#1 Skrevet November 16, 2009 (endret) Jeg spekulerer litt på om jeg kan bruke Porsche replika felgene mine på s4`n De har dim 225/45/18 fram og 245/40/18 bak. Skal være 0.8% forskjell på de i følge denne kalkulatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 16, 2009 eg ville ikkje ha gjort det.. kassa får meir juling, men det e no ber mi meining. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 16, 2009 (endret) Mange som er skeptiske til det, men sånn som jeg har forstått det, så kan du ha forskjellig bredde på felg, men dekk skal være likt for å få lik rulleomkrets. Du kan også bruke andre dim. på dekk, men da må du regne deg til at det blir lik rulleomkrets. Tror det er 0,2% avvik som skal være max. Jeg har også Quattro og vurderer 8,5" og 9,5" på min til våren, så har prøvd å lese litt om dette. Blant annet så har Odd Arne Aambakk dette på sin S4. Mye nyttig lesing her: http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=2659656 Edit: Søk på "Staggered Wheels Quattro" på Google, så kommer det mye opp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 17, 2009 (endret) 0,8% feil er jo ikkeno feil.. Går helt fint.. Kjørt leenge med 225/45/17 foran og 235/45/17 bak på en Audi s4 92`. Hvis bakfelgen din er breiere og, og kanskje du får litt strekk bak så blir jo også rulleomkretsen mindre.. Flere i klubben her og som har kjørt med mer enn 1% feil. Ang. å sette på like breie dekk/profil på forskjellige felgbredder så vil jo også rulleomkretsen bli mindre på de hjulene som får mye strekk. Rulleomkretsen blir mindre fordi dekksidene strekker seg til hver side istedenfor å gå rett ned til felgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 17, 2009 Vil jo helst bruke felgene ja, felgene er 8.5 og 10 tommer om jeg ikke husker feil så det er litt strekk bak ja. Flere synspungter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 17, 2009 Jeg ser ikke porblemet. Om man kjører audi med mye vekt forran og kjører normalt, altså ikke full aks hele tiden, og bruker dekk og felg i samme dim forran og bak blir framdekkene slitt en god del mer enn bak. Vil tro dette utgjør mer enn 0,8% i løpet av en sessong! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 17, 2009 Ang. å sette på like breie dekk/profil på forskjellige felgbredder så vil jo også rulleomkretsen bli mindre på de hjulene som får mye strekk. Rulleomkretsen blir mindre fordi dekksidene strekker seg til hver side istedenfor å gå rett ned til felgen. Selv om dekksidene strekkes, så er det like lang kjørebane på dekket fordi. Blir jo ikke noe kortere i rundt fordi om sidene strekkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 17, 2009 Jeg ser ikke porblemet. Om man kjører audi med mye vekt forran og kjører normalt, altså ikke full aks hele tiden, og bruker dekk og felg i samme dim forran og bak blir framdekkene slitt en god del mer enn bak. Vil tro dette utgjør mer enn 0,8% i løpet av en sessong! Jeg er helt enig med deg. Dette området er fødsel for mange grunnløse bekymringer. Til sammenligning: 4mm forskjell i mønsterdybde på et 225/40-18 dekk utgjør en forskjell på 1,25% i rulleomkrets. Når Møller selv oppgir 6km/t som maks differanse mellom aksler på hver side av Torsen må du kjøre i nærmere 500km/t for å overskride grensa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2009 Som Torstein sier, så er ikke dette noe problem i det heletatt. Quattro systemet tåler 6km/t forskjell i rulleomkrets, så det er null problem. du skal kjøre rimelig fort før dette skal skje Ved 100 km/t er det 1,4 k forskjell, så da må du godt over 300 km/t for at det skal skje noe, og jeg tipper at bilen din aldri er/har vert i en sånn hastighet. Ved normal bruk/kjøring, kan du jo ha mellom 5 og 6 % forskjell uten at det har noe å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2009 er dette reelt for alle "typer" quattro rettstilt motor og tværr ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2009 Ja her kom det jo fram mye nyttig info. Så Møller sier det går bra, da går jeg for den, selv om de oxo sa at automatkassene ikke trengte oljeskift: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2010 så dal vil det funke å kjøre 235/30-20 forran og 235/35-20 bak ved fin kjøring? skal kjøpe med 2nye dekk men har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke breiere bakhjul eller kjøre lik dim.blir litt mye strekk bak etter min mening med 10" felg. mvh.Tommy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 21, 2010 Som Torstein sier, så er ikke dette noe problem i det heletatt. Quattro systemet tåler 6km/t forskjell i rulleomkrets, så det er null problem. du skal kjøre rimelig fort før dette skal skje Ved 100 km/t er det 1,4 k forskjell, så da må du godt over 300 km/t for at det skal skje noe, og jeg tipper at bilen din aldri er/har vert i en sånn hastighet. Ved normal bruk/kjøring, kan du jo ha mellom 5 og 6 % forskjell uten at det har noe å si. Dette stemmer:) info fra fabrikk.. samtlige quattro, syncr 4motion systemer tåler inntil 6kmt hastighetsforskjell foran og bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 21, 2010 så dal vil det funke å kjøre 235/30-20 forran og 235/35-20 bak ved fin kjøring?skal kjøpe med 2nye dekk men har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke breiere bakhjul eller kjøre lik dim.blir litt mye strekk bak etter min mening med 10" felg. mvh.Tommy Har ikke regnet på forskjeller på disse, men jeg mener det ere helt feil å sette på 30 og 35 profil på samme dekkbredde på stort sett alle VAG-biler. Det vil sannsynligvis være godt synlig fordi bakhjulet er en hel tomme større enn forhjulet. Opel GT-look? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 22, 2010 Hvor mye høyre dekket blir ved økning fra feks 30 til 35 profil er helt avhengig av hvor bredt dekket er da:) Da det er en økning i høyde på 5% av bredden:) Man skal ha et rimelig bredt dekk om det skal bli en halv tomme høyre dekk om man øker høyden med 5% På et 235 dekk så er det 11,75mm høyre dekk om man går fra 30-35 profil, Sier ikke at du ikke skjønner dette Runar, bare tenkte noen kansje ville feiltolke innlegget ditt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 23, 2010 (endret) Hvor mye høyre dekket blir ved økning fra feks 30 til 35 profil er helt avhengig av hvor bredt dekket er da:) Da det er en økning i høyde på 5% av bredden:) Man skal ha et rimelig bredt dekk om det skal bli en halv tomme høyre dekk om man øker høyden med 5% På et 235 dekk så er det 11,75mm høyre dekk om man går fra 30-35 profil,Sier ikke at du ikke skjønner dette Runar, bare tenkte noen kansje ville feiltolke innlegget ditt:) 225/30 20: D=64,30 cm 225/35 20: D=66,55 cm Differanse 2,25 cm, dvs 0,29cm (ca 3mm) fra 1 tomme større. Husk at 5% gjelder "dobbelt" fordi man får 5% mer dekk både over og under felgen, dvs dine 11,75mm blir til 23,5mm og, igjen, ca 1 tomme større hjul. Men bilen blir bare 11,75mm høyere ja. Hvis vi regner tilbake for å se hvilken dekkbredde hvor 5% mer dekkside blir 1 tomme større hjul, blir det X*0,05 = 25,4/2 dekksider = 12,7mm og løser mhp X og får X=254, dvs 255 dekk. Hihi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 23, 2010 Enn hvis du har to dekk som er slitt mye å to dekk som er mye mønster? Har hørt dette ikke er bra for quattroen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 24, 2010 Enn hvis du har to dekk som er slitt mye å to dekk som er mye mønster? Har hørt dette ikke er bra for quattroen. Kommer uansett ikke over 6km/t uansett om du kjører i 300 km/t. Så det er nok bare en skrøne som noen har trodd stemmer og sagt videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 16, 2010 bare for å få gnidd det inn - jeg har 225/30/20 foran og 225/35/20 bak- det går bra på quattro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 16, 2010 bare for å få gnidd det inn - jeg har 225/30/20 foran og 225/35/20 bak- det går bra på quattro? Det er i hvertfall 3,5 prosent feil. Har du ulik bredde på felger foran og bak og eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 16, 2010 Det er i hvertfall 3,5 prosent feil. Har du ulik bredde på felger foran og bak og eller? Svarer for han jeg, siden han har kjøpt felgene av meg, er 9" alle fire... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 16, 2010 okay, hvis han hadde hatt en halv tomme breiere bak så hadde det vel så å si vært likt regner jeg med.. Men det går nok helt fint uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 17, 2010 Et dekk blir ikke lavere selv om det blir strekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 17, 2010 bare for å få gnidd det inn - jeg har 225/30/20 foran og 225/35/20 bak- det går bra på quattro? Du gnir det mest vel innover deg selv når du kjører med hjul som tilsier at du ikke har råd til 4 like dekk til bilen din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 17, 2010 jeg tenkte at jeg skulle ha 245/30-20 foran og 285/25-20 på min firehjulstrekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...