"slapp" V6 tdi ved lave turtall

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått blokkert EGR :) Første turen var litt nedtur, da gikk den som en bøtte dritt under 1800omdr. og da kom jeg til å tenke på at jeg hadde byttet om på N18 og N75, bytta tilbake igjen så den nye ventilen jeg kjøpte styrer N75, og da våknet den igjen! Har ikke fått prøvd så mye men i dag tidlig var den virkelig våken, kunne sleppe den ned i 1200omdr på 4.gir og den tok seg kjapt opp igjen ved pådrag, kjennes ut som den drar bedre og, men fikk ikke noe temperatur i bilen så fikk ikke testet noe mer.

 

Jeg antar at på min bil så var selve EGR ventilen defekt ved at den lakk eksos innimellom, og N18 ventilen var mer eller mindre defekt. Jeg kunne sikkert fiksa det ved å kjøpe ny mekanisk EGR ventil + N18, men det hadde kosta bortimot 3000kr, og en vannskjært rustfri blendeplate kosta 50kr, og den er iallefall dønn tett i all fremtid.

 

Det som er på diesel er at N75 og N18 jobber sammen og er avhengig at begge fungerer som de skal. Om N75 fungerer så hjelper ikke det noe om N18 ikke fungerer og sender eksosen(som skaper turbotrykket), utenom VTG' Og samme om N18 fungerer når ikke N75 justerer VTG'n riktig.

 

Eneste nå er at jeg synes bilen går bedre når den er kald enn når den er god og varm, så neste jeg må prøve å bytte er vanntemp sensor.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått blokkert EGR :) Første turen var litt nedtur, da gikk den som en bøtte dritt under 1800omdr. og da kom jeg til å tenke på at jeg hadde byttet om på N18 og N75, bytta tilbake igjen så den nye ventilen jeg kjøpte styrer N75, og da våknet den igjen! Har ikke fått prøvd så mye men i dag tidlig var den virkelig våken, kunne sleppe den ned i 1200omdr på 4.gir og den tok seg kjapt opp igjen ved pådrag, kjennes ut som den drar bedre og, men fikk ikke noe temperatur i bilen så fikk ikke testet noe mer.

 

Jeg antar at på min bil så var selve EGR ventilen defekt ved at den lakk eksos innimellom, og N18 ventilen var mer eller mindre defekt. Jeg kunne sikkert fiksa det ved å kjøpe ny mekanisk EGR ventil + N18, men det hadde kosta bortimot 3000kr, og en vannskjært rustfri blendeplate kosta 50kr, og den er iallefall dønn tett i all fremtid.

 

Det som er på diesel er at N75 og N18 jobber sammen og er avhengig at begge fungerer som de skal. Om N75 fungerer så hjelper ikke det noe om N18 ikke fungerer og sender eksosen(som skaper turbotrykket), utenom VTG' Og samme om N18 fungerer når ikke N75 justerer VTG'n riktig.

 

Eneste nå er at jeg synes bilen går bedre når den er kald enn når den er god og varm, så neste jeg må prøve å bytte er vanntemp sensor.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info så har jeg blenda hele EGR-ventilen (under et verkstedbesøk)

 

Dette hadde jeg dobbeltsjekket! Hvor er den blendet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info så har jeg blenda hele EGR-ventilen (under et verkstedbesøk)

 

Dette hadde jeg dobbeltsjekket! Hvor er den blendet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hadde jeg dobbeltsjekket! Hvor er den blendet?

 

Det veit jeg ikke, får kanskje sjekke som du sier.. Blenda du inn til ventilen fra eksos eller ut fra ventilen til innsug?

Dersom min er blenda inn til ventilen fra eksos kan det da være årsaken til at jeg har blåse/blafre-lyd når jeg slipper opp pådrag (av og til) pga at det er åpent fra innsug/turbo og gjennom en halvåpen/lekk EGR ventil (noen ganger)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hadde jeg dobbeltsjekket! Hvor er den blendet?

 

Det veit jeg ikke, får kanskje sjekke som du sier.. Blenda du inn til ventilen fra eksos eller ut fra ventilen til innsug?

Dersom min er blenda inn til ventilen fra eksos kan det da være årsaken til at jeg har blåse/blafre-lyd når jeg slipper opp pådrag (av og til) pga at det er åpent fra innsug/turbo og gjennom en halvåpen/lekk EGR ventil (noen ganger)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo så mange måter å blende EGR på. Jeg har fjernet røret mellom EGR-ventilen og innsuget, og blendet begge åpningene (men EGR ventilen er der fortsatt - så mye styr å ta den av, må fjerne enten turbo eller rørene fra dieselpumpa...)

 

Men ja, hvis det ikke er helt tett vil jeg tro du får den lyden (siden det var det som skjedde meg før jeg blenda). Hvis det mellomrøret fortsatt sitter der, så er det veldig trangt med ei plate i mellom. Det går an å få det tett, men det er godt mulig det er en glippe der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo så mange måter å blende EGR på. Jeg har fjernet røret mellom EGR-ventilen og innsuget, og blendet begge åpningene (men EGR ventilen er der fortsatt - så mye styr å ta den av, må fjerne enten turbo eller rørene fra dieselpumpa...)

 

Men ja, hvis det ikke er helt tett vil jeg tro du får den lyden (siden det var det som skjedde meg før jeg blenda). Hvis det mellomrøret fortsatt sitter der, så er det veldig trangt med ei plate i mellom. Det går an å få det tett, men det er godt mulig det er en glippe der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har blendet med en plate mellom innsug/rør fra EGR. Dette var enklest.. Alt av rør og slanger sitter fortsatt som originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager å kuppe denne tråden... men her har jeg oppmerksomheten til et par med samme motor... Min N75 vibrerer/dirrer ganske kraftig når bilen går på tomgang. Den lager også litt lyd. Jeg antar dette er normalt (siden N75-en min er ny - og også fordi det nesten må være sånn den regulerer trykket), men det virker også litt rart.

 

Så da spør jeg hvordan deres er, da... :)

 

Forøvrig, har du Torbjørn fått sjekket noe med EGR-en? Hvor den er blendet og om det ser tett ut..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er blenda mellom eksos og EGR. Har bytta om N75 (med EGR) og ny LMM uten at det hjalp. Også bytta luft- og dieselfilter igjen nå. Fortsatt til tider dårlig drag på lave turtall samt en del røyk da når den går dårlig, men går ok ved normale og høye turtall. Kan det ha noe for seg å flytte blendinga til andre siden av EGR selv om denne ikke er i bruk lenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg spør igjen. KAN man bytte ut N75 med en N18 ventil? Har 3 stk fungerende N18 ventiler liggende men ingen N75, Problemet mitt er at jeg synest at N75 ventilen min regulerer seint. Får sent ladetrykk. Sjå post nr 8!.http://forum.vacn.no/showthread.php?249842-Logging-av-ukjent-chippet-AKE-180hk-2-5TDi-V6-Hjelp-til-avlesning! om det er noen som har ett svar. :)

 

Mvh.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.