Kontroll organ, Nødknapp (Montere effektbegrenser ?)

Anbefalte innlegg

Her trenger jeg litt tips.

 

Har tenkt en stund på om hvordan mann kunne ha gjort det, hvis mann ble stoppet av Biltilsynet for kontroll av antall hk.

 

Det jeg ser for meg er noe slikt:

 

Altså, liten trykk-knapp inni bilen som kan brukes til å slå av, eller på en innrettning i motorrommet.

 

Motorrom: Tenker på en dings (Magnetventil, elektrisk styrt ventil) som kan koples på IC røret. Som holder tett når knappen ikke er aktivisert, men som åpner fullt når knappen er aktiv. Når denne er åpen, skal lufta fra G laderen dumpes i friluft og aldri nå gassspjeldet. Dette vil jo føre til en betydelig mye mindre effekt i motoren.

 

G60 har ingen WG, så dette kan ikke brukes. (WG er vell heller ikke mulig å styre elektrisk)

 

Denne koplingen skal være så enkel at den er idiotisk enkel, og den skal heller ikke koste skjorta. En Haltech er uaktull å kjøpe for dette.

 

Noen ideer på hva som kan brukes, enten å sveise på rør fra cooleren, eller som kan koples til med slanger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har jo ingen måte å kontrollere hk-antall på der og da enn så lenge, det eneste man får hvis det er mistanke er en mangellapp med pålegg om visning for trafikkstasjon.. God tid til å modifisere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de kontrollerer ikke på stedet, vet ikke hva du vil fram til, men det enkleste er jo bare å la vær å si noe for så å bli henvist til biltilsynet, har de bremsebenk???? så ifall hvordan kan de da forlange å sjekke antall hk??

 

ikke vet jeg men hadde vært artig å vite det!!

 

hva er vitsen med å trimme?? max grense er jo 90 km/t i norge :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I molde har NAF benk for 2wd biler, så purken/tilsynet har eskortert biler opp dit for måling. Snakk om å være nazi.

 

Enda et argument for å kjøre quattro. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er vitsen med å trimme?? max grense er jo 90 km/t i norge :D

*kremt* 100km/t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*kremt* 100km/t

 

 

Bor på den fordømte vestlandet da!!! ikke noe 100 her nei :(

 

ikke for å fornærme vestlendingene, men hvorfor klager de på regnvær??? så fløtt da!!! bor her og synes det er greit :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her trenger jeg litt tips.

 

Har tenkt en stund på om hvordan mann kunne ha gjort det, hvis mann ble stoppet av Biltilsynet for kontroll av antall hk.

 

Altså, liten trykk-knapp inni bilen som kan brukes til å slå av, eller på en innrettning i motorrommet.

 

Noen ideer på hva som kan brukes, enten å sveise på rør fra cooleren, eller som kan koples til med slanger?

 

Hva med en ekstra turtallssperre? Sett den på det turtallet bilen yter org. effekt (evt + ~10%). Aktiveres med skjult knapp e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor på den fordømte vestlandet da!!! ikke noe 100 her nei :(

 

:nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de kontrollerer ikke på stedet, vet ikke hva du vil fram til, men det enkleste er jo bare å la vær å si noe for så å bli henvist til biltilsynet, har de bremsebenk???? så ifall hvordan kan de da forlange å sjekke antall hk??

 

ikke vet jeg men hadde vært artig å vite det!!

 

hva er vitsen med å trimme?? max grense er jo 90 km/t i norge :D

 

Det går er jo tråder på diverse norske forum om folk som har fått bliten "tvangs-målt", så dette skjer nok ved sterk misstanke! Flere tilfeller hvor biler har blitt eksortert til benken... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også for meg at det beste er å kutte tenningen eller no.. Men jeg er usikker på hvordan. Det finnes jo alltid en ventil som kan slippe ut trykket fra g-lader, men.. om du får den akkurat slik du vil er jeg mer usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har jo ingen måte å kontrollere hk-antall på der og da enn så lenge, det eneste man får hvis det er mistanke er en mangellapp med pålegg om visning for trafikkstasjon.. God tid til å modifisere.. :)

De har faktisk noe som kjekt som plomber... som de ser sitt til å plassere slik at man ikke skal få så mye mulighet til "modifisering" etter man blir stoppet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plomber har de, men ingen løsning er idiotsikker.. Som oftest nok å bare koble fra en kontakt eller trekke ut en slange et sted..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topic

 

Hvis de vil sjekke bilen din, og mener de har grunn til det, beslaglegger de bilen din på stedet, og du får ikke gjort en dritt med bilen, ellers hadde jeg jo bare koplet fra røret opp fra IC og til spjeldet, så lufta fra laderen går i friluft.

 

MEN, dette får mann ikke anledning til, som oftes. Her i kristiansand mener jeg de benytter ett firmas rulle, og det er ei firehjuls rulle.

 

Struping av tenning, ved hjelp av en knap:

 

Hvis jeg har en knapp som via en duppedings forskyver tenningen den ene eller andre veien vil motoren likevell gi mer effekt enn originalt.

 

Alternativ turtallsperre:

 

Hvis motoren når sin topp med maks effekt på 6700 rpm, og yter original effekt ved 4500 rpm, så vil det vekke litt oppsikt og oppmerksomhet at sperra slår inn 3000 rpm før rødlinja.

 

Hvordan gjør mann dette rent teknisk?

 

G60 har ikke WG, så den diskuterer vi i en annen tråd.

 

Det jeg ser for meg, er f.eks en magnetventil som da styres av 12V spenning gjennom en knapp. Denne monteres på røret fra IC og dumper når aktivisert. Dette vil føre til at motoren vil yte kun hva chippen, kammen og dysene vil gi, og ikke få noe effekt ut av G laderen, ergo vi snakker 150 hk kanskje.

 

Selvfølgelig er det best å ikke si noe, og man har ingen planer om å si noe til myndighetene..det som det her er snakk om er jo HVIS mann blir stoppet i teknisk, og BTS ser under panseret og ser at alt ikke er heeeelt originalt.

 

 

Det jeg lukter her, er at for å forskyve tenningen, via en knapp, eller ha en alternativ turtallsperre bør/må mann ha en eks Haltech, eller annen styre enhet.

 

Noen må jo vite om en eller annen dings, som kan styres elektrisk, som kun har som misjon å enten åpne, eller lukke. Kan jo sånn sett være noe som mann finner i rørlegger butikken, biltema, Clas, osv..Om det er for vann eller luft er sånn sett det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man kjører før 96 bil burde jo ikke dette være et problem. Da er det jo bare å fise opp på tilsynet hver gang du har moddet. Er det ikke det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo. Men er bilen produsert i 90 og tatt inn til norge i 2000, så må du betale 4 års avgifter på modden.

 

Eks 160 hk - 190 hk i en Corrado tatt inn i mai -00 koster 20000 kr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en kraftig motstand på coilen da? Bare noe som datt inn i hodet mitt. Ville ikke dette redusert effekten? Og noen releer og litt kabel, så burde en klare å koble dette rett, sånn at det var enten eller med en bryter......?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig med effektive ideer ute å går, vinterkulda? :D

 

Det jeg selv hadde sett for meg, var en magnetventil med T-stykke. Denne kunne da enkelt koples på mellom spjeldet og IC og enkelt tilkoples 12V.

Det som har vist seg å ikke være fullt så enkelt er å få tak i en slik ventil. Saken er jo den, at for å ha no effekt må det jo faktisk være litt størrelse på ventilen, og den må kunne styres elektrisk.

 

Her trengs det sårt ideer og tanker.

 

Ikke det at mann har trimmet noe, for det er nemlig ikke lov uten å betale avgifter! : bråk : men tenkte nå på alle andre som måtte ha gjort noe slikt.

 

Det må jo kunne gå ann å lage en økonomiløsning, som ikke koster like mye som hiddensprut.

 

Og hvis mann må bøye seg i støvet å gå f.eks for MegaSquirt, hvordan funker denne (byggesett, sant?) Kan mann kjøre to programmer på denne? Vanskelig å stille inn til å fungere skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For biler med magnetstyrt WG bør dette være veldig enkelt.

Monter en justerbar trykkbryter (fås hos ELFA o.l.) til innsuget, og kobl denne opp mot magnetventilen via en bryter slik at når bryteren er aktiv, åpnes WG ved innstilt trykk (ca org. trykk) og og når bryteren er innaktiv styrer chipen dette som normalt.

 

Kan være at man vil få litt nykking når ventilen styres av trykkbryteren, da denne normalt får pulser for å regulere trykket.

 

På en G60 ville jeg prøvd noen form for resirkulasjons kobling da de kontrolerende instanser for vil fatte mistanke hvis bilen står å blåser hele tiden motoren går.

Koble inn en resirkventil som åner på 0,1-0,2bar hvis dette finnes eller kan lages ved å mod fjær o.l. mellom ic og gasspjeld. Styresignal til resirkventil via en magnetventil fra plenum side av gasspjeld eller fra før gasspjeld hvis ikke ønsker åpning i normal drift. (F.eks fra WG styring).

Magnetventilen styres med en bryter.

Slange fra resikventil til sugeside av kompressor en plass.

 

Normalt vil magnetventilen stå åpen og resirkventilen åpne når gasspjeldet lukkes. Når bryteren aktiveres lukkes magnetventilen og resirkventilen vil åpne på laveste trykk som overvinner fjærtrykket i resirkventilen, da denne ikke lenger får trykk på begge sider av membranden o.l. (Så lavt som mulig? Eller rundt org ladetrykk hvis ellers org.motor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre ikke sett denne tråden før nå, men det finnes en meget enkel måte å begrense effekten på.

 

Elementær motorteknikk sier at effekten er ett resultat av luft og bensin som går gjennom motoren.

Ergo, alt som går inn, må komme ut.

 

Løsningen ligger i eksos'en. Her benytter man (og kan gjøres på alle biler) en EVC (Exhaust valve controller).

 

Apex har en slik, som selges hos blant annet Takakaira.

 

http://www.takakaira.com/asp/table.asp?id=274&cat=2&prodid=MNnJkKkfhGielHg

 

Enklere kan det vel neppe gjøres.. Stryp eksosen til 90% rett etter frontpipe og effekten går i bånn... Ingen ekstra lyder, ingen ekstra fellerering med innstilling av bensin/luft via motorstyring etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVor får mann tak i denne dingsen? Hva koster den, og hvor monteres den. Styres denne elektrisk, eller via wire?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre ikke sett denne tråden før nå, men det finnes en meget enkel måte å begrense effekten på.

 

Elementær motorteknikk sier at effekten er ett resultat av luft og bensin som går gjennom motoren.

Ergo, alt som går inn, må komme ut.

 

Løsningen ligger i eksos'en. Her benytter man (og kan gjøres på alle biler) en EVC (Exhaust valve controller).

 

Apex har en slik, som selges hos blant annet Takakaira.

 

http://www.takakaira.com/asp/table.asp?id=274&cat=2&prodid=MNnJkKkfhGielHg

 

Enklere kan det vel neppe gjøres.. Stryp eksosen til 90% rett etter frontpipe og effekten går i bånn... Ingen ekstra lyder, ingen ekstra fellerering med innstilling av bensin/luft via motorstyring etc..

 

Dette er en enkel løsning! men jeg ville hvert litt forsiktig med å strupe eksosen! i en overladet motor blir jo lufta presset inn i motoren og når du struper eksosen så kommer jo ikke like mye ut av motoren, ergo du forskyver trykket ut av toppen og til resten av systemet, for ikke å si en meget høy trykkøkning i toppen, kan vel risikere å blåse toppakningen da??? Dette er bare en teori fra min side.... noen som vet om det er slik??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne vil fort bli lett synlig under bilen, og ikke så vanskelig å forestille seg dens misjon for kontrollørene.

Ei tang, og de skyver over ventilen og du er busted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne vil fort bli lett synlig under bilen, og ikke så vanskelig å forestille seg dens misjon for kontrollørene.

Ei tang, og de skyver over ventilen og du er busted.

 

Min er bygget inn i en "falsk" katalysator (går over kat-erstatter og EVC'en). Helt forrest i denne har jeg en gammel, utborret lambda hvor jeg tar inn ledningene til EVC'en. Jeg har vært to ganger i teknisk, ene gangen eskortert til lokale NAF-stasjonen for effektmåling. Resultatet ble 119 whp på 0.5 bar med GT28R med 90% lukning på EVC. Toppakningen overlevde helt greit. Første jeg gjorde når jeg ble stoppet var å slå av boostcontroller og på med EVC'en. NAF-gutta titta under bilen, i bilen, på ledninger etc, ikke ett pip om noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.