#1 Skrevet November 18, 2009 Noen morgener når det er skikkelig kaldt sliter bilen med å holde turtallet oppe på tomgang. Den faller under 1000 rpm og holder på å kvele seg selv. Hvis man trår for hardt på gassen så kveler bilen seg. Trikset for å komme seg av gårde er da å lirke litt på gassen så man får rundt 1500 - 2000 rpm, og holde den der i et halvt minutt. Etter det funker alt som det skal etterpå. Hva er det som kan forårsake det? En annen ting er at den fusker når det er fuktig ute. Hvis man har vært av gassen litt og bremser ned til f. eks. 2500 rpm i 2. gir, og så skal tråkke gassen inn igjen, så skjer det nesten ingenting. Turtallet øker såvidt og bilen flytter nesten ikke på seg før ca etter 2 sekunder, da kommer det et stort rykk og bilen akselerer. Det kjennes ut som et tau som holder igjen, men som ryker etter 2 sekund og gjør da bilen fri til å akselere normalt. Fuskingen merket jeg første gang etter en grundig vask i sommer, men gikk fort over etter noen gasspådrag. Senere har det kommet tilbake etter å ha kjørt i store vanndammer, og nå er fuskingen der nesten hele tiden. Den blir borte når jeg får tuktet bilen litt, og får gitt den 90 grader (pleier å ligge rundt 80 grader når jeg pendler på E6, men da pleier den å fungere fint, problemet er når jeg kommer til byen og lavere hastigheter), og når jeg da stopper bilen, så lukter det "som om noe plastikk, gummi, metall eller noe har vært fuktig, men fordampet av all motorvarmen." Hvordan kan jeg fikse disse to problemene? Dette gjelder da en 1991 Audi 100 C4 2,3 quattro med motorkode AAR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 18, 2009 Noen morgener når det er skikkelig kaldt sliter bilen med å holde turtallet oppe på tomgang. Den faller under 1000 rpm og holder på å kvele seg selv. Hvis man trår for hardt på gassen så kveler bilen seg. Trikset for å komme seg av gårde er da å lirke litt på gassen så man får rundt 1500 - 2000 rpm, og holde den der i et halvt minutt. Etter det funker alt som det skal etterpå. Hva er det som kan forårsake det? En annen ting er at den fusker når det er fuktig ute. Hvis man har vært av gassen litt og bremser ned til f. eks. 2500 rpm i 2. gir, og så skal tråkke gassen inn igjen, så skjer det nesten ingenting. Turtallet øker såvidt og bilen flytter nesten ikke på seg før ca etter 2 sekunder, da kommer det et stort rykk og bilen akselerer. Det kjennes ut som et tau som holder igjen, men som ryker etter 2 sekund og gjør da bilen fri til å akselere normalt. Fuskingen merket jeg første gang etter en grundig vask i sommer, men gikk fort over etter noen gasspådrag. Senere har det kommet tilbake etter å ha kjørt i store vanndammer, og nå er fuskingen der nesten hele tiden. Den blir borte når jeg får tuktet bilen litt, og får gitt den 90 grader (pleier å ligge rundt 80 grader når jeg pendler på E6, men da pleier den å fungere fint, problemet er når jeg kommer til byen og lavere hastigheter), og når jeg da stopper bilen, så lukter det "som om noe plastikk, gummi, metall eller noe har vært fuktig, men fordampet av all motorvarmen." Hvordan kan jeg fikse disse to problemene? Dette gjelder da en 1991 Audi 100 C4 2,3 quattro med motorkode AAR. nå vet ikke jeg helt hvordan tenningsystem du har på bilen med his du har fordeler lokk å stift så ville jeg npk byttet dette.. mye mulig det er det som er problemet ditt her.. men som sagt så er det bare et forslag jeg har egentlig ikke peiling på om det kan være det.. har ikke erfaringer med dette ant en en mercedes 190e som hadde noe av samme symtomene å det var foreler lokket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 18, 2009 nå vet ikke jeg helt hvordan tenningsystem du har på bilen med his du har fordeler lokk å stift så ville jeg npk byttet dette.. mye mulig det er det som er problemet ditt her.. men som sagt så er det bare et forslag jeg har egentlig ikke peiling på om det kan være det.. har ikke erfaringer med dette ant en en mercedes 190e som hadde noe av samme symtomene å det var foreler lokket Hmm, det veit ikke jeg heller. Er det noen som veit? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2009 Hmm, det veit ikke jeg heller. Er det noen som veit? Det er ikke stift på din motor, stiften forsvant tidlig på 80-tallet. Du har hall-giver i fordeleren (ingen bevegelige deler), noe som egentlig er en liten initiator. Men ja, du har fordelerlokk og rotor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2009 Det med at bilen vil kveles når den er kald vil jeg tippe er enten temp.føler som er defekt, eller kaldstartdysa. Er føleren defekt "tror" bilen at den er varm og den får for lite bensin når kald. Har hatt akkurat dette problemet på flere 2,3. Ene gangen var det selve kaldstartdysa som var defekt, bytta den og vips gikk den fint når kald Det med fuskingen holder jeg en knapp på Rotor/fordeler/pluggkabler/plugger som nevnt over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2010 Takk for svar alle sammen! Jeg har nå fått byttet rotor og fordelerlokk og det hjalp mot fuskingen en liten stund. Nå er den tilbake, men det er kun når motoren er god og varm. Er neste skritt å bytte pluggledninger og plugger da eller? Når det gjelder kaldstarten, så er bilen enda mer håpløs nå som det er så kaldt. Det å få til kaldstart nå krever en god dose med tålmodighet. Første forsøk så tenner bilen og slukker med en gang, andre forsøk tenner den litt lengre, 3. enda lengre, 4. går den litt på veldig lav tomgang før den slukker, 5. forsøk kan man såvidt trykke på gassen for å gi den ordentlig tomgang før den igjen slukker når du slipper gassen for brått, og sånn fortsetter det et par tre ganger til før du til slutt får en mer stabil tomgang og mulighet for å trykke inn gassen litt uten at den kveler seg. Etter å ha holdt inne gassen på noen tusen omdreininger er den klar for å kjøre. Er det mest sannsynlig tempføler eller kaldstartsdyse som er feilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 10, 2010 Du kan jo prøve å nappe ut kontakten til bensintrykkregulatoren og den til kaldstartdysa. Hvis den står og hoster og harker får den enten for mye eller for lite bensin Min var akkurat sånn når starteren min var dårlig, slik at jeg drukna motoren i bensin med x antall startforsøk, når det starta hørtes den ut som ei snekke en liten stund før den ble normal Edit: Sier ikke at det fikser problemet altså, bare at det gir en indikasjon på om det er kaldstarten som kødder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2010 Du kan jo prøve å nappe ut kontakten til bensintrykkregulatoren og den til kaldstartdysa. Hvis den står og hoster og harker får den enten for mye eller for lite bensin Min var akkurat sånn når starteren min var dårlig, slik at jeg drukna motoren i bensin med x antall startforsøk, når det starta hørtes den ut som ei snekke en liten stund før den ble normal Edit: Sier ikke at det fikser problemet altså, bare at det gir en indikasjon på om det er kaldstarten som kødder. Hvor finner jeg de hen da? Det er ikke alltid den er sånn, men jo kaldere, jo oftere forekommer det. I sommer var det ikke noe problem. Poenget er at den ikke vil holde seg på tomgang og stopper med en gang de første forsøkene og når man trår på gassen kveles den. Etter noen forsøk så klarer den å holde noen hundre rpm av seg selv, og etter noen forsøk til så går det ann å gasse litt. Men den kveles fortsatt om man gir for mye gass. Derfor må man holde et litt høyere turtall en liten stund før den begynner å bli normal igjen. Forresten så er starteren min køddete den og da den "sklir over" annenhvert forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2010 Kaldstartdysa har en blå kontakt på min, og sitter nedenfor innsuget på venstre side sett forfra. Trykkregulatoren er den sorte boksen til høyre på "k-jet klumpen" over luftfilterkassa (den med alle bensinrøra på). Starteren bør du kanskje overhale, min ble så god som og bilen starer umiddelbart på første forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2010 Kaldstartdysa har en blå kontakt på min, og sitter nedenfor innsuget på venstre side sett forfra. Trykkregulatoren er den sorte boksen til høyre på "k-jet klumpen" over luftfilterkassa (den med alle bensinrøra på). Starteren bør du kanskje overhale, min ble så god som og bilen starer umiddelbart på første forsøk. Okei, da skal jeg sjekke ut det. Hvor overhalte du starteren din, og ble det dyrt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2010 Den overhalte jeg selv, plukket fra hverandre renset med elektrorens og skrudde sammen igjen Det finnes en link til dette i en sticky under teknisk/mekanisk/elektrisk forumet (eller hva det nå heter). Jeg tok heller ikke ut børstene etc. slik den tråden viser, men den ble uansett helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 1, 2010 Jeg har enda ikke fått byttet noe mer enn rotor og fordelerlokk, og heller ikke fått testet alt som har blitt nevnt her, men tenkte jeg skulle komme med litt tilleggsinformasjon så man kanskje får analysert problemet litt bedre. Kaldstarten som jeg sleit med er nå borte, og den eneste forandringen jeg har gjort er å slutte å tukte bilen på høyt turtall. Er det noen som ser noen sammenheng her? Og fuskingen er der fortsatt, men kun på gjennomvarm motor! Jeg tenkte derfor å snart bytte plugger hvertfall, men vil gjerne slippe å bytte pluggledninger i tillegg da studentbudsjettet dessverre ikke er så stort. Jeg veit ikke om det her har noen sammenheng, men bilen hopper mellom 500 og 1000 rpm på gjennomvarm motor og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...