Anbefalte innlegg

Ste fasan fikk stor havari i forje uke. Er snakk om en transporter T4 2.5 TDI 102 hk, 98mod, syncro.

Ha hadde hørt litt kakle lyd fra motoren noe dager tidligere. Plusselig en dag i et kryss så ble det brå stopp.

Viser seg på verksted at kamakselen var knekt på 4 punkter på kamen, verkstede mente det kunne være stempele til vakumpumpa som hadde låst seg i kamen. Var å så på havarie, å var ikke noe mereker i stempele på vakumpumpa eller på kamen der stempele treffer. Burde det ikke ha vært merke der da hvis det har stoppet seg der??

Har hørt at det har vært en del problemer med disse motorene: mad :

1. Hvordan er det mulig å kneke kamen på 4 pukter?

2. Burde det ikke ha vært merke i sylinderen til vakumpumpa hvis den har låst seg?

3. Kan man få et like stort hvari bare med at reima ryker?

4. Er disse kamen så dårlig å de knekker som syrstiker??

5. Kan det skje igjen med ny kam?

Kamakselbrudd25tdicaravelle004.jpg

Kamakselbrudd25tdicaravelle006.jpg

Kamakselbrudd25tdicaravelle008.jpg

Kamakselbrudd25tdicaravelle011.jpg

Håper noen har noen gode svar her:):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du noen gode svar her?

Kjøpt meg en A6 2.5 TDI AEL med motorhavari, der hadde halve kamreima mistet tennene og kammen var knekt på 4 steder, akkurat som din. Lurer også på om dette kan forårsakes av kun regreimhavari?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker tannreima, evt hopper over flere tenner på disse motorene, er sjangsen VELDIG stor for at kammen knekker ja. Sett det på flere av disse motorene.

Er vel kanskje straffa man fortjener å få når, man ikke gidder å bytte reima?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Godt" å høre. Da kan jeg sette på en annen AEL topp jeg har liggende. Var bekymra for oljepumpe eller noe annet som kunne forårsake dette, men da er jeg beroliget. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok reima som røyk, har ikke noen annen fårklaring..: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Register som kommer ut av stilling medfører av og til at kammen knekker på flere plasser. Når det skjer blir som ofte kambukker, lagerleier og ventilløfterløp skadd slik at toppen bør skiftes ut.

Kammene ryker ikke uten at registeret kommer ut av stilling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaster nok den toppen ja, ikke noe å spare på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje straffa man fortjener å få når, man ikke gidder å bytte reima?

Nja, den straffen kan man også få når den som skifter remma ikke strammer fremre veivbolt med korrekt prosedyre og moment. Og det kan gjerne skje etter 10-20-40-60.000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti dette flere ganger. Man kan vel trygt si at nøkkelordet her er register.

Har også kommet over tilfeller der ventiler har ramlet løs og slått istykker stempler etc. Dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er pga de har løsnet eller om det har vært pga reg.havari

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også kommet over tilfeller der ventiler har ramlet løs og slått istykker stempler etc. Dette vet jeg ikke med 100% sikkerhet om det er pga de har løsnet eller om det har vært pga reg.havari

Jeg har også sett dette noen få ganger, det vil overraske meg mye hvis det ikke kommer som følge av kollisjon stempel-ventil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor stor sjanse er det for at stempler blir ødelagt sammenstøtet? Har tatt av toppen og tatt en visuell sjekk, samt dreid rundt motor en del ganger men har ikke sett noe galt med det blotte øyet i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.