Anbefalte innlegg

hei, har fått et litt rart problem på passat de siste dagene. når jeg er ute å kjører å girere bilen opp på et høyt gir (5 eller 6) og ligger på rundt 2000 omr og gir bånn gass så stiger turtallet ca 500 omr før bilen begynner å dra ordentlig.

 

er det da clutsjen min som gir tegn på at den synger på sine siste dager??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve da.. Etter chipping så ligger du ikke lave turtall på 5-6 gir, og gir flatt jern.. . ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, jeg er klar over dette. men bare prøvde for å se hvordan det gikk etter at jeg hadde litt risting i a4en jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner nok og slure litt da ja. :( Hvis du ikke har en ladetrykkslekkasje? Men da skulle du merket det uansett RPM og gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil nok tro at clutchen synger på siste verset ja. Det du kan gjøre er å ligge i 80-100 km/t, Trå inn clutchen, rus opp motor og bråslipp clutchen. Slurer den da så er det på tide å bytte ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bare stå i ro og dra den på 3000 rpm i 2.giret og slipp clutchen. om bilen ikke kveles, så bør du bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den slurer i 5 og 6 gir, er det illevarslende nok. Hadde nok skaffet ny klutsj ja.

Jeg tolker din beskrivelse som at turtallet øker 500 o/min før bilen forandre fart, stemmer det?

 

Ellers er det en fin test som andre har nevnt, å ligge i ca 80km/t, trå inn klutsjen, rus opp og bråslipp klutsjen. Da skal turtallet umiddelbart "rives" ned til korrekt turtall. Dersom den slurer er det klutsjen som er synder for problemet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd litt diverse i dag. har prøvd å sto stille og ruse opp motoren for å slippe clutsjen. dette resulterte i at motoren kvelte seg.

 

når jeg ligger i rundt 80-90 og clutsjer ut motoren så ruser den ikke turtallet noe spesielt.

 

har en liten følelse på at det kanskje kan være svinghjulet mitt som er litt slitt. ettersom bilen øker med 500 omr og deretter begynner å dra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har prøvd litt diverse i dag. har prøvd å sto stille og ruse opp motoren for å slippe clutsjen. dette resulterte i at motoren kvelte seg.

 

når jeg ligger i rundt 80-90 og clutsjer ut motoren så ruser den ikke turtallet noe spesielt.

 

har en liten følelse på at det kanskje kan være svinghjulet mitt som er litt slitt. ettersom bilen øker med 500 omr og deretter begynner å dra.

 

men bilen din har bare gått ca 100.000km?? rart at clutch eller svinghjul skal være slitt da, min har nå gått 231.000km.... og ca 12000km med chip, ingen feil så langt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det er netopp det. jeg har hatt 4 stk passater og dem har godt fra 120.000-180.000 km og aldri hatt dette problemet der.

 

men, bank i bordet jeg har aldri byttet bærearmer på disse heller. så det virker som får man ikke det ene så kommer det andre. hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være så vanskelig å lukte at clutchen din begynner å være sleip mot deg heller da. Den lukter ikke så godt. Hadde det problemet en gang, og da var det lambdaen som ikke fungerte. Kjennes ut som en liten slur det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom turtall øker, uten at fart øker, slurer den jo, det gjør den vel ikke ved lambda feil...

Klutsj skal jo gi direkte kontakt fra motor til hjul. Men at det kan være svinghjul er en reel tanke.

 

Men lukt, ja det kan det bli, fy f..n for ei lukt!!! Og lukta forsvinner ikke med det første heller!

 

Og man skal ikke tenke for hardt på km-stand. Det har mye mer å si hvordan den har blitt behandlet før!

Jeg har en nabo, som har byttet 3 stk klutsj (ja TRE) på 60'000km!!!! Skal vel sies at han har hatt "noe" blikkarbeid på den også da, og han har passert 80 i alder nå :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som fading..er det bare ved varm bil el hele tiden? Belegget kan vel være krute enda, men at det er feil på "platen"..

Ja Huff..det er vel ett lite kjent faktum at clusjene på passatene er dårlige..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er og vanligt problem med dobbel masse svinghjul som takker for seg,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis koster ikke et slik clutchkit mer enn 1700-2000! Så er det ikke vanskelig å skifte heller. Er vel det du må gjøre nå tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis koster ikke et slik clutchkit mer enn 1700-2000! Så er det ikke vanskelig å skifte heller. Er vel det du må gjøre nå tenker jeg.

 

svindyrt å bytte på disse med dobbletmasse svinghjul.. da man bytter svinghjulet i samme slengen og det koster 6- 7000kr....(dobbeltmasse)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, var ikke klar over at det var dobbeltmasse svinghjul. Trodde han hadde samme opplegget som på min jeg. Jeg kom unna med clutchbytte for 1700 kr. Men det tok noen timer da ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.