15 Kjører Vredestein ultrac sessanta, men selv om det var bedre før så sporet den også da. Jeg kan nok tåle litt sporing, men sånn som det er nå så blir det for mye, spesielt under aks. Det må da vel være noe man kan gjøre med dette? Er jo mangen biler som kjører med mye bredere dekk enn meg som ikke har dette problemet. Som Frank Andre Rui sier så har han hatt 3 S2 er med alt fra 8 til 10" felger uten problem. Må være noe med min som er galt kan det virke som og at det ikke nødvendigvis er dekkene...., men er jo ikke helt sikker. Kjørte f.eks en A4 stasjonsvogn her om dagen med 235 "ett eller annen"-19 og den gikk snor rett. Skal nevnes at felgene mine har 20 i inpress fremme og er 8,5". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 8, 2009 Dekkproblem. Noen sporer som f... Har du et sett vinterdekk e.l. liggendes så prøv de og se om problemet forsvinner Skal se om jeg kan få lånt meg noen. Det jeg har passer dårlig over bremsene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 8, 2009 Har du justert ned bilen 5-10mm etter hjulstilling vil du forandre hjulvinkler igjen.Det du må gjøre er å finne den høgda du vil ha på bilen og justere hjulvinkler etterpå. Har du sjekka at indre styrestag og braketten som er skrudd fast på tannstang er fast? På bilen min var begge styrestag løse og mutterene på undersida av braketten på tannstanga hadde skrudd seg av. Jekker du opp bilen vil du kunne kjenne og se om noe er løst ved å ta i hjulet og prøve å vri inn og ut på et punkt som overfører bevegelsen til staget. Ok, skal ta en ny hjul stilling sjekk, men trodde ikke at 5 til 10 mm skulle utgjøre så mye, og som sagt så sporet den både før og etter den siste senken og da var jo hjulstillinga gjort. Det med indre styrestag er noe jeg skal se nermere på. Lurer på om det kan være her synderen ligger. Har holdt på alene så er vanskelig å få dette sjekket men skal se om jeg kan få en person til å dra i dekk mens jeg ser etter slakk.Har hatt desse staga av flere ganger uten å se noe feil med løse bolter o.l men dei har jo noen foringer innerst som kan være dårlige, men det vises ikke ihvertfall. Kansje en oppgradering her hadde vert å satt på ball joints innerst og ytterst? Høres bra ut i mitt hode, men fungerer det i praksis tror dere? Hva med styre demperen, noen som har noen erfaring med at desse ryker og om dei kan forårsake slikt?Mener jeg leste en eller annen plass at desse er for å motvirke sporing, men vet ikke hvor mye dei kan hjelpe. Ser for meg at det kansje kan "forsinke" sporingen men ikke eliminere hvis dere sjønner. Er jo bare en sylinder som skal holde litt igjen på selve servo racken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 8, 2009 Forresten, hvordan svarer jeg på flere innlegg i ett innlegg, er det bare copy and paste? Blir liksom så mangen innlegg for å svare hver enkelt som prøver å hjelpe meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 8, 2009 vist det er under aks det er mest bilen sporer, så ville eg tru att casteren din er feil, den skal ikkje ha meir enn 0.30 i forskjell i frå høgre til venstre hjul, sjå på skjemaet ditt ka som står der:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 8, 2009 En ting er sikkert, noe er feil ett sted. Har brukt bilextra bærekuler uten problem i allefall. Kunne du ha lagt ut hjulstillingspapirene dine? Det laveste jeg har hatt av innpress foran er 9" med et 22 det funket fint i allefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 8, 2009 vist det er under aks det er mest bilen sporer, så ville eg tru att casteren din er feil, den skal ikkje ha meir enn 0.30 i forskjell i frå høgre til venstre hjul, sjå på skjemaet ditt ka som står der:) Ja det er riktig, aks er helt håpløst. Skal se om jeg finner skjemaet, men tror jeg må ringe møller for jeg aner ikke hvor papiret er. Husker bare at det var grønne verdier. Kan være en fordel sjønner jeg å få det juster opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 8, 2009 Ok, skal ta en ny hjul stilling sjekk, men trodde ikke at 5 til 10 mm skulle utgjøre så mye, og som sagt så sporet den både før og etter den siste senken og da var jo hjulstillinga gjort. Når jeg skrudde ned 15 mm på fjærbeina på min Scirocco endret toe-inn seg ganske mye. Målte avstanden mellom ytterst på dekkene foran og bak på felgen og det hadde endret seg ca 10 mm. Er tilsvarende på min Polo..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 8, 2009 gå inn på rejsa.nu der finnes det enormt mye stoff om hjulstilling. bare å søke der. utrulig mye kompetente folk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 8, 2009 gå inn på rejsa.nu der finnes det enormt mye stoff om hjulstilling. bare å søke der. utrulig mye kompetente folk:) f.eks. gå inn på teknik. og deretter på chassisoppsett, eller noe sånt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 8, 2009 Har hatt bilen på bukk nå og gått over det meste igjen. Fikk litt på boltene som holder traversen fremme, men det var ikke slark. Alt anet i bærebruer og opphengskuler såg også greit ut. Fikk en kompis til å rikke på hjul mens jeg sjekket indre ledd på styrestagene mot servo racken. Ser ut som det kan være litt slakk i indre gummi foring der da høyre styrestang beveger seg litt uavhengig av servo. Er minimalt og kan knapt sees med øyet, men hvis man kan se det uten belastning så kan det umulig være bra når det er full belastning på greiene der. Skal rive det ned og sjekke om jeg kan modifisere stagene med nylon foringer eller ball joints på inner leddene og se om det kan være en forbedring. Hvis ikke kjøper jeg nye stag. Såg også at styre demper har litt "oljestøv" på seg så mulig den er også defekt. Når dette er utbedret så er det tid for ny hjul stilling så får vi se om oppgradering har en effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 8, 2009 Du burde sjekke styredemperen din, den kan vel også gi lignende problemer. Bare og skru den løs i motorrommet og kjenn om det er noe motstand i den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 8, 2009 Du burde sjekke styredemperen din, den kan vel også gi lignende problemer. Bare og skru den løs i motorrommet og kjenn om det er noe motstand i den. Tror jeg bare bestiller en ny da den aldri har vert skiftet såvidt jeg vet. Den har litt svetting så den skifter jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 8, 2009 Du kan jo begynne med det enkleste: Sjekk lufttrykket i dekka Er dekka jevnt slitt? Om de ikke er det kan det både tyde på feil lufttrykk dårlig justert hjulstilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 10, 2009 Dekka er forholdsvis nye og trykket er ok. Har bestillt ny styredemper på Møller. Leveringsvare fra Tyskland så får ikke denne før jeg reiser offshore Torsdag. Får montere denne i midten på desember. Har også bestillt nytt høyre styrestag så skal jeg se om jeg kan få tatt noen mål på hullet til indre foring og lage noen foringer i messing eller teflon. Eventuelt lage til balljoint på indre ledd slik at jeg slipper det at det er noe som gir seg. Her skal vi ha det fast! Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 21, 2010 Hei! Har du funnet ut av dette? Har muligens litt av det samme på min rs2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 21, 2010 Hei!Har du funnet ut av dette? Har muligens litt av det samme på min rs2. Nei, har ikke gjort noe med det.Får begynne å lure litt på dette igjen. Skal legge ut her når jeg finner ut av noe, men kan ta litt tid. Utrolig travelt om dagene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...