#1 Skrevet November 16, 2009 (endret) Jeg lurte på om det har noen betydning slitasjemessig for motoren å time dieselpumpa litt for tidlig? Jeg har erfart at motoren starter lettere (da særlig kaldstart) om timing er litt "advanced". Kan vel også legge til at jeg ikke merker noe til at motoren er noe latere etter justeringen. Justeringen på bildet er slik jeg har den per idag og da starter den mye lettere ved kaldstart enn om timingen er "dead on". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2009 Perfekt timing! Er omtrent inforbi spesifikasjonene, lettere kaldstarter og med chip så er det absolutt å anbefale å ligge i overkant slik du nå ligger da det ikke er sikkert pumpa greier å justere timing nok dynamisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2009 Noen som kan forklare grafen så bensinfolket også lærer litt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 16, 2009 Dette er injeksjonstidspunkt plottet mot dieseltemperatur. Blå linje er spesifikasjonen fra VAG og +/- er merket med rød og grønn linje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 16, 2009 Nja.... Jeg har sett en motor med følgende problem: - fungerte helt perfekt frem til november, da regrem ble skiftet, dette medførte at den gikk noe dårligere (alt for tidlig timing) - dårlig håndverk medførte at nedre bolt løsnet, og register havarerte 3-4 måneder senere. - da jeg topp av toppen var sylindre totalt utslitt oppe, omtrent ikke slitt nede, altså en Y-formet slitasje. - jeg tror årsaken var for tidlig timing over få måneder. Tenner for tidlig, får mye ringtrykk (og oppbremsing) på vei opp, har mye ringtrykk helt i starten på vei ned, brenner opp drivstoff for tidlig på vei ned. Så jeg er redd for at tidlig timing kan slite unødig på sylindre. Det er trolig lite heldig å kompensere for slitte dysespisser ved å time for tidlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2009 Nja.... Jeg har sett en motor med følgende problem: - fungerte helt perfekt frem til november, da regrem ble skiftet, dette medførte at den gikk noe dårligere (alt for tidlig timing) - dårlig håndverk medførte at nedre bolt løsnet, og register havarerte 3-4 måneder senere. - da jeg topp av toppen var sylindre totalt utslitt oppe, omtrent ikke slitt nede, altså en Y-formet slitasje. - jeg tror årsaken var for tidlig timing over få måneder. Tenner for tidlig, får mye ringtrykk (og oppbremsing) på vei opp, har mye ringtrykk helt i starten på vei ned, brenner opp drivstoff for tidlig på vei ned. Så jeg er redd for at tidlig timing kan slite unødig på sylindre. Det er trolig lite heldig å kompensere for slitte dysespisser ved å time for tidlig. Ja, jeg ser absolutt poenget du nevner. Når du nevner for tidlig timing her, har du noen ide om hvor mye for tidlig det var snakk om? Er det veldig små marginer ute å går her? Der er nok helt sikkert noe i det med at dysene kan være slitt også, bilen har jo gått 250k. Mulig det hadde vært på sin plass å investert i nye, det har nok sikkert også en samenheng med at bilen hoster og harker litt på rundt 1200-1500rpm rett etter oppstart når den er kald i tillegg til litt grå sur røyk. Men dette symtomet forsvinner etter 5-600m kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2009 Nja.... Jeg har sett en motor med følgende problem: - fungerte helt perfekt frem til november, da regrem ble skiftet, dette medførte at den gikk noe dårligere (alt for tidlig timing) - dårlig håndverk medførte at nedre bolt løsnet, og register havarerte 3-4 måneder senere. - da jeg topp av toppen var sylindre totalt utslitt oppe, omtrent ikke slitt nede, altså en Y-formet slitasje. - jeg tror årsaken var for tidlig timing over få måneder. Tenner for tidlig, får mye ringtrykk (og oppbremsing) på vei opp, har mye ringtrykk helt i starten på vei ned, brenner opp drivstoff for tidlig på vei ned. Så jeg er redd for at tidlig timing kan slite unødig på sylindre. Det er trolig lite heldig å kompensere for slitte dysespisser ved å time for tidlig. Nå er jo Erlends timing her omtrent innenfor original spesifikasjonene, så det er langt i fra skadelig. Jeg har kjørt med akkurat sånn mange mil og år med mine biler, og det er hauger og lass med folk som gjør det samme på tdiclub.com Det tilfelle du nevner må ha hatt timing LANGT verre enn dette (ute av skalaen). Dysespisser som er gått 250k vil jeg si er utslitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 16, 2009 Det tilfelle du nevner må ha hatt timing LANGT verre enn dette (ute av skalaen). . Ja, det tror jeg også. Men det er vanskelig å si hvor grensen for skadelighet egentlig går. Det er jo derfor jeg også sa "nja...." og ikke "nei" lengre opp her Hadde vært veldig interessant å visst hvor stort stempelslag det er på pumpa på denne justeringen vi her ser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2009 Ja, det tror jeg også. Men det er vanskelig å si hvor grensen for skadelighet egentlig går. Det er jo derfor jeg også sa "nja...." og ikke "nei" lengre opp her Hadde vært veldig interessant å visst hvor stort stempelslag det er på pumpa på denne justeringen vi her ser. Er ikke sikker på korreleringen mellom y skalaens verdi og løft i mm desverre. Ikke vet jeg total løftehøyde på kammen i AAT pumpa heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 25, 2011 Ny erfaring: Jeg har erfart at en godt innstilt pumpe kan holde seg nesten innenfor spec etter ca 90.000 km, men dette stemte ikke denne gangen. Skiftet register og pumperem på min nye 2,5tdi Q med AEL motor, pumpeløftet ved ØD ble stilt inn på 0,26mm. Så kjørte jeg 3-4 timer med bilen før jeg kontrollerte innstillingen på nytt. Da var den 0,15. Den var merkbart mer lettsteartet etter at jeg igjen justerte til 0,27mm (spec er 0,23-0,27) Remmene var et sett som fulgte med en bil jeg kjøpte og var av merket Good Year. Konklusjon: Det kan være lurt å ta en ny kontroll allrede etter få dagers kjøring etter montering av nye remmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 6, 2011 Ny erfaring: Jeg har erfart at en godt innstilt pumpe kan holde seg nesten innenfor spec etter ca 90.000 km, men dette stemte ikke denne gangen. Skiftet register og pumperem på min nye 2,5tdi Q med AEL motor, pumpeløftet ved ØD ble stilt inn på 0,26mm. Så kjørte jeg 3-4 timer med bilen før jeg kontrollerte innstillingen på nytt. Da var den 0,15. Den var merkbart mer lettsteartet etter at jeg igjen justerte til 0,27mm (spec er 0,23-0,27) Remmene var et sett som fulgte med en bil jeg kjøpte og var av merket Good Year. Konklusjon: Det kan være lurt å ta en ny kontroll allrede etter få dagers kjøring etter montering av nye remmer. Når du sier at du justerte til 0,27mm, regner med at det er det samme som å ligge øverst i skalaen, på grensen til advanced? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 6, 2011 Blir denne justeringen tatt i vagcom? Noen en kan gjøre selv uten nevneverdig erfaring med annet en generell skruing og vagcom'ing? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 6, 2011 Du justerer med å vri dieselpumpen, men kan sjekke timingen i vag-com. Under er forøvrig et bilde av min, er det vanlig at den "sprer" seg så mye? Jeg har jo nesten dekket hele området innenfor grenseverdiene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 2, 2012 Mekanikeren på dieselverkstedet sa han ikke kunne gjøre noe med timingå. Han hadde ikke nok info med kun grafen..... Da har han sikkert ingen vag-com ... Noen som har forklaring på hvordan det gjøres med vag-com og evt hvordan det kan gjøres uten vag-com? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 2, 2012 Mekanikeren på dieselverkstedet sa han ikke kunne gjøre noe med timingå. Mekaniker på dieselverksted som ikke kan justere timing : klø : Spør om han forventer å få kjøpt mat i matbutikken, få klippet hår hos frisøren, osv Sjekk samletråden igjen, se registerskift-tråd, der er mekanisk innstilling med måleur beskrevet. Finn deg et annet dieselverksted. Evt, for en halv arbeidstime så får du kjøpt deg måleur med overgang, slik at du selv kan gjøre jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 2, 2012 Mekaniker på dieselverksted som ikke kan justere timing : klø : Spør om han forventer å få kjøpt mat i matbutikken, få klippet hår hos frisøren, osv Sjekk samletråden igjen, se registerskift-tråd, der er mekanisk innstilling med måleur beskrevet. Finn deg et annet dieselverksted. Evt, for en halv arbeidstime så får du kjøpt deg måleur med overgang, slik at du selv kan gjøre jobben. måleur vs vag-com graf? Klarer han og få det nøyaktig da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 2, 2012 måleur vs vag-com graf? Klarer han og få det nøyaktig da? Et dieselverksted trenger vel ikke hjelp fra kunden for å finne spesifikasjoner på tenningstidspunkt på en dieselbil Siden de ikke har vag-com så er det neppe noe hjelp i grafen. Prosedyre/spec er: korrekt strammet register (ellers vil verdiene kunne vandre under gange) korrekt timet register, forholdet mellom veiv og kam riktig innstilt korrekt strammet pumpereim pumpereim timet slik at stempelløft i pumpa er 0,25mm +- 0,02mm når veiv kommer til ØD på syl nr 1. Dette oppnås vanligvis når veiva stilles på ØD, pumpe dreies til ca 0,32 mm stempelløft. Så dreies motor et par runder til den kommer tilbake til ØD hvor 0,25 +-0,02 skal være nådd. Bedre å legge den i nærheten av 0,27 enn 0,23 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 2, 2012 alt sammen fungerer ang timinga på bilen min. Men vil stille den litt advanced slik som tråden viser. Hvordan kan jeg hjelpe han med innstillinga av dette? eller bør eg gå for et verksted som har vag-com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 2, 2012 alt sammen fungerer ang timinga på bilen min. Men vil stille den litt advanced slik som tråden viser. Hvordan kan jeg hjelpe han med innstillinga av dette? eller bør eg gå for et verksted som har vag-com Stemmer, du ville ha den tidligere enn spec I grafen så utgjør avstanden mellom min og max 3 ruter, som da skal tilsvare 0,4 mm. Det vil si at hver rute er ca 0,13mm Som vi ser av grafen i første post så ligger den en halv rute over max, altså ca 0,065mm over max. Med måleur ser det dermed ut som om den er innstilt på 0,27 + 0,065 = 0,288 mm Hvis du vil ha den så tidlig ifm helt nye remmer så er det mulig du bør opp i 0,31 så den kommer litt ned når remmene får utvidet seg etter den innledende strekken? Hvis du vil ha den så tidlig med remmer som er brukt noen uker så er vel 0,29 fint? Når du sier at du justerte til 0,27mm, regner med at det er det samme som å ligge øverst i skalaen, på grensen til advanced? Ja, forutsatt at vag-com har lagt inn de korrekte verdiene for innstillingen i sitt program og de bør vi vel anta at de har. Men helt sikre kan vi ikke være. Mulig de har tenkt at man kan justere mer nøyaktig med elektronikken, og at max-min merkingen feks er på 0,24-0,26mm. Hvis så er tilfelle så blir mine spekulasjoner rett over her også helt feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...