#1 Skrevet November 13, 2009 Får ikke skikkelig varme i varmapparatet. Bare en av de to vannslangene inn til registeret blir varm, kan det være tett register? Noen andre med lignende erfaringer?? Takk for svar Mvh Tom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 13, 2009 Kan det være termostat? ellers har ikke jeg noe mer peiling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 13, 2009 åpner den ventilen oppe i vannkassa da? Sitter en vacumventil til vannet, sitter på førersiden av varmeapparatet. Er denne lukket vil det ikke komme vann inn til register. Denne skal åpne seg når varme apparatet blir slått på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 13, 2009 Kan det være termostat? ellers har ikke jeg noe mer peiling Hei, termostaten er i orden, blir 90-grader og holder seg der, takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 13, 2009 åpner den ventilen oppe i vannkassa da?Sitter en vacumventil til vannet, sitter på førersiden av varmeapparatet. Er denne lukket vil det ikke komme vann inn til register. Denne skal åpne seg når varme apparatet blir slått på. Hei, hmm, det har jeg ikke sjekket.. hvor sitter den nøyaktig, du mener i motorrommet når du sier "førersiden, ikke sant? Hvordan ser den ut? takk for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 13, 2009 hvis du følger vannslangen fra motor går den mellom torpedoveggen og på høyre siden av varmeapparatet sitter den en ventil på slangen der.Sitter kun en ventil på den slangen Sitter en liten vacumklokke på den og en vacumslange som går inn på den. Hjalp det noe mer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 13, 2009 Stemmer det ikke at ved varm tur-slange, og kald retur-slange er symptomer når registeret er delvis tett? liten gjennomstrømning, og all varme tas ut av vannet før det returneres. Dersom registeret er åpent er også retur-vann varmt. Dette er i allefall min tanke omkring dette. Det vil også forårsakes av evt delvis stengte ventiler, som nevnt over, men ettersom tur-slangen er varm tyder jo dette på at det er litt sirkulasjon av vann, så det kan ikke være helt stengt - derfor mistenker jeg registeret først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 13, 2009 Ok, tusen takk for svar begge to:) Skal sjekke ut denne ventilen i morgen tidlig. om den er i orden tyder alt på at registeret er tett da med andre ord. Er det vanlig at det blir tett da? syns d høres litt merkelig men..... Noen som har byttet register på en slik bil før? hører at det er litt av en operasjon... Mvh Tom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 13, 2009 Har ikke bytta på min, er enormt god varme i den. Men har hørt en del som har måttet bytte, og ja, det er visst litt av en jobb ja! skal bytte vifte selv snart, spørs om jeg ikke tar registeret samtidig.. Du kan finne "how-to" her på forumet om du søker litt, hvor det står detaljert hva du må gjøre. - Dersom bilen har vært kjørt på kjølevann med utilstrekkelig mengde/kvalitet på frostveske, kan det bli avleiringer som setter seg i radiator eller varmeapparat register. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 14, 2009 Ser ut som om denne vakumventilen virker som den skal. Kjenner på at det sjer ting inn der og det er en pinne påm undersiden som går inn og ut når jeg slår apparatet av og på.... Må vel bare bytte registeret da sikkert Takk for svar alle sammen. Mvh. Tom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 14, 2009 Lest ut feilkoder? hvis ikke: http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1306/a1306.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 15, 2009 Ok, tusen takk for svar begge to:) Skal sjekke ut denne ventilen i morgen tidlig. om den er i orden tyder alt på at registeret er tett da med andre ord. Er det vanlig at det blir tett da? syns d høres litt merkelig men..... Noen som har byttet register på en slik bil før? hører at det er litt av en operasjon... Mvh Tom Hei.tror jeg heller ville tatt av slanger,åpnet vacumventil (gjennomstrøm)og prøvd og spyle gjennom register før du bytter det.er som du sier,en stor jobb. evt.en radiator-rens? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 15, 2009 Hei, jo kan jo prøve det først da, hva er den beste måten å gjøre det på da tro? trykkluft? Skal sjekke kodene, Takk for hjelpsomhet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 15, 2009 Er ikke så himla mye jobb å ta ut varmeapparatet hvis du har klima. Gjorde det nettopp på min. Er vel litt jobb å ta registret ut av huset. jeg brukte bare dremel og dro det rett ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 15, 2009 Hei.tror jeg heller ville tatt av slanger,åpnet vacumventil (gjennomstrøm)og prøvd og spyle gjennom register før du bytter det.er som du sier,en stor jobb. evt.en radiator-rens? Hei, Det var et meget godt forslag. Nå kom det varme igjen. Tok av begge slangene som går inn i torpedoveggen og spylte med hageslangen igjennom, først var det veldig tregt men så kom det litt gørr og forskjellig.. fungerte bra. Kan vel kanskje lønne seg og kjøre på med en radiatorrens alikevell da, fikk sikkert ikke ut alt... Mvh. Tom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 15, 2009 Radiatorrens er sikkert ikke dumt for å avslutte. Mange er dårlige til å følge opp skifteintervall på kjølevæske, og det der blir resultatet.. BTW: Å sage istykker varmeapparatboksen med Dremel for å få ut registeret og slippe å ta den ut høres ut som en skrekkelig dårlig ide, det blir noe man gjør på en skrotbil til 1500 kroner.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 15, 2009 Radiatorrens er sikkert ikke dumt for å avslutte. Mange er dårlige til å følge opp skifteintervall på kjølevæske, og det der blir resultatet.. BTW: Å sage istykker varmeapparatboksen med Dremel for å få ut registeret og slippe å ta den ut høres ut som en skrekkelig dårlig ide, det blir noe man gjør på en skrotbil til 1500 kroner.. Er ikke saget i stykker når det fungere 100% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 15, 2009 Radiatorrens er vel det samme som lurium i mine øyne. Tror du har gjort jobben bra! Prøv samme metode med spyleslangen på radiatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 15, 2009 Når det er saget hull i og deretter limt sammen igjen er det etter min definisjon saget i stykker, og noe jeg ikke ville hatt på min bil.. Nok om det, jeg har ihvertfall erfaring med at enkelte typer radiatorrens faktisk virker. De som er et pulver man har på har jeg bedre erfaring med enn de fleste flytende ihvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 15, 2009 Ok, takk alle sammen for tips og råd. Nå virker ivertfall varmeapparatet som det skal, og det er jeg veldig fornøyd med:) Tenkte kanskje å ta en rens som det er snakk om her, noen som vet hva stoffet heter og hvor man får kjøpt noe sånn? Mvh Tom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 30, 2009 Tenkte kanskje å ta en rens som det er snakk om her, noen som vet hva stoffet heter og hvor man får kjøpt noe sånn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 30, 2009 forhør deg på et bilverksted, så har de sikkert noe de bruker til slikt, og har erfaringer med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...