#1 Skrevet November 14, 2009 Jeg sier bare DANG IT!!!! Pisslei av å fryse i denne vinterkulda som har sneket seg stille og diskret over vårt utstrakte land. Bilen blir aldri varmere enn 65-70 grader maks under kjøring. Står bilen stille lenge på tomgang uten noe vifte inni bilen når jeg 90 grader, men er vel ikke før 7-8 minutter. Hva kan være galt her? Er vel ikke sunt å kjøre rundt på halvkald motor hele tiden, og det er hvertfall plagsomt å bruke en halvtime på å få varmet opp kupeen. Har sjekket vannstanden og den er på maks. Eller bittelitt over. Bilen kjøler veldig bra, når den er 90 grader etter å ha stått lenge på tomgang går den rett ned på 65-70 når jeg begynner å kjøre. Termostaten som har takket og bukket for seg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2009 Er vel naturlig å tro at termostaten har tatt kvelden ja. Vet ikke om Audi har dårlige termostater, men har byttet både på A4'en og A3'en. Veldig lett å bytte, men jeg mener å huske jeg fikk luft i systemet på første forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2009 Definitivt dårlig termostat ja. Ingen tvil om det. Heldigvis hverken dyrt eller komplisert å gjøre noe med, bare husk å bruke kjølevæske av samme farge som er der fra før. Har du rød (som det er originalt), ikke fyll på blå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2009 Også får du det motorvarmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 14, 2009 det kan også være vannpumpe, kjenn på slangene på radiatoren er de begge varme ute ved radiatoren? Og vis du åpner lokket på ekspansjonstanken og ruser motoren litt skal du komme en stråle med kjølevann inni beholderen. Typisk at du klarer å få normal temp når den står på tomgang p.g.a. varmen fra motoren påvirker tempsensoren og når du begynner å kjøre blir den avkjølt av luften.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 14, 2009 Jeg hadde nok også gått for termostat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 14, 2009 Takk for svar Da prøver jeg å bytte den. Hvor sitter den? Bare så jeg kan gjøre det kjapt og enkelt. Regner med et tilgjengelig sted på blokka/topp? Definitivt dårlig termostat ja. Ingen tvil om det. Heldigvis hverken dyrt eller komplisert å gjøre noe med, bare husk å bruke kjølevæske av samme farge som er der fra før. Har du rød (som det er originalt), ikke fyll på blå. Hvorfor er det slik? Har aldri hørt om noe sånt før. Alle fyller jo på blå kjøleveske fra statoilen sin eller biltema lissom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 14, 2009 Uten at jeg husker så mye av slik motor sitter vel termostaten der nedre radiatorslange går inn på motoren. Både Statoil og Biltema har både blå og rød kjølevæske. Mange biler av nyere dato (d.v.s. etter ca. midten av 90-tallet) bruker rød væske, da den har lengre levetid og lekkasjer er mye lettere å oppdage. Hovedpoenget er å fylle den fargen som er der fra før. Fyll 50/50-blanding for å sikre frostbeskyttelse. Mange typer med forskjellig farge er ikke kompatible med hverandre, så derfor bør man fylle det man har fra før om man ikke er "in the mood" for å åpne alt og spyle gjennom. Uansett bytter man ikke TIL blå om man har rød, for den røde er bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 14, 2009 Uten at jeg husker så mye av slik motor sitter vel termostaten der nedre radiatorslange går inn på motoren. Både Statoil og Biltema har både blå og rød kjølevæske. Mange biler av nyere dato (d.v.s. etter ca. midten av 90-tallet) bruker rød væske, da den har lengre levetid og lekkasjer er mye lettere å oppdage. Hovedpoenget er å fylle den fargen som er der fra før. Fyll 50/50-blanding for å sikre frostbeskyttelse. Mange typer med forskjellig farge er ikke kompatible med hverandre, så derfor bør man fylle det man har fra før om man ikke er "in the mood" for å åpne alt og spyle gjennom. Uansett bytter man ikke TIL blå om man har rød, for den røde er bedre. Ahh da er jeg helt med hahahaha... Misforstod helt i stad og trodde dere mente at motoren ikke tålte blå hahaha... Ble en lang natt i går hehe Men da er jeg med. Hadde aldri tenkt å blande rød og blå da det sier seg selv at det sikkert ikke er særlig bra Men da skal jeg oppdatere her når jeg får byttet termostaten. Er det noe man kan gjøre ovenfra gjør jeg det på mandag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...