#1 Skrevet November 9, 2009 (endret) Ste fasan fikk stor havari i forje uke. Er snakk om en transporter T4 2.5 TDI 102 hk, 98mod, syncro. Ha hadde hørt litt kakle lyd fra motoren noe dager tidligere. Plusselig en dag i et kryss så ble det brå stopp. Viser seg på verksted at kamakselen var knekt på 4 punkter på kamen, verkstede mente det kunne være stempele til vakumpumpa som hadde låst seg i kamen. Var å så på havarie, å var ikke noe mereker i stempele på vakumpumpa eller på kamen der stempele treffer. Burde det ikke ha vært merke der da hvis det har stoppet seg der?? Har hørt at det har vært en del problemer med disse motorene: mad : 1. Hvordan er det mulig å kneke kamen på 4 pukter? 2. Burde det ikke ha vært merke i sylinderen til vakumpumpa hvis den har låst seg? 3. Kan man få et like stort hvari bare med at reima ryker? 4. Er disse kamen så dårlig å de knekker som syrstiker?? 5. Kan det skje igjen med ny kam? Håper noen har noen gode svar her:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2011 Fikk du noen gode svar her? Kjøpt meg en A6 2.5 TDI AEL med motorhavari, der hadde halve kamreima mistet tennene og kammen var knekt på 4 steder, akkurat som din. Lurer også på om dette kan forårsakes av kun regreimhavari? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2011 Ryker tannreima, evt hopper over flere tenner på disse motorene, er sjangsen VELDIG stor for at kammen knekker ja. Sett det på flere av disse motorene. Er vel kanskje straffa man fortjener å få når, man ikke gidder å bytte reima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 13, 2011 "Godt" å høre. Da kan jeg sette på en annen AEL topp jeg har liggende. Var bekymra for oljepumpe eller noe annet som kunne forårsake dette, men da er jeg beroliget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 13, 2011 Var nok reima som røyk, har ikke noen annen fårklaring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 13, 2011 Register som kommer ut av stilling medfører av og til at kammen knekker på flere plasser. Når det skjer blir som ofte kambukker, lagerleier og ventilløfterløp skadd slik at toppen bør skiftes ut. Kammene ryker ikke uten at registeret kommer ut av stilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 13, 2011 Kaster nok den toppen ja, ikke noe å spare på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 13, 2011 Er vel kanskje straffa man fortjener å få når, man ikke gidder å bytte reima? Nja, den straffen kan man også få når den som skifter remma ikke strammer fremre veivbolt med korrekt prosedyre og moment. Og det kan gjerne skje etter 10-20-40-60.000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2011 Har vært borti dette flere ganger. Man kan vel trygt si at nøkkelordet her er register. Har også kommet over tilfeller der ventiler har ramlet løs og slått istykker stempler etc. Dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er pga de har løsnet eller om det har vært pga reg.havari 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 13, 2011 Har også kommet over tilfeller der ventiler har ramlet løs og slått istykker stempler etc. Dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er pga de har løsnet eller om det har vært pga reg.havari Jeg har også sett dette noen få ganger, det vil overraske meg mye hvis det ikke kommer som følge av kollisjon stempel-ventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2011 Hvor stor sjanse er det for at stempler blir ødelagt sammenstøtet? Har tatt av toppen og tatt en visuell sjekk, samt dreid rundt motor en del ganger men har ikke sett noe galt med det blotte øyet i alle fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...