#1 Skrevet November 11, 2009 Siden det kryr av mennesker med godt over middels utviklede evner for å finne ting på nettet her inne. Kan noen tipse meg om hvor man finner hvilken motstand den orginale luft temp føleren til audis 5 cyl turbo motorer har ved forskjellig temperaturer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 11, 2009 Rart hva man finner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 11, 2009 sånn tatt ut av det blå.. hvordan blir det å måle motstand på 2 gitte tempraturer og trekke en strek mellom de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 11, 2009 Sålenge det er linjært kan en bruke 2 måleverdier som referanse. Målte motstanden på en sensor jeg har liggende. Måler 560 Ohm ved 20 grader. Fikk samme verdi på den som er montert i bilen og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 12, 2009 hvis du har målt 560 Ohm ved 20 grader så stemmer jo det dårlig med dette diagrammet, det sier jo at man ikke skal ha 560 Ohm før man nærmer seg 70 grader C. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2009 noen som kan legge den i fryseren å måle ved -20 grader også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 12, 2009 (endret) noen som kan legge den i fryseren å måle ved -20 grader også? Ifølge diagrammet jeg la ut over (fra sjm autotechnik) så skal den være ca 425 Ohm ved -20 grader. Har aldri målt på lufttempsensoren selv, men har heller aldri funnet feil i infoen fra SJM... På S2central skriver de imidlertid "450-650 ved 20'C"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 12, 2009 supert skal prøve å legge disse verdiene inn i morgen og se om det stemmer takker så mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 13, 2009 målte 470 Ohm ved ca. 7 grader i dag på min 10 VT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 14, 2009 Problemet med disse sensorene - som det også står på sjm-sidene - er at loddingene kan være dårlige. Problemet da vil være at de kan virke fint i et øyeblikk, f.eks. når du måler, mens i et annet øyeblikk kan den være defekt. For å finne ut av det må man ta av hetten og inspisere loddingene, slik bildet under viser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2010 Hva gjør hjernen med signalene den får fra denne føleren, hvis den har stor innvirkning på blandingsforholdet så satser jeg på å bytte min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2010 En feilkode vil jo føre til nødmodus. Nødmodus vil føre til at hjernen går i såkalt "fail-safe", mao tenning og alle verdier vil kjøres på et sikkert trinn for at motoren ikke skal kunne skades. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 24, 2010 Det er vel nesten som å banne i kjerka dette, men prata med en kar som sa at jeg heller skulle bruke BMW tempføler ihvertfall med sprut. Den tempføleren fra BMW er helt lukket slik at den blir ikke påvirket av eventuelt oljefilm i trykkrøra. Det kan være et problem med dette, så det blir feil verdier. Er vel litt offtopic dette men... Mvh. Inge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 24, 2010 Det er vel nesten som å banne i kjerka dette, men prata med en karsom sa at jeg heller skulle bruke BMW tempføler ihvertfall med sprut. Den tempføleren fra BMW er helt lukket slik at den blir ikke påvirket av eventuelt oljefilm i trykkrøra. Det kan være et problem med dette, så det blir feil verdier. Er vel litt offtopic dette men... Mvh. Inge. Dersom tempføleren passer fysisk og har samme verdier ved samme temperatur, er det vel ikke noe i veien for at du skal bruke en føler fra BMW. Dette er jo ikke en føler Audi produserer, men en føler de kjøper fra en produsent; sikkert Bosch eller Hella. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 24, 2010 Grunnen til at Audi bruker de åpne, er fordi at på en turbomotor så endrer innsugstempaturen seg veldig raskt, og da med en lukket sensor, så tar det altor lang tid før den leser riktig tempratur, fordi den må forndre tempratur på hele huset. På BMW'ene er ikke det noe problem, da en sugemotor har mye mer stabil innsugstempratur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 24, 2010 Ja, denne er fra hitachi , men har den innvirknig på blandingsforholdet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 24, 2010 Ja, den har innvirkning på blandingfoholdet. Et av de viktigste komponentene for beregninger av innsprut, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 24, 2010 noen som vet om den slår ut som feilkode hvis den ikke virker som den skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...