Anbefalte innlegg

Har tenkt å satse litt med å kjøpe nyere bil igjen. Har funnet ut at eg vil ha Golf MK5 GT 170Hk TFSI. Men har vert svært lite borti disse motorene, så eg trenger tips/erfaringer/anbefalinger. Alt av intresse.

Det eg tenker mest på er selvfølgelig dette med twincharger systemet som omfatter kompressor og turbo. Eg syns det er snodig at VAG har gått bort igjen fra kompressoren på de nye 1,4 TSI motorene, og bruker kun turbo. Kan det være en grunn til dette? Er dette en motor som er kjent for mye feil??

Noen som har meninger / erfaringer med slike biler, så kom med dem. Har søkt rundt på forumer, men er ikke så mye å finne.

Takker for alle svar.

-Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er masse å finne rundt omkring :)

Vet ikke om det er en grunn til at de er gått bort fra å bruke både turbo og kompressor på 1.4TSI men det er ingen hemmelighet at det har vært litt tull med nettopp den motoren (170hk)...

Det positive først da. Er en del som har benket disse motorene som har målt så mye som 190hk uten modifiseringer. De som er fornøyd mener at motoren er en perle med voksent bunndrag, effekt hele veien opp og relativ lavt forbruk selv om den får litt pinne. Er ikke så mange som chipper de for det oppleves ikke som en stor fordel mtp. den går ganske bra OE...

De høye effekt tall har dog sakte men sikkert blitt lavere og lavere etter hvert som folk har vært på service å fått ECU'en oppdatert. Oppdateringene skulle løse problemer rundt inn/utkobling av aggregater blant annet. Mange som også har opplevd at motoren har ett stort fall på effekten akkurat der hvor kompressoren avløses av turboen, rett å slett ett hull i effektkurven. En del som har opplevd at motoren i tillegg mister effekt, ganske mye og, føles dau plutselig. Alt er blitt 100% ordnet på garanti hvor folk bl. annet har fått ny ventil (!?) i turboen, nye wastegater (kanskje det er den ventil det er snakk om), nye turboer og mange igjen har fått ny N75 og N249 ventiler. Mange har opplevd en hvinelyd og har prøvd mye for å bli kvitt den...uten flaks. Det er ikke kompressoren som hviner men ett eller annet som gir lyd når en gir gass og trykket bygges opp. Denne lyden skal være lett hørbar inne fra kupeen og med åpne vinduer og i trange gater er lyden ekstrem hørbar. VW sier lyden skal være der, det er helt normalt. Er bare rart at ikke alle har den lyden : haha :

Vet ikke om det hjalp deg.

Kan jo fortelle at jeg vurderte en slik Golf selv (har ikke lagt tanken fra meg enda). Nordlie Auto har pågjeldende bil (er en 3 dørs, uten hadde jeg ikke vurdert den engang :P) og jeg har egentlig reservert den. Bilen er inne på verksted på tredje uke, ifølge selger for å få byttet denne ventil i turboen. Ikke vet jeg men det tyder på at de ikke får den til å gå optimalt. Han må komme opp med en rimelig god grunn til dette lange verksted besøk for at jeg skal kjøpe den men har egentlig besluttet meg for Quattro selvom det betyr at jeg må kjøpe en mye eldre bil uten garanti: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Jo alle svar hjelper;)

Det stemmer det du sier. Eg snakket med Nordlie Auto i dag (faktisk) og han sa at de hadde bilen inne i dag og skulle utbedre dette du snakker om; Ventil i turbo. Så den har eg lagt på hyllen. Har også sett på denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19307193

Det at den ikke har tåkelys, bryr eg meg ikke om, siden det kan monteres senere. Den er kjørt lite og ser bra ut. Har selv vert inne å sjekket i Mverk (rep. historikk) og det eneste som er gjort er service og oppdatering av ECU.

Det eg er mest redd for er å gå på en økonomisk smell, med tanke på havari på turbo eller motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe en golf 5 tdi?? Mere lettsolgt også, pluss går billigere. 2.0tdi 140hk tipper jeg går likt med en 1,4tsi 170hk. hadde en passat vr6 før 174hk, og en golf 5 1,4tsi 170hk hadde ikke sjans i havet å følge med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser grei ut den ja, eg har faktisk bil til ca 10,000 som inbyttebil og ;)

Men eg hadde tenkt meg en med garanti. Ettersom eg jobber i møllersystemet kan dette være greit å ha.

Pluss, at eg får finansiering gjennom jobben da også.

Men eg skal ha bilen din i bakhodet mens eg leter, for den var tross alt ganske fin:)

Men hvordan opplever du Golf GT'en. Er du fornøyd, og har du hatt noen problemer med motor som Dennis Møller forteller om her?

Så til strandheim ;)

Eg har vurdert Diesel også. Har hatt ny bil med 140 TDI motor før, og var veldig fornøyd med den, og erfaringsmessig er det mindre tull med disse. Men tenkte at eg skulle kjøpe bensinturbo for første gang. (I perioden at eg vil prøve noe nytt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står en Gti mk5 i Kongsvinger, på den ene bruktbil butikken..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å stjele ødelegge tråden her ( Martin gi beskjed hvis jeg skal slette denne)

det er jo 2 helt forskjellige biler å kjøre, kan ikke sammenligne måten du kjører en 2.0 tdi mot en 1.4 tsi på. GT`ne kjører du lett under 0,6 på langkjøring. Har kjørt min under 0,5. og det er mye artigere å kjøre en hissig bensin en en diesel med snevert arbeidsområde. GT`en dra fint fra ca 1500-7000 rpm.

samt at GT`en er mye mer sportlig satt opp, heller mer mot GTI en en standard golf. Dieselen er også mye tyngre i fronten så den understyrer mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står en Gti mk5 i Kongsvinger, på den ene bruktbil butikken..

Ja, men da snakker vi en helt annen prisklasse;) Tenkte eg skulle holde meg til rundt 250k

(GTI'en altså)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe smårusk men ingenting som ikke er gått på garanti/ mobilitetsgaranti.

har skiftet bensinpunpe i tanken, turbo, coil og kjøleslanger i motor og grøftelys.

så alt med bilen skal no være 100%

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å stjele ødelegge tråden her ( Martin gi beskjed hvis jeg skal slette denne)

det er jo 2 helt forskjellige biler å kjøre, kan ikke sammenligne måten du kjører en 2.0 tdi mot en 1.4 tsi på. GT`ne kjører du lett under 0,6 på langkjøring. Har kjørt min under 0,5. og det er mye artigere å kjøre en hissig bensin en en diesel med snevert arbeidsområde. GT`en dra fint fra ca 1500-7000 rpm.

samt at GT`en er mye mer sportlig satt opp, heller mer mot GTI en en standard golf. Dieselen er også mye tyngre i fronten så den understyrer mer.

Nyere diesel drar helt fint fra 1500- 5000rpm også.. sjeldent man drar over det i turtall uansett vil jeg tro:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere diesel drar helt fint fra 1500- 5000rpm også.. sjeldent man drar over det i turtall uansett vil jeg tro:p

Det er helt greit. Men diesel syns eg personlig ikke er så attraktivt. Og som det blir sagt her, det er som oftest morsommere å kjøre en hissig bensiner enn en klakkende diesel ;) (No offence, Glenn ove)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt noe smårusk men ingenting som ikke er gått på garanti/ mobilitetsgaranti.

har skiftet bensinpunpe i tanken, turbo, coil og kjøleslanger i motor og grøftelys.

så alt med bilen skal no være 100%

Skiftet turbo sier du. på sånn ca. km stand kom dette på, og var det noe problem med å få det på garanti?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble skiftet mellom 108" og 109" og var ikke diskusjon en gang.

den var ikke gåen men var litt mer slakk i den en verksmesteren likte så de skiftet den på eget initiativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det hørtes bra ut. Fikk meget god service da med andre ord. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingenting å si på servicen, hjalp sikkert også at bilen er kjøpt på møller kalbakken og hatt alle service der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det hjelper nok. Eg tenker og litt på det at eg er selv møller mekaniker, og skulle det skje noe, så er det sikkert lettere for meg å få presset det gjennom på garanti. Evt. spare penger på arbeidet som eg kan gjøre selv. Men allikevel, så sitter eg med tanken i bakhodet at ryker det en kompressor/turbo i fremtiden, så sitter eg med skjegget i postkassen pluss en regning på 10,000 +++ men sånn er det vel å ha nyere bil ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke du skal være redd for at det ryker noe mer på GT`ene nå en det er på en vilken som helst annet VAG produkt.

hvilken bil er det evt du skal kvitte deg med da som koster ca 10-Lapper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW Polo 6N U/servo 1997 Mørkegrå. ganske fin i lakken i forhold til andre.

- 1,4 8V 60Hk

- 125000km

- Senket 40mm (ikke godkjent)

- 268 graders trimkam fra Velox Motor. (ca. 13% effektøkning)

- Grenrør fra ABU motor og fjernet kat.

- Polo 9N interiørdetaljer + setetrekk

Tatt godt vare på og kun småkjørt fra og til jobb. Tidligere eiger var over 70 år ;)

Hadde tenkt å legge den ut for rundt 30-40 tusen, ettersom eg fikk noen bud for en stund siden på de prisene.

Men en blir alltid enig om en mellomting ;)

010.jpg

015.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får gi en lyd på, helst på pm eller tlf, hvis min er interresant så ser vi evt hvor vi ender.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal eg gjøre. Som sagt var din bil meget pen, men kjøper eg den så ofrer eg garanti og lavere Km stand på disse eg har sett på. Men dette forstår du sikkert ;)

Vi ser ka som skjer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen problemer med å skjønne det, men ut fra det jeg har sett så er prisen riktig iforhold til utstyr og Km stand. men det er uansett en evt kjøper som må bestemme hva de er villig til å gi å så får man ta det derfra.

uansett får du ha lykke til på jakten etter en morsom bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for det. Håper selv at eg finner en eg blir fornøyd med. Har hatt alt for mangen biler nå som har endt i total skuffelse. På tide med noe positivt nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.