Oppjustering av turbotrykk.

Anbefalte innlegg

Har en A4 1.8T som jeg synes lader litt lite.. Det sitter chip fra SKN i den så den skal vel holde til oppmot 1 bar....? Nå lader den bare med 0,4-0,5 bar.. Tenkte på og justere den opp til rundt 0,7 - 0,8 eller noe.. ikke noe mere iallefall.. Har pratet med en kar som hadde peil på sånt og han sa jeg kunne justere staget til wastegate'n litt.. er det noe som helst problem med dette mht programvare og sånn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A4 1.8T som jeg synes lader litt lite.. Det sitter chip fra SKN i den så den skal vel holde til oppmot 1 bar....? Nå lader den bare med 0,4-0,5 bar.. Tenkte på og justere den opp til rundt 0,7 - 0,8 eller noe.. ikke noe mere iallefall.. Har pratet med en kar som hadde peil på sånt og han sa jeg kunne justere staget til wastegate'n litt.. er det noe som helst problem med dette mht programvare og sånn?

Det lurer eg på og,

skal være ca 1,0 bar, men kunne godt hatt litt meir. :D

Bør vel være trygt om ein har A/F meter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lurer eg på og,

skal være ca 1,0 bar, men kunne godt hatt litt meir. :D

Bør vel være trygt om ein har A/F meter?

 

Tviler på at det har særlig mye for seg å lade noe særlig over 1 bar med en standard K03 på stock motor - blir fort mye varme da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at det har særlig mye for seg å lade noe særlig over 1 bar med en standard K03 på stock motor - blir fort mye varme da...

Tommy og Brede prøvde seg på 1,2 bar trykk, men fikk ikkje han til å gå heilt reint, men hadde vore artigt å prøvdt ein gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A4 1.8T som jeg synes lader litt lite.. Det sitter chip fra SKN i den så den skal vel holde til oppmot 1 bar....? Nå lader den bare med 0,4-0,5 bar.. Tenkte på og justere den opp til rundt 0,7 - 0,8 eller noe.. ikke noe mere iallefall.. Har pratet med en kar som hadde peil på sånt og han sa jeg kunne justere staget til wastegate'n litt.. er det noe som helst problem med dette mht programvare og sånn?

0,4-0,5 med chip de er jo det den ladder orginalt.burde jo ladde mer med chip. min lader ca 1,0 bar. klarer man ikke å justere opp trykket med bleedventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,4-0,5 med chip de er jo det den ladder orginalt.burde jo ladde mer med chip. min lader ca 1,0 bar. klarer man ikke å justere opp trykket med bleedventil?

 

 

Orginalt lader den vel 0,5 - 0,6 eller noe.... Men med bleedventil mener du noe istede for magnetventilen da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp

 

Oki... For det hender det er litt dårlig kontakt i den pluggen inn til magnetventilen og da lader den bra mye... ....og kutter litt.. Men det er kun dårlig kontakt i pluggen fordi den er litt defust... ;) Har hørt noen sette inn mekanisk ventil der.. er det det du mener? Og fortsatt ha den elektriske ventilen koblet til da selvfølgelig... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen får jeg av det varmeskjoldet under turboen? Faen de skrua sitter jo så trangt... Hvor mange skruer sitter den i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om jeg gidder å kødde mere med den justeringa av wastegaten og har heller begynt å tenke på å kjøpe en bleedventil.. Er dette det samme som de kaller en "boost controller"? Som man kobler der magnetventilen sitter...

bleedventil.jpg

ladetrykreg-mont.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det du har bilde av er bleedventil.

har du sjekket pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne må vel være fin?

kan vel ha to ladetrykk her?

 

DUAL STAGE – Improved!

 

Compact design, will fit in the palm of your hand. This unit provides fast boost response with two adjustable boost levels. Just toggle between high and low on the fly. Ideal for replacing factory boost controllers.

 

Low and high Boost settings are fully adjustable

Detent System for ease of adjustment

Gated System to bring boost on faster

Includes Rocket Launcher Switch and fitting hardware

Mounting bracket and fittings supplied

fg-gbcv-ds_250.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ole christian Wold her på forumet skal selge en turboxs boostcontroller til rundt 750 kr... Dette er jo en helt enkel ventil.. Den som roar viser her trur jeg koster rundt 2000 kr på b4you i oslo.. Tror det er noe likt som Dan Henning her har...

 

Men jeg tenkte på en ting her.. Skal ha noen små ventiler å sånn liggende, så tenkte å sette på et T-ledd på slangen mellom trykksiden og wastegaten og sette en ventil som jeg kan justere hvor mye trykk som går ut i friluft... Blir det stabilt nok tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fort-tegning i paint.. :D

ventil wastegate.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginale turbotrykket varierer litt etter motortype

ABE & AJL lader 0,37 - 0,47

APU lader 0,35 - 0,65

Ellernosånt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noen som vet åssen en bleed-ventil fungerer? Det blir vel samme prinsippet som jeg har tegnet opp med et T-ledd og en ventil som slipper ut trykk? Eller er det noe inne i bleed-ventilen som justeres etterhvert som turboen spooler mere? Har funnet en liten ventil som kan justeres med et lite hjul som jeg har tenkt til å prøve nå... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er forsøket utprøvd og resultatet ble bra! : ja : Nå lader den 0,8 bar... Ikke noe peaker.. helt stabil.. Det jeg gjorde var å sette et T-ledd på slangen mellom trykksiden og wastegaten og en liten kran som jeg kan åpne og stenge ettersom hvor mye turbotrykk jeg skal ha... Selvfølgelig ikke stort mere enn 0,8... Har jeg krana helt stengt lader den ca 0,5 og har jeg krana fullt oppe (som jeg ikke har prøvd) så lader den nok bra.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koblet du vekk magnetventilen da?

Hvilken "kran" brukte du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koblet du vekk magnetventilen da?

Hvilken "kran" brukte du?

 

Tok vekk magnetventilen ja.. Eller, den må jo være tilkoblet men jeg har bare koblet den fra slangene.. Har egentlig ikke helt skjønt vitsen med den ventilen.. noen som vet noe hensikt? Den er vel bare åpen og lukket?

 

"krana" jeg brukte er jeg ikke sikker på hva kommer fra.. Men fant det blandt noe rørlegger-greier i garasjen her.. :) Er bare en sånn liten en.. Koblet på bare for å prøve om det ble stabilt nok.. Så skal se om jeg finner en litt annen ventil som ser litt penere ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette kan vell gjøres med chipet også, sitte rsån magnet ventil på s2 min også, men da jeg kjøpte bilen satt det mekanisk justering der,

 

Da jeg satte bilen min på flisa, monterte de magnet ventilen igjend for at da var det letere og ungå piking. de justerte trykket på bilen min opp til 1.7bar lading, og da kunne jeg nesten velge hvor for den skulle dette nedover, første turen gikk den rett opp på 1.7 og la seg gasnke kjapt ned på 1.2, da sa jeg at dette vill jeg ikke ha noe av, så nå gårn opp til 1.7 og detter ned til 1.5, kunne sikkert holdt seg oppe på 1.7 men da må jeg nokk ha noe annet en en rs2 turbo, for nå er det truboen som ikke vill mere.

 

få trykket opp til 1 bar hvis den ikke kutter så kjør videre,

Pasaten min som er en 1.6rd lader jo jaggu 1bar trykk uten problemer. kjørt 80 000km med dette nå. og motoren har nå godt 245 000km.

 

men husk at mann bør ha muligheten til og justere bensintrykket opp også det skal justeres opp etter turbo treykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette kan vell gjøres med chipet også, sitte rsån magnet ventil på s2 min også, men da jeg kjøpte bilen satt det mekanisk justering der,

 

Da jeg satte bilen min på flisa, monterte de magnet ventilen igjend for at da var det letere og ungå piking. de justerte trykket på bilen min opp til 1.7bar lading, og da kunne jeg nesten velge hvor for den skulle dette nedover, første turen gikk den rett opp på 1.7 og la seg gasnke kjapt ned på 1.2, da sa jeg at dette vill jeg ikke ha noe av, så nå gårn opp til 1.7 og detter ned til 1.5, kunne sikkert holdt seg oppe på 1.7 men da må jeg nokk ha noe annet en en rs2 turbo, for nå er det truboen som ikke vill mere.

 

få trykket opp til 1 bar hvis den ikke kutter så kjør videre,

Pasaten min som er en 1.6rd lader jo jaggu 1bar trykk uten problemer. kjørt 80 000km med dette nå. og motoren har nå godt 245 000km.

 

men husk at mann bør ha muligheten til og justere bensintrykket opp også det skal justeres opp etter turbo treykket.

 

Det er ikke noe peaker på turbotrykket nå.. Den lader 0,8 og går ned til rundt 0,7 på fullt turtall.. Grunnen til at jeg ikke justerer høyere er akkurat det med bensintrykk.. Ikke noe vits i å justere bare turbotrykket skyhøyt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe peaker på turbotrykket nå.. Den lader 0,8 og går ned til rundt 0,7 på fullt turtall.. Grunnen til at jeg ikke justerer høyere er akkurat det med bensintrykk.. Ikke noe vits i å justere bare turbotrykket skyhøyt...

Når lader han så mykje?

 

Bilde av montert turbotrykksmåler har du det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når lader han så mykje?

 

Bilde av montert turbotrykksmåler har du det?

 

Lader 0,8 med en gang man trår på gassen... Jevnt å fint... Har ikke montert noe turbotrykksmåler fint enda.. Bare satt den på med tape på rattstammen sånn at jeg kunne følge med på trykket... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.