Stempelhavari 1.9 tdi PD?Oppdatert

Anbefalte innlegg

Kompis av meg har en passat med ATJ PD motor. Altså 115 hk. Har vel rundet 240 000. Her om dagen så ble det veeeldig stygg lyd i den, og relativt mye trykk i veivhuset. Er rimelig sikkert at det går kompresjons trykk nedi motoren.

Noen som har opplevd stempel havari på disse motorene noen gang???

 

Trodde de var rimelig skuddsikker jeg. Skal sies at den er chippet, men husker ikke hvems program som står i. Skal vel ikke ha så altfor mye og si uansett.

En mekaniker kjenning jeg har mente de hadde en slik inne med et sprukket stempel engang.

 

Noen andre forslag??

Har ikke åpnet motoren enda, men blir nok og gjøre det for og se hva som har skjedd. Driver og leter etter ny motor om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115 hestern har hatt problemer med toppakningen, men husker ikke motorkode/årstall det gjelder. Gåen toppakning etterfulgt av hydrolock og noe må gi seg. Har sett knekkte stempler pga dette, men da snakker man virkelig uflaks (eller overdreven bruk av vann/metanolinjeksjon).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, håpet Petter "diesel" lønning skulle se denne:)

Stemmer nok sikkert det du sier ja, har sett noen snakke om pakningsproblemer på 115 hk av de første utgavene. Blir bare til at vi må åpne og se hva som er nedi der. Eller hva som ikke er der:(

Hadde et håp om at det f.eks gikk komp over i en retur kanal , men dette er vel og drømme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også kammen, at det ikke er noe som har gått åt helsike der oppi ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hadde toppdeselet oppe, og der så alt fint ut. Men går det og putte inn en annen motor, f.eks en AVF som er en 130 hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hadde toppdeselet oppe, og der så alt fint ut. Men går det og putte inn en annen motor, f.eks en AVF som er en 130 hk?

 

Klart det går :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja,ja Alt går da selvfølgelig:) Forumlerte meg litt feil der:) Er det noen fysiske/psykiske forskjeller på disse som man må tenke på.

130 hk har jo et mye lengre register enn 115 hk. Hva er det som gjør denne forskjellen. Turbo? Dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo og pumpedysene (ikke bare spissene) er det som gjør det ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, finnes jo dungevis med AVF motorer på nett. Meen, ska tru om den vil begynne og ryke med større dyser på en 115 software og turbo??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ny software inn ja, men det fikser jo du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda,det skulle da gå greit:)

Må se litt nermere på dette. Er litt interesant:)

 

Da burde jeg jo også kunne hive i 150 hk dyser i min 130 hk, samt en freshere turbo, og få leon cupra/golf effekt i min:):):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda,det skulle da gå greit:)

Må se litt nermere på dette. Er litt interesant:)

 

Da burde jeg jo også kunne hive i 150 hk dyser i min 130 hk, samt en freshere turbo, og få leon cupra/golf effekt i min:):):)

 

du har allerede 150hk dyser i din :P Er samme størrelse på 130hk og 150hk, så da mangler du turbo, sterkere topplokksbolter og FMIC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaa, se der ja. Er ikke så sugen på en svær kjøler i nasen. Skal se oem ut også:) 190 hk 1.8TQ B6 har vel dobble coolere. Det ville jo vært veien og gått isåfall. Interesant:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var toppen av, og som fryktet. Stemplet på sylinder 2 var sprukket på tvers, og et lite hull inni kammeret. Topp pakningen var hel, så her var det vel bare material tretthet ute og gikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her var det vel bare material tretthet ute og gikk.

 

Eller overoppheting som følge av for mye diesel og lite luft?

 

Skal sies at den er chippet, men husker ikke hvems program som står i. Skal vel ikke ha så altfor mye og si uansett.

 

Nja, dette kan jo ha hatt en sammenheng uten at vi vet det.

 

Jeg har ved to anledninger vært ute for at chip fra den samme leverandøren har medført så kraftig mottenning på en sylinder at dette trolig har vært årsak til registerhavari. Etter overhaling/ny motor var det fortsatt kraftig mottenning på turtall litt over tomgang. Rugging på chip hjalp ikke, orginal chip gjorde underverker. Leverandøren var skråsikker på at chipper aldri kan bli ødelagte og derfor umulig kunne ha noen sammenheng med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være en lekk dyse har ført til feilen. Burde kunne se tegn etter overoppheting på både stempel og dysespiss. Sjekk også at det ikke er knekkt av en bit av glødepluggen som da ville fallt ned i sylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysespissen er en troverdig teori ja. Kikke ikke så mye på de, men mener den så litt anderledes ut enn de andre. Glødepluggene var bare en mnd gamle, så de var ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var ny motor inne. Kjøpte en ifra en hugger med 120k påståtte km. Motoren så meget bra ut, og turbo så spill ny ut. Men, selvfølgelig problemer her og.

Det virker som det kommer kompresjonstrykk i kjølevannet. Bilen fungerer når man kjører pent uten belastning. Motor temp ligger på 72-78 grader iht vag com under pen kjøring. Fin varme i klima. Dette i -15 grader da. MEN, når motoren belastes, fyker tempen til 100 grader, sirkulasjonen i varmeapperatet stopper helt opp. Jeg kan da dra av slangen på varme registeret, og det kommer ikke en dråpe kjølevann. Samtidig så spruter det kjølevann ut i motor rommet ifra en av de små kjøleslangene med sånn fjær klemme på slangen som man bare bruker en tang for og klipe opp. Dette skjer når tempen øker under belastning.

Sirkulasjonsvikt er det ikke, da det er ny vannpumpe, som er trippel sjekket for defekter og mål. Radiator er flushet ren, dette er også varmeapperat registeret. Dette er noe som jeg har gjort som feilsøkning på problemet. Radiator var delvis tett den, men nå er den som ny igjen.

 

Min teori er at det sviker kompresjonstrykk over i kjølesystemet når sylindertrykket blir høyt, for den kan kjøres uti evigheta uten belastning. Mulige feilkilder må vel da være topp pakning, sprekk i topp eller sylinder vegg.

Noen som har vært borti lignende??

 

Petter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter gåen toppakning, det er ihvertfall en grei sak å fikse uten de alt for store utgiftene. Typisk problem på trimma 1.6TD motorer (som forøvrig bruker AKKURAT samme topplokksbolter som alle 1.9TDI motorer med 90/100/105/110/130hk), går helt fint å kjøre dag ut og dag inn uten belastning men kjører du på med diesel og ladetrykk (= høye sylindertrykk) koker du vannet fortere enn svint. Kokende vann lager damptrykk og da finner du ut om det er plasser i systemet som ikke tåler trykket = lekkasje ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel være luft i systemet også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luft ja. Har liksom lufta sinnsykt mye. Men det blir liksom aldri fritt. Men idag har jeg kjørt den uten termostat. Da funker det uten at det bygger seg opp så altfor mye trykk ivertfall. Snakket med en mekaniker som har vært i vag gamet en god stund, og han mente på at disse kunne være VELDIG vanskelig og lufte. Så imorgen skal jeg inn til byen og kjøpe termostat og et lufteverktøy med vakum. Dette er siste krampetrekningen. Funker ikke dette, må toppen av. Begynner og bli lei driten nå. Godt det ikke er min bil altså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter, vet du hvor høyt sylinder trykket kan bli på disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter, vet du hvor høyt sylinder trykket kan bli på disse motorene?

 

Rundt 150bar etter det jeg har funnet ut, men trimma turbodiesel motorer kan komme et godt stykke over 200bar.

 

150bar sylindertrykk gir en kraft på 7,5tonn som prøver å løfte toppen ;) 200bar = 10tonn!

Godt ikke alle 4 stemplene er oppe på topp samtidig :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic,men hadde en Audi 90 engang som var håplløs å få luftet skikkelig.Måtte sette bilen i en kraftig motbakke å så lufte for å få ut all luft.får du ikke varme i varme apparatet så er det ikke sirkulasjon i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er deffekt topp pakning på den nye motoren. Dette er noe dritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.