#1 Skrevet November 15, 2009 Så var ny ombygging under planlegging, denne gangen en 98-modell A3 som må lide. Saksbehandleren ved min lokale trafikkstasjon er kontaktet, og som vanlig fikk jeg positiv tilbakemelding til ombyggingen. Derimot ønsket han en uttalelse fra importør om at råkarosseriene er like, så Typegodkjenning, Møller ble kontaktet. Svaret fra Møller var negativt, ikke engang en liten uttalelse om mitt råkarosseri også ble levert som 1.8T. Møller er altså utelukket. Et kjapt søk i vagcat, samt tråling av bilene her i klubben viser at både chassisnummer, delenummer og type karosseri (2 dører og takluke) er overbevisende likt, sett fra mine øyner. I ETKA 7? .. finner jeg ikke 98-mod A3 (pre-facelift), da det står at denne ikke produseres lenger. Finner jeg denne i en eldre ETKA-versjon? Så, her står jeg med følgende alternativ: 1. Bruke kjøretøyforskriftens kapittel 7. §7-2, Punkt 7. (Krav om dokumentasjon) For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. .. og henvise til utskrifter fra ETKA, eller lignende? 2. Bruke en original 1.8T av samme årsmodell, med samme karosseri slik at saksbehandler kan sammenligne karosseriene og chassisnummer? De har vell dette tilgjengelig? 3. Forsøke Volkswagen i Wolfsburg, eventuelt TÜV.. (siste utvei)? Om dere har forslag til alternative løsninger, har utført samme type "simpel" ombygging og/eller generelle tips og forslag, så fyr løst! Vennlig hilsen Ole-Jørgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2009 Bare for å bumpe tråden med litt generelle spørsmål.. 1.8 20V og 1.8T 20V er mer eller mindre identisk, men etter litt research har jeg funnet ut at følgende må byttes: - Styreenhet (bestilt) - Clutch (har liggende) - Bremsecalipere m/holdere (bestilt) - Downpipe med/og katalysator (leter fortsatt) - Intercooler (leter fortsatt) Girkassen fra 1.8i 20V blir brukt da denne har samme girkassehus, utveksling osv. og de eneste forskjellene som jeg kunne finne ut ligger i sjalte og girvelgermekanismen. Selvfølgelig litt småplukk her og der. Men om noen har forslag til hva annet jeg bør sjekke, eventuelt vet/tror hva som må byttes, så takker jeg for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2009 Jeg fortsetter tråden selv jeg Kjære dagbok! Idag har jeg vært i kontakt med saksbehandleren min i Statens Vegvesen som fortsatt ønsker at jeg skaffer råkarosseri-dokumentasjon. Han ønsker å unngå den "tunge veien" som tar lenger tid, mer arbeid og stor fare for avslått søknad. Deretter var jeg i kontakt med Tom Sagerud, som anbefalte meg å kontakte min lokale forhandler ang. delenummer for råkarosseriene. Forresten, så er en e-post til styret i Harald A. Møller AS påbegynt. Et desperat forsøk på at en sak om råkarosseri kan bli tatt opp i styret, med positivt resultat, for kommende ombygginger i fremtiden. Dagens spørsmål! Er her noen med en 1997-1999 mod. AUDI A3 1.8T 20V Må være forhjulstrekk, 2 dører og soltak/takluke ?? Jeg trenger skiltnummer/kjennemerke for å hente frem chassisnummer og deretter delenummer for karosseriet. Kjøretøyet skal kun benyttes som en referanse i en alternativ løsning. Kjøretøyet skal ikke kontrolleres på noen måte, eller lignende som kan skape "ukomfortable situasjoner".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2009 Fra finn.no: RH 58432, chassisnummer WAUZZZ8LZWA127442 - http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19683569 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2009 Åj, på tide å oppdatere tråden ser jeg Først og fremst, tusen takk for tipset Nils! Nå har det seg slik at jeg.. (tro det eller ei, men hold dere fast!) ..har mottatt dokumentasjon fra Møller at mitt råkarosseri ble levert med 1.8T.. Så nå sitter jeg å tråler ETKA etter forskjeller, hamstrer deler fra Sverige og skriver søknad.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 11, 2012 bump?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 21, 2012 Havnet på skolebenken igjen i 2010 og sitter her fortsatt, så hverken tid eller penger strekker til. Nå har jeg mistet litt interessen for dette "prinsipp-sak-prosjektet" Konklusjon: Det er mulig å bygge om "nyere" biler og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...