#1 Skrevet November 10, 2009 Har en 2001 A6 2,5TDI 180hk som har gått gar. 90000km, man gir. Virker som motoren er slapp på lave turtall for så å "komme" etterhvert. Det virker som det ikke er tilfelle bestandig, men gjerne verre når det begynner å bli kaldt ute. Når motoren kommer opp i turtall og "løsner" så høres en "pysj" lyd omtrent som når en har montert dumpventil på en bensinturbo. Ser også det ryker en del svart eksos når den ikke drar skikkelig på lave turtall. Har prøvd å bytte lmm med det resultat at denne "pysj" lyden bare ble sterkere. Hvis jeg gasser litt i fri så kommer "pysj" lyden når jeg slipper gassen. Hva kan dette være? Tett innsug, EGR-ventil, andre ventiler? Tror ikke det er turbo siden bilen går som den skal fra ca 2000omdr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 10, 2009 Heisann Høres ut som noe jeg oppøevde for en stund siden. Ta en titt her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=131723&highlight=2%2C5+tdi Da var det slangen inn på turboen som hadde gått skikkelig til helvete, den var treg på lave turtall, det poppet og pstjyyet som en yurbojapse:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 10, 2009 Du kan og se igjennom samle tråden til Steinar:) http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=141194&highlight=samletr%E5d+2%2C5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 11, 2009 Er for tiden bortreist på jobb, men skal gå over alle slanger når jeg kommer hjem neste uke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2009 Defekt turbo. VTG er for treg og lader/forhøyt turbo trykk på lavt turtall... Skift turbo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 15, 2009 Tror ikke turbo er defekt for 90000km er passert...litt drastisk forslag det siste her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2009 Mål turbo trykket på den så vil du nok se at trykket nærmer seg 2bar som er da allt for høyt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2009 Mål turbo trykket på den så vil du nok se at trykket nærmer seg 2bar som er da allt for høyt! Svart røyk betyr for lite luft i forhold til diesel, det kombinert med blåselyd betyr lekkasje en plass fra turbo til innsug, så du må nok tenke litt igjennom den teorien din;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2009 Svart røyk betyr for lite luft i forhold til diesel, det kombinert med blåselyd betyr lekkasje en plass fra turbo til innsug, så du må nok tenke litt igjennom den teorien din;) Men er det så at lekasjen blir tett ved ca 2000o/min når bilen plutselig går som den skal igjen da el? Vis det var lekasje mellom turbo og innsug ville jeg tro det ville være svart røyk over hele turtalls registeret? Mulig jeg tar feil, men snakker bare erfaring som mekaniker hos møller i 9år. Ta en kontroll av turbo trykk, det ville jeg gjort i første omgang... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2009 Defekt turbo. VTG er for treg og lader/forhøyt turbo trykk på lavt turtall... Skift turbo... Visst du har jobba hos møller i 9 år så veit du vel og at det kan være en god ide å kontrollere hva som er feil før du evt bare skifter en del;) Men la oss ikkje starte en diskusjon på det. Poenget med å stille spørsmål her er å få tips og råd til hva som kan være feil og det har du bidratt til. Leste litt feil i det første innlegget, eg forstod det sånn at bilen røyk på alle turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2009 Mulig jeg har forklart meg litt for dårlig her... Stort sett så går bilen greit (90% av tiden). Kun på lave turtall (ca under 2000o/min) og når den virker "slapp" at den ryker noe svart. Virker som fenomenet inntreffer oftest når jeg kjører lengre strekker oppoverbakke, typisk opp på fjellet om vinteren. Altså hyppigere i tynn og kald luft. Er ikke sikker på om blåselyden har noe direkte med luft å gjøre, kan også høres ut som en ventil eller lign. Jeg har ingen feilkoder på VAGCOM. Hvis turbotrykket er for høyt skulle det ikke være en feilkode der da? Har lurt litt på EGR-ventil.. dersom denne blir stående å henge litt i enten åpen eller lukket stilling, hva skjer da? Hvordan måle turbo-trykk enklest mulig? Kan jeg gjøre dette med VAGCOM? Som sagt så ville jeg bli veldig overrasket dersom turbo er defekt..har hatt bilen siden ny og den har bare gått 90000km, er ikke den "gamle" 150hk, men den nyere 180hk. Bilen er fint (les "riktig") kjørt og ikke longlife. Problemet med slitte kamaksler utarter seg vel ikke slik som her...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2009 Kan være vnt mekanismen som er koksa fast, og da er det desverre bytteturbo som er løsningen. Men dette kan en feilsøke med å logge turbotrykksresponsen mot turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2009 Hvordan logge turbotrykksresponsen? Er forholdsvis ny m/Vagcom, kun søkt etter og sletta feilkoder... Derom det er denne VNT-mekanismen, hvorfor får en da ikke opp feilkode i Vagcom? Og i tilfelle VNT-mekanisme koksa fast: er det ikke mulig å enkelt sjekke dette med å prøve å bevege en arm eller noe slikt på turboen? Mener å ha lest dette i et annet innlegg en plass, men det gjelder kanskje en annen type turbo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 16, 2009 Hvordan logge turbotrykksresponsen? Er forholdsvis ny m/Vagcom, kun søkt etter og sletta feilkoder... Derom det er denne VNT-mekanismen, hvorfor får en da ikke opp feilkode i Vagcom? Og i tilfelle VNT-mekanisme koksa fast: er det ikke mulig å enkelt sjekke dette med å prøve å bevege en arm eller noe slikt på turboen? Mener å ha lest dette i et annet innlegg en plass, men det gjelder kanskje en annen type turbo... Burde være feilkode på ladetrykk for lavt i tilfelle, men ikke sikkert den får tid til å registrere det. Kan prøve å bevege vnt mekanisken for hånd ja eller med vakuumpumpe koblet til aktuatorklokka. Logg ladetrykk med vag com. Gå inn på 01-engine og så measuring blocks. velg kanal 011 og logg denne når du kjører 4.giret fra 12-1500 omdreininger og ut giret (flat vei, uten trafikk, ikke hopp på pedalen, men gå rolig på). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 16, 2009 Burde være feilkode på ladetrykk for lavt i tilfelle, men ikke sikkert den får tid til å registrere det. Kan prøve å bevege vnt mekanisken for hånd ja eller med vakuumpumpe koblet til aktuatorklokka. Logg ladetrykk med vag com. Gå inn på 01-engine og så measuring blocks. velg kanal 011 og logg denne når du kjører 4.giret fra 12-1500 omdreininger og ut giret (flat vei, uten trafikk, ikke hopp på pedalen, men gå rolig på). Ladetrykk for lavt...er en mekaniker her tidligere som har sagt at den lader for mye ved lave turtall dersom det er feil med VTG-mekanismen... Men, kan prøve det du her beskriver. Ut 4. giret blir jo temmelig brukbar hastighet på slutten...ikke mulig å gjøre dette i 2. eller 3.gir? Hva mener du med ikke hopp på pedalen? Jeg skal ligge i mellom 12-1500 omdr. og så gi gass, men forsiktig og ikke i bunn med en gang eller hva..? Og til sist: dersom det skulle vise seg at VTG-mak. er kokset fast (eller treg), hvorfor går det ikke an å ta opp og rengjøre? Kun kjøpe ny som gjelder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 16, 2009 Bruk 0,5 til 1 sek på å trø pedalen i bunn, ikke 0,01s liksom dette for å unngå uvanlig høye ladetrykkspeaks pga treghet i reguleringssystemet. 4. gir til 4k rpm er vel ikke så alt for fort? Jo høyere gir jo bedre måling får en av turbotrykket. Hvilken respons du har avhenger av i hvilken posisjon vnt mekanismen har koksa fast, men det vet vi jo enda ikke om den har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 16, 2009 Bevege den armen opp og ned klarer du nok fint når motorn ikke går, problemet oppstår underbelastning. At turboen er gåen på 90 000km er nok desverre mulig. Skifter turboer helt nede i 20 000km på pumpe dyse motorer, men da pga ulyd... den 180hk og 150hk er omtrent samme motor, like dårlige kammer og turboer som 150hk... Diesel pumpe og olje lekasjer har vel vært en del bedre på 180hk enn 150hk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 16, 2009 Les samletråden grundig, tar lang tid, men da er det lettere å forstå feilen. Skal vi bare gjette her er mitt tips: La bilen stå på tomgang, ta av og på slangen som går inn på VNT-klokka på turbo. Armen på undersiden skal bevege seg. Gjør den ikke det så sjekk at det er vakuum i slangen (noe det trolig er). koble på annen slange eller se om du får leppene helt nedtil, blås inn på klokka, og jeg tipper at du oppdager lekkasje noe det ikke skal være og da har du trolig funnet feilen som i såfall er defekt klokke. Nødreparasjonen er å blinde slangen slik at vakuumet ikke forsvinner, på sikt må du skifte klokka ellers kokser du helt fast VNT meksanismen og da koster det 8K og ikke 1,5K for deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 16, 2009 Les samletråden grundig, tar lang tid, men da er det lettere å forstå feilen. Skal vi bare gjette her er mitt tips:La bilen stå på tomgang, ta av og på slangen som går inn på VNT-klokka på turbo. Armen på undersiden skal bevege seg. Gjør den ikke det så sjekk at det er vakuum i slangen (noe det trolig er). koble på annen slange eller se om du får leppene helt nedtil, blås inn på klokka, og jeg tipper at du oppdager lekkasje noe det ikke skal være og da har du trolig funnet feilen som i såfall er defekt klokke. Nødreparasjonen er å blinde slangen slik at vakuumet ikke forsvinner, på sikt må du skifte klokka ellers kokser du helt fast VNT meksanismen og da koster det 8K og ikke 1,5K for deler. Takker..Hvilken av klokkene på turboen er dette? (Se bilde) Er det den gullfarga midt i bildet eller den sølvfarga litt til høyre? Begge har vel en vakuumslange inn på seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 16, 2009 Takker..Hvilken av klokkene på turboen er dette? (Se bilde) Er det den gullfarga midt i bildet eller den sølvfarga litt til høyre? Begge har vel en vakuumslange inn på seg. Er det den sølvfarga så ser det ut som den har lekkasje..hvis du ser nærmere på det blanke dekselet over turboen og aluinnsuget til høyre for klokka så er det svarte flekker som kan se ut som er utblås fra denne klokka.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 17, 2009 Vnt Mekanismen er den Gullfargede.. den skal du klare å dra ut og inn for hånd, og skal klare å suge på slangen inn til denne for å se att det beveger seg. Kan også prøve å suge på slangen, og se om vakuimet holder seg, gjør det ikke det så er mest sannsynelig aktulatoren gåen. (gullfarga greia) Det var den på min forrige bil med 1,9tdi pd. Men siden møller ikke har dette som en egen del så må du enten handle hele turboen eller bestille fra ebay.. . Men det er vis det er aktulatoren som er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 22, 2009 Prøvde å ta av og på vakumslangen inn på den gullfarga klokka i dag med motor på tomgang. Armen under beveger seg fra det ene ytterpunktet til det andre momentant når jeg drar slangen av og tilbake når jeg setter slangen på igjen, dog ikke så momentant, men jevnt og helt ut. Dette betyr vel at klokke og VNT-mekanisnmen fungerer da og at det ikke har koksa fast? Andre tips...? Hva er den sølvfatga klokka til høyre for noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 22, 2009 Da er VNT klokka i orden og VNT mekanisme har ikke kokset fast, forutsatt at det er god bevegelse i armen. Skal bevege seg antatt 2-3 cm. Vanlig at den går litt tregt da det tar litt tid å tømme klokke og slanger med vakuumet. Min gjetning slo dermed feil, med mindre utslaget kun er 5 mm. Da må du nok lese deg opp på samletråden.... Klokka til venstre i bilens fartsretning (høyre på bildet) er EGR ventilen. Helt vanlig at den kan lekke ut slik mikroskopisk mengde sorte partikler som på bildet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 22, 2009 Da er VNT klokka i orden og VNT mekanisme har ikke kokset fast, forutsatt at det er god bevegelse i armen. Skal bevege seg antatt 2-3 cm. Vanlig at den går litt tregt da det tar litt tid å tømme klokke og slanger med vakuumet.Min gjetning slo dermed feil, med mindre utslaget kun er 5 mm. Da må du nok lese deg opp på samletråden.... Klokka til venstre i bilens fartsretning (høyre på bildet) er EGR ventilen. Helt vanlig at den kan lekke ut slik mikroskopisk mengde sorte partikler som på bildet. Beveger seg nok i overkant av et par cm ja, og helt til det er mekanisk stopp ser jeg. Andre tips? Har lest det meste av tråden og ser det er noe som heter N75/magnetventil. Lurer fortsatt også på EGR-ventil. Hva skjer dersom denne "låser seg" på åpen eller lukket stilling? Kan det føre til slike symptomer jeg har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 22, 2009 Beveger seg nok i overkant av et par cm ja, og helt til det er mekanisk stopp ser jeg. Andre tips? Har lest det meste av tråden og ser det er noe som heter N75/magnetventil. Lurer fortsatt også på EGR-ventil. Hva skjer dersom denne "låser seg" på åpen eller lukket stilling? Kan det føre til slike symptomer jeg har? Sitter to stk elektro-pneumatiske ventiler på torpedoveggen i nærheten av dieselfilter. Husker jeg riktig så styrer den ene vakuumet til VNT på turbo mens den andre styrer ladetrykk. Sistnevnte kan gå i stykker og gi lavt og ujevnt ladetrykk, ja. Om EGR skulle låse seg i lukket stilling så er det bare positivt. Skulle den låse seg i åpen stillling så tviler jeg på at den skulle gå så ujevnt, men man vet aldri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...