STOR Vannlekasje Aircondition S6 (C4)

Anbefalte innlegg

Har hatt mye dugg på rutene i bilen i det siste, og i går gikk det helt galt. Det fosset inn vann ved beina på passasjersiden så det ble et lite badebasseng i bilen. Hastverksdemonterte hele interiøret i går kveld & fikk ut teppet. Fikk ikke sjekket så nye hvor vannet kom fra, men går ut fra at det er AirCondition'en som har gått lekk.

 

Noen som har opplevd det samme? Hva kan ha gått galt?

 

Det kom så mye vann inn i bilen at det rant frem på motorstyringen og kortsluttet den nok til at motoren ikke ville mer...

 

mvh

 

Rune

 

(klarte forresten å smelle med merc'en til far min senere på kvelden, så en utrolig dårlig dag!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aircondition inneholder ikke vann, men gass - så det har nok ikke noe med det å gjøre.

 

Derimot ville jeg satset på at det er varmeapparatregisteret eller slanger og rør til dette som har gått føyken. Dette ligger oppunder dashbordet mot torpedeoveggen et sted og vil gi slike resultater om det er lekkasjer derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er varmeregisteret el.l burde det kanskje være en litt spesiell lukt fra kjøleveska?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frostvæsken lager i hvertfall mye dugg på vinduene, jeg opplevde også lekk i registeret på den 100en jeg eide. Drittjobb å skifte dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser pengene mine på at det varmeapparatregisteret jeg også...

 

Hadde nylig det samme problemet på passaten. Merket ikke noe spesiell lukt sånn som det ble nevnt i ett av de andre svarene her.

 

Men ja.. Det er noe dritt å skifte... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen lukt av vannet som kom ut. Det var en stor dam rundt varmeapparatet fremme. Skal ta fra hverandre litt mer i dag, så finner vel noe da :D

 

Er det noe måte å finne ut om gassen fra aircondition lekker (uten å trykkteste)?

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreneringen fra vannkassen. Følgende fremgangsmetode:

 

1) Ha opp panseret. ;)

2) Ta av dekselet over varmeapparat/AC (mellom frontrute og motorrom)

3) Stå på høyre side av bilen og se nedi der rett foran fordamperboksen (den svarte boksen på høyre side)

4) Der ser du antakeligvis en del vann og en drenering full av løv/blader og annet søppel.

5) Pirk ut dette og skyll med litt vann så du er sikker på at det renner godt gjennom.

6) Sett på dekselet og lukk panseret.

 

Ferdig! Verre er det ikke. Det er et veldig vanlig problem med tett drenering fra vannkassen på de bilene..

 

Det er ikke AC'en som er lekk, for det første er det 800 gram kjølemiddel der (veldig lite), for det andre er det en gass uten farge eller lukt, den bare forsvinner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt ut varmeapparatet og varmevekslerdingsen, og selvfølgelig var dreneringen helt tett. Siden det har regnet endel i Bergen i det siste er nok det grunnen til at det har rent så mye vann inn.....

Måtte slippe ut gassen fra aircondition'en for å få ut alt, men var vel på tide uansett å bytte gassen.

 

En lærer så lenge en lever er det vel noe som heter....

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regn i bergen? Nå tuller du??

 

Huff, må sjekke dreneringen på min også... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt ut varmeapparatet og varmevekslerdingsen, og selvfølgelig var dreneringen helt tett. Siden det har regnet endel i Bergen i det siste er nok det grunnen til at det har rent så mye vann inn.....

Måtte slippe ut gassen fra aircondition'en for å få ut alt, men var vel på tide uansett å bytte gassen.

 

En lærer så lenge en lever er det vel noe som heter....

 

R

 

Jeg spurte Møller hvorfor det dryppet vann under bilen, om sommeren vel og merke! Svaret var at akkurat det skulle jeg være glad for. Da er filteret og dreneringen åpen fra klimaanlegget. Hvis ikke denne vannpytten under bilen, ville jeg få kondensen inn i bilen!?? Ikke spør meg hvorfor! Og nå er det jo vinter i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis AC-anlegget står uten gass blir tørkefilteret mettet av fuktighet fra luften og må byttes før man fyller det igjen. Gassen trenger aldri å byttes, dette er et lukket system som hvis det ikke oppstår noen lekkasjer gjerne kan fungere hele bilens levetid uten tilsyn.

 

Men hvorfor har du tatt ut hele varmeapparatet og fordamperboksen fordi dreneringen var tett? Det tar jo 2 minutter å stake opp igjen dreneringen uten å demontere noe som helst nedi der.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ut hele skiten fordi jeg ikke visste hva som lekket. Alltid lett å være etterpåklok når en vet hva som var feilen, men har nå lært noe nytt :D

 

Det kom litt kondens ut sammen med gassen. Er det vanlig at det blir kondens, eller tyder det på at det er noe som ikke er tett? Vet ikke når det ble byttet gass på den sist.

 

Hvilket filter er det jeg må bytte? Regner med at den blir stående med åpen system noen dager før jeg får bilen sammen igjen... (bytter registerreim i samme slengen)

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.