Senking av Audi 100 Avant Turbo Quattro 1987

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det begynner nå og bli på tide og skifte fjærer og støtdempere på Lynet :)....

 

Lurte da på og få den litt nærmere bakken ;)

 

Er det noen som har noen tips om hva jeg bør bruke som er rimelig?

 

Og hvor lavt bør / kan jeg gå for og få komfort????

 

Ps. jeg bor på en dårlig grusvei, så jeg har ikke tenkt og være veiskrape for komunen.... ( kanskje justerbart?)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg får begi meg ut på en svarerunde jeg da :D

ingen andre gjør det så... ;)

 

Nå aner jeg jo ikke hva du har av dekk og felg, og hva

du vil ha som mål med senkingen. Normalt sett så

senkes det jo med ikke-justerbart på 40, 60 eller 80

mm, fom 60 synes iallefall jeg det er greit med

sportsdempere som skal jobbe sammen med

progressive fjærer, ellers blir det fort litt mismatch.

 

Min egen har jeg foretatt en ganske moderat

senking på med 30/30 fjærer (som jeg tror har

seget litt), og dette er jo et oppsett som er

mer eller mindre likt originale sportsunderstell fra

Audi på sitt "mest ekstreme" angående høyden

hvertfall. Jeg vil tro du kan senke opp til 60mm

rundt hele uten de største problemene, evt så kan

vel E. Spangen gi noen tips etter erfaring med

senking og bakre hjulbue på disse 44'ene.

 

Skal du kjøre safe, for en rimelig penge som du

selv skriver, så er det noen 40mm fjærer rundtom

fra Lesjöfors, evt andre fra Eibach, HR etc, og

gule koni om du skal herje litt med bilen din

(disse er hardhets justerbare) eller evt røde.

Sistnevnte tror jeg blir noe veldig ala originalt

sportsunderstell ang hardhet og komfort, mellom

stivt og mykt, kanskje en god ting for grusveien din.

Eneste jeg mistrives litt med på mitt valg er f.eks.

når det er is/snø "riller" etter der folk har gitt på

mye gass etc, det forplanter seg greit i karosseriet

nå. Derfor er kanskje de røde bedre for deg om du

skal kjøre MYE grusvei.

 

Selv gikk jeg for Lesjöfors og gule koni til min (C4),

da det ble en rimelig kombinasjon, akkurat litt over

5000kr for alt (legg på litt for nye bolter, foringer etc

når du først driver på, sparer deg dobbeltarbeide).

Grunnen til at jeg foreslår dette nå er fordi vi her i

klubben har en rabattavtale med grossisten for disse

merkene, så høre med de på http://www.rodin.no hva de

kan skaffe til deg.

 

Håper dette kunne hjelpe deg litt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann :)

 

Siden jeg nå har flyttet, så er det mindre grus i nærheten :)

 

På bilen sitter det nå 15" felger med orginal gummi, noe jeg håper på og få gjort noe med...

 

Vil det innvirke noe på hvilket senkesett jeg bør velge?

Bør jeg eventuelt gå for justerbart?

 

jeg leste også et sted at man kunne bruke sett til 2WD til 4WD???

Funker det?

 

Det er nå også et chipkit på veg til meg, så det bør tåle litt ekstra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi! Dette var sent svar :D

 

Nå vet jeg ikke hvordan hjulbuer du har på bilen din

(så kjapt over tråden og så ingen info, men jeg antar

du ikke har 200 hjulbuer på din, altså sånn Vectra knekk

på hjulbuen bak). Pga denne blir det litt rart med store

17" hjul, og hvertfall JEG synes disse bilene gjør seg

best ned rundt 40mm dropp mot bakken.

 

Ang dette med FWD mot 4WD understell, på settet

foran er det jo hipp som happ foruten spindler etc

hvis settene er tilpasset samme vekt osv på bilene.

Men nå har det seg jo slik at bilen din må på

firehjulskontroll og så til teknisk visning og få skrevet

senkesettet ditt i vognkortet. Derfor må du ha riktig

TÜV papirer. Dette er en ting, en annen ting er jo at

jeg regner med du skal ha lik senking foran og bak, så

da må du jo handle deg et sett med senkefjærer som går

rundtom uansett, og forskjell i pris på dempere foran FWD

og 4WD kan jeg ikke se for meg er noe forskjell.

 

Hva som går av bredde på hjul etc overlater jeg til

en annen med større erfaring på området å besvare,

f.eks. E. Spangen her inne.

 

Akkurat hva DU skal ha til din bil kommer jo helt an på

hvilke kriterier du legger til grunn ved anskaffelse.

Min anbefaling skrevet over står jeg fortsatt ved.

 

Lykke til! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp bedre sent en av og til vettu ;)

 

Jeg tror ikke jeg har slik vectra knekk, men jeg kan prøve å få tatt et par bilder, så kan du jo se hva det er...

Men da er vel kanskje 16" greit, eller bør jeg satse på bedre gummi på det eksisterende (15")?.

 

Jeg er usikker på hvor mye senking som behøves, siden det som er der av fjæring er helt gåent (nesten som og kjøre båt)...

Det er til og med forskjellig avstand mellom dekk og skjerm bak på høyre og venstre side...

 

Har noen bilder av forskjellige senkningsgrader av A100 avant?

Gjerne med litt mål og info :)

 

Sommeren og første kjøring på Rudskogen næremer seg nå, så jeg må snart få gjort noe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem 17" med originale hjulbuer. Vanskelig å finne felger som passer, ser ganske dumt ut også. 16" er en grei sak, men du bør ha felger med ET42-45 og ikke bredere dekk enn 205/55-16 for å unngå subbing i bakskjermene. Jeg har prøvd med ET38 og 205/55-16, det gikk ikke. Et tips for å skaffe felger med høy nok innpress er å få tak i originalfelger til gamle A4 eller A6, de har ET45 på alle 16".

 

Når det gjelder senking bør man ikke gå lavere enn 40 mm, siden det ellers blir problemer med å justere camber foran uten å spesialtilpasse øvre fjærbeinsfeste. Det er heller ikke noe særlig pent når bakhjulene sitter langt oppi skjermene som på en gammel Citroen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde jeg vært deg,ville jeg lagt pengene i noen pene 16tommere.kjører selv med 205/55-16 og ikke senk.syns den egentlig er stabil nok til å være såpass gammel : ja : er også kjekt med bakke-klaring når man er på "skogstur" :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :)

 

Hva betyr egentlig ET42-45?

 

størelsen (205/55-16) er jo kurant så jeg får se meg om litt etter felger og dekk... noen tips???

 

Så til fjæringa....

Bilen er så og si ubrukelig med den fjæringa som er der nå...

Er det noe problem med og få den lavere? og hvordan blir bakkeklaringa og klaringen til hjulbuen (subbing med 205/55-16) om jeg senker den 40mm?

 

Noen erfaringer??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET er innpress, det som angir hvor langt ut i skjermene hjulene sitter. Høyt tall = stikker ikke langt ut. På en Audi 100/200 med de bakskjermene kan man ikke ha noe særlig lavere innpress enn originalt før det subber, spesielt ikke med senking..

 

40 mm går greit å senke uten at det subber hvis du bruker felger med tilnærmet original ET (innpress).. Da blir den ganske OK å kjøre. Man merker at bilen er tung og at karosseriet ikke er det stiveste som finnes, men overraskende bra til å være en konstruksjon fra tidlig 80-tall på 1600 kg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel fort koste noen kroner å senke.syns avanten faktisk kler å være høy :) kjøpte nye bakfjærer på møller(nesten 2000 : bråk : ) så alt koster desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.