"slapp" V6 tdi ved lave turtall

Anbefalte innlegg

Sitter to stk elektro-pneumatiske ventiler på torpedoveggen i nærheten av dieselfilter. Husker jeg riktig så styrer den ene vakuumet til VNT på turbo mens den andre styrer ladetrykk. Sistnevnte kan gå i stykker og gi lavt og ujevnt ladetrykk, ja.

Om EGR skulle låse seg i lukket stilling så er det bare positivt. Skulle den låse seg i åpen stillling så tviler jeg på at den skulle gå så ujevnt, men man vet aldri.

 

Muligheter for å sjekke dette selv? I alle fall EGR kanskje..er det bare å skru av denne og kjenne om den beveger seg lett, eller er det bare å blende vakuumslangen inn på ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg riktig så styrer den ene vakuumet til VNT på turbo mens den andre styrer ladetrykk.

 

Ladetrykket styres med magnetventilen som bestemmer vakuum i vnt klokka (ved hjelp av varierende duty cycle styrt ut i fra ladetrykk og turtall), bare én magnetventil som styrer turbotrykket og respons altså ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladetrykket styres med magnetventilen som bestemmer vakuum i vnt klokka (ved hjelp av varierende duty cycle styrt ut i fra ladetrykk og turtall), bare én magnetventil som styrer turbotrykket og respons altså ;)

 

Muligheter for å foreta sjekk av denne magnetventilen selv (på en enkel måte)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde være feilkode på ladetrykk for lavt i tilfelle, men ikke sikkert den får tid til å registrere det. Kan prøve å bevege vnt mekanisken for hånd ja eller med vakuumpumpe koblet til aktuatorklokka.

 

Logg ladetrykk med vag com. Gå inn på 01-engine og så measuring blocks. velg kanal 011 og logg denne når du kjører 4.giret fra 12-1500 omdreininger og ut giret (flat vei, uten trafikk, ikke hopp på pedalen, men gå rolig på).

 

Var ute i ettermiddag og logga ladetrykk... Første bildet viser først ett drag i 4.gir fulgt av ett i 3.gir etter prosedyren beskrevet her. Andre bildet er ett nytt drag i 4.gir med bedre oppløsning på bildet/grafer. Noen som kan tyde noe av dette....?

turbo1.doc

turbo2.doc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alvorlige trykkpeaks. Ville vurdert å bytta magnetventilen for å sjekke om det er den som er har problem med å regulere trykket. Ville også tatt en runde å sjekka alle trykkslanger for å se at de sitter som de skal, at de er tette og slangeklemmer. At den kommer litt etter når du gir på er forsåvidt ganske normalt men den skal kunne regulere peak mye bedre enn dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alvorlige trykkpeaks. Ville vurdert å bytta magnetventilen for å sjekke om det er den som er har problem med å regulere trykket. Ville også tatt en runde å sjekka alle trykkslanger for å se at de sitter som de skal, at de er tette og slangeklemmer. At den kommer litt etter når du gir på er forsåvidt ganske normalt men den skal kunne regulere peak mye bedre enn dette.

 

Takker for svar igjen. Da er kanskje turboen i orden da?:) Dumt spørsmål kanskje men, tror du det er mulig å prøve magnetventilen fra en 2,0TDI 06mod?

Forklaring til grafene? Når det gjelder den røde så er jo det turtallet. Kan en si at den grønne er "skal"verdien til turbotrykk og den gule er "er"verdien? Hva viser den lysegrå grafen? Ser det står N75 duty cycle i vagcom... Kan denne si noe om N75 magnetventilen er ok/hvilken tilstand den er i? Uansett så sier den vel ingenting om en har en evnt lekkasje på en trykkslange.

Har vel ikke nevnt det tidligere her, men bilen er "omprogrammert" av TS-Racing. Kan det ha noe å si mtp trykkpeakene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar igjen. Da er kanskje turboen i orden da?:) Dumt spørsmål kanskje men, tror du det er mulig å prøve magnetventilen fra en 2,0TDI 06mod?

Forklaring til grafene? Når det gjelder den røde så er jo det turtallet. Kan en si at den grønne er "skal"verdien til turbotrykk og den gule er "er"verdien? Hva viser den lysegrå grafen? Ser det står N75 duty cycle i vagcom... Kan denne si noe om N75 magnetventilen er ok/hvilken tilstand den er i? Uansett så sier den vel ingenting om en har en evnt lekkasje på en trykkslange.

Har vel ikke nevnt det tidligere her, men bilen er "omprogrammert" av TS-Racing. Kan det ha noe å si mtp trykkpeakene?

 

Tror ikke det er samme N75 ventil på 2.0TDI og 2.5TDI, men kan jo være en er heldig.

 

Grønn kurve er ladetrykk etterspurt av hjernen mens gul er faktisk målt ladetrykk. Den grå kurven er duty cycle for magnetventilen, det vil si hvor lenge den er åpen/stengt. Kan ikke ut fra den kurven se noe om tilstand såvidt meg bekjent da dette kun er output fra hjernen. Trykkpeak er det uansett pga treghet i systemet og at det til en viss grad tillates i software for å få en momentpeak og at turbo tåler dette på moderat turtall (alt med måte såklart). Kan forekomme ekstreme peaks pga chipping ja hvis de ikke har helt kontroll på mappinga, men det kan jo være andre grunner til dette (n75, feiljustert stoppskrue på vnt aktuator, feil lengde på aktuator)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått prøvd ny magnetventil enda, men har prøvd å ta av vakumslangen til EGR-ventil og blende denne. Virka da som bilen oppførte seg bedre igjen på lave turtall. Kan dette være problemet mitt tro? EGR er lukket hele tiden da den ikke har vakum?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått prøvd ny magnetventil enda, men har prøvd å ta av vakumslangen til EGR-ventil og blende denne. Virka da som bilen oppførte seg bedre igjen på lave turtall. Kan dette være problemet mitt tro? EGR er lukket hele tiden da den ikke har vakum?

 

Den er lukket hele tiden uten vakuum ja, såfremt ventilen ikke lekker eller står fast i åpen/delvis åpen posisjon. Vanlig feil desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å ta av denne for å sjekke om den går tregt og evt rengjøre eller det bare å kjøpe ny dersom en kan finne ut om den lekker/er treg? Kan en lekk eller treg egr-ventil føre til dårlig drag på lave turtall?

Gjør det noe å kjøre slik (blenda vakuumslange) over lengre tid og bare "glemme" å evnt kjøpe ny ventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig å ta av denne for å sjekke om den går tregt og evt rengjøre eller det bare å kjøpe ny dersom en kan finne ut om den lekker/er treg? Kan en lekk eller treg egr-ventil føre til dårlig drag på lave turtall?

Gjør det noe å kjøre slik (blenda vakuumslange) over lengre tid og bare "glemme" å evnt kjøpe ny ventil?

 

Husker ikke akkurat hvordan denne ser ut, men ihvertfall på andre motorer er det mulig å se om vakuum beveger ventilen eller om den står fast. Er den ødelagt er må den byttes, eller blokkeres og kjøre uten. Kan muligens få en feilkode på det. Det kan føre til at den går dårligere på lavt turtall ja pga for mye varm eksos i luftstrømmen til motor. Gjør ingenting om du kjører med blenda vakuumslange men lekker ventilen så løser ikke dette problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser dette er en gammel tråd, men nå har jeg holdt på å feilsøke på bilen til en kompis i flere dager..

Mistanken havnet til slutt (etter å ha fikset flere feil som lå i minnet på bilen) på den såkalte VNT-ventilen.

På tomgang spiller det ingen rolle om jeg plugger av slangen eller ikke, og det er ikke mulig å suge vakuum på den.

Om jeg blåser forsiktig i slangen kommer det luft ut rundt hele klokka samt midt under rundt staget..

Bilen er omtrent helt død under 3000 omdreininger, men går bra derfra og opp, med unntak av at den hopper inn og ut av nødmodus hele tiden..

Noen tips..? Regner med det bare er å bestille ny aktuator..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser dette er en gammel tråd, men nå har jeg holdt på å feilsøke på bilen til en kompis i flere dager..

Mistanken havnet til slutt (etter å ha fikset flere feil som lå i minnet på bilen) på den såkalte VNT-ventilen.

På tomgang spiller det ingen rolle om jeg plugger av slangen eller ikke, og det er ikke mulig å suge vakuum på den.

Om jeg blåser forsiktig i slangen kommer det luft ut rundt hele klokka samt midt under rundt staget..

Bilen er omtrent helt død under 3000 omdreininger, men går bra derfra og opp, med unntak av at den hopper inn og ut av nødmodus hele tiden..

Noen tips..? Regner med det bare er å bestille ny aktuator..?

 

Du har jo funnet feilen, så det er bare å bytte ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden. Har nå blenda EGR permanent uten at det hjalp noe nevneverdig. Har anskaffa ny magnetventil og ny LMM. Skal prøve å bytte disse en etter en og se om det hjelper. LMM er grei skuring, men hvor sitter magnetventilen? Er denne enkel å bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnetventilen (altså N75) sitter på torpedoveggen siden av dieselfilteret. Den sitter sammen med N18 (til EGR). Mange slanger (både vakuum og til/fra dieselfilter) så det er litt trangt, men ikke noe problem å bytte.

 

Når det er sagt, så høres ikke dine symptomer ut så ulikt mine. Og jeg har bytta "alt" på min motor (kamaksler, dieselpumpe, turbo, alt av slanger, N75, LMM, luftfilter, dieselfilter, MAP, byttet ECU, fjernet katalysator) uten å egentlig ha kommet noen vei de tre årene jeg har forsøkt...

 

Ikke spesielt oppmuntrende, men jeg håper enten at ditt problem er mye mer opplagt, eventuelt at det er akkurat det samme og at du finner løsningen lett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så oppmuntrende nei...hva er egentlig igjen da? Jeg har utelukka kamaksler, dieselpumpe og turbo, byttet luftfilter og dieselfilter, blenda EGR, VNT-klokka er ok, skal nå prøve LMM og N75, har tenkt litt på å fjerne kat. men vet ikke helt siden mange har sagt det ikke hjelper. Har mest tro på N75.. Hva med resirk.ventil? Finnes dette på diesel? Ser den ligger på delekatalog hos NBS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. plasseringen så virker det som magnetventilen sitter på førersiden under tanken med kjølevæske. Vet ikke om det kan være forskjell på din 99mod 150hk og min 01mod 180hk..? Prøvde å suge på slangen inn på denne ventilen etter anvisning her: http://pics.tdiclub.com/hidden/517/N75_Pierburg_valve_repair.pdf og da var det enkelt å suge luft så det kan virke som en lekkasje et sted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei altså, jeg er ingen mekaniker, men nå må det nesten være noe med diesel-tilførselen... dyser eller et-eller-annet som jeg ikke har greie på... Men ingen med greie på det antyder det, så jeg er forsåvidt på bar bakke...

 

Resirk-ventil tror jeg er EGR-ventilen - og den har du vel (som meg) blendet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående plassering (så visst ikke den meldinga før nå...) så kan det hende det er annerledes, men tror ikke det...

 

Magnetventilen som sitter under kjølevæsketanken er vel den som styrer den "anti-shudder" ventilen. Men det ser du jo enkelt forsåvidt - hvis vakumslangen går inn på turboen, så er det jo rett ventil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder på med noe av det samme om dagen, med en 150hk, 98-mod. Jeg har logget verdier i vagcom på LMM og turbotrykk og jeg så ikke noe galt, alle verdiene fulgte actual og så fornuftige ut. Prøvde så med ny vakuumklokke på turboen ut at det hjalp noe, prøvde så med ny turbotrykksventil(N75/N80) uten at dette hjalp. Men så byttet jeg om på slangene på EGR ventilen og vakuumklokka, samt byttet om på kontakten på de( de står rett ved siden av hverandre på torpedoveggen "innkapslet" i en grå gummisak, og da skjedde det ting! Nå er den til tider sprek som en fisk, og andre ganger helt dau. Så da er jeg ganske sikker på at det er EGR ventilen som lekker eksos, og jeg tror da at selvom du har riktig ladetrykk så får du så mye mottrykk når turboen må spoole ekstra siden den bare kjører eksosen inn i motoren igjen istedenfor å få den ut. Samt at frisk luft er jo mer effektivt enn diesel sotrøyk. Jeg skal blende av hele ventilen nå og håper da at den skal gå som den skal hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselbiler har ikke resirk ventil, siden det ikke er noe innsugspjeld som stopper luftstrømmen når du går av gassen, så forsvinner dette bare gjennom motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle bytte magnetventil N75 i dag, men hadde fått feil ventil av NBS. Har fått magnetventil med delenr 1J0906283A som jeg tror er den tidligere nevnte anti-shudder ventilen, men jeg skulle hatt delenr 059906627A som jeg nå leste av på N75. NBS sa den jeg kjøpte skulle være magnetventil til reg. av turbotrykk så jeg tok det for god fisk og sjekket ikke delenr..

Ellers var det siste innlegget her interessant. Jeg funderte også på om jeg skulle bytte om N18(EGR) og N75 da jeg stod i motorrommet og så jeg hadde fått feil del. De ser jo helt like ut og er koblet likt, er kun en ledning som må byttes om (grå på svart og motsatt, og disse passer) og slangen ut til VTG-klokka og til EGR-ventilen som må byttes om. Jeg har jo blenda EGR så denne funksjonen trenger jeg jo ikke. Er disse like og kan dette gjøres uten videre?

Men ang resultatet til Harald over her, du har jo byttet til ny N75, hvorfor skulle du merke forskjell på bilen/og merker forskjell når du bytter om de to ventilene? (etter hva jeg forstår du har gjort). N75 og N18 er vel ok begge to? Dersom det er feil/lekkasje på selve EGR slik at den lekker eksos hvorfor skulle bilen oppføre seg anderledes ved å bytte styring til den? (bytte om N75 og N18). Og hvordan forklare blåselyden/pstjyyet som kommer når en slipper opp pådraget?

Til info så har jeg blenda hele EGR-ventilen (under et verkstedbesøk) og ikke bare slangen til den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Jeg har kanskje lest tråden for fort, for først nå ser jeg du skriver om "blåselyden/pstjyyet" som kommer når en slipper opp pådraget... Det hadde jeg på min også _før_ jeg blendet av EGR. Jeg prøvde faktisk å bytte N18 ventil, og da ble lyden borte. Men jeg tok ingen sjanser, og blendet like gjerne av hele EGR ventilen i stedet :)

 

(hvis N18-ventilen til Harald er litt ute og kjører, så forklarer forsåvidt det at problemet ble bedre når han byttet de, men da ville jo turbotrykket i så fall lide av samme feil...)

 

Forøvrig er det som du selv skriver bare å bytte om på N18 og N75. De er helt like, bortsett fra fargen :)

 

Jeg er veldig spent på å høre om du finner ut av det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Jeg har kanskje lest tråden for fort, for først nå ser jeg du skriver om "blåselyden/pstjyyet" som kommer når en slipper opp pådraget... Det hadde jeg på min også _før_ jeg blendet av EGR. Jeg prøvde faktisk å bytte N18 ventil, og da ble lyden borte. Men jeg tok ingen sjanser, og blendet like gjerne av hele EGR ventilen i stedet :)

 

(hvis N18-ventilen til Harald er litt ute og kjører, så forklarer forsåvidt det at problemet ble bedre når han byttet de, men da ville jo turbotrykket i så fall lide av samme feil...)

 

Forøvrig er det som du selv skriver bare å bytte om på N18 og N75. De er helt like, bortsett fra fargen :)

 

Jeg er veldig spent på å høre om du finner ut av det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.