Anbefalte innlegg

Her kommer nok en tråd om en tungstartet A6 2.5 TDI R5 AEL motor. Har lest en del på steinar sin tråd rundt disse motorene men ikke funnet noe helt tilsvarende Her er mitt problem:

 

- Starter lett når motor er varm

- Starter etter ca 3-4 forsøk når den er kald. Kan starte et brøkdels sekund før den stopper.

- Starter etter ca 3-4 forsøk når den er lunken. Kan starte et brøkdels sekund før den stopper.

- Starter først etter MANGE forsøk hvis den har stått med motorvarmer og det er fra 4 C og nedover

 

- Gløder som den skal (i alle fall i følge glødelampe)

- Hvis den ikke starter hører jeg plutselig at det sier klikk i et rele, da starter den med en gang uansett hvor mange ganger forut jeg har prøvd å starte

- Rett etter jeg har startet bilen når den er kald hører jeg det klikker i et rele når jeg slippe gassen mens jeg kjører og jeg ser at det er noe som bruker strøm på voltmåleren. Gir jeg gass så klikker det igjen og jeg ser på voltmåleren at det ikke bruker strøm lengre. Dette blir borte etter noen minutters kjøring.

- Hvis jeg har gnagd lenge for å få start lukter det sikkelig diesel når den starter

- Har sjekket et det ikke er startsperre som gjør dette (i alle fall i følge vag com og lampe i instrumentpanel)

- Når den førstes starter maler den som en katt og går som den skal uten problemer

- Vag-Com gir ingen feilmeldinger

Litt info om bilen:

Bil: A6 2.5 TDI R5 quattro AEL '97 (chippet til 180 hk) Man 6tr kasse

Km: 382.000

Reg.byttet: 379.000 (har ikke juster dieselpumpe annet en der den stod før jeg bytta reim, skal gjøre dette snart, men var akkurat samme tungstartproblemet før reg.reim bytte)

Symptomer: Som forklart over, men synes det har blitt værre siden i fjor

Byttet luftfilter og oljefilter/olje for 3000 km siden (bytter olje på ca 12.000)

 

 

Har prøvd:

-Byttet ut 4 polet vanntemp føler

-Glødeplugger (ble bedre å starte når den er skikkelig kald uten motorvarmer)

-Nytt batteri

 

Skal prøve:

- Byttet ut 2 polet vanntemp føler

- Prøve dyserens (evt nye dyser)

- Justere dieselpumpe

- Bytte dieselfilter

- Bytte returslanger mellom dysene

 

 

Andre forslag mottas med takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip eller boks?

Har du forsøkt å fjerne dette?

 

Korrekt register og dieselrem er første bud. Hjelper ikke å tro at man har "stilt den der den var", både fordi det er utrolig små toleranser og fordi man ikke har garanti for at den var bra fra før.

 

Et slag i blinde:

Ta av den store runde kontakten til dieselpumpa, spray med 5-56/tilsvarende og ta den av/på noen ganger slik at det er skikkelig kontakt. Dårlig kontakt her kan gi flere mystiske feil, og det er enkelt å forebygge. Hjelper dette ikke så ta av gummien på kontakten og sjekk at alle stikkene er trykt helt i bunn, altså god kontakt.

 

Når det gjelder rele-klikkingen så minnes jeg å ha vært borti slike som har tikket som besatt i et rele før start og evt etter start, men husker desverre ikke hva feilen var.

Det finnes i hvertfall følgende releer som er i forbindelse med motorstyringen: Gløderele, overspenningsvern-rele og styreenhet (lurer på om det er et rele) for motorfester, mulig noen av disse er dårlige eller har dårlig kontakt.

 

Kan også hende det ville vært interessant å sett etter om dieselkutt ventilen er aktiv eller passiv når det er startproblemer. Hva med å koble til en "halvpermanent" prøvelampe til elektromagneten på pumpa, og se om det er strøm der når man får trøbbel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd litt mer forskjellig:

 

Har prøvd:

-Byttet ut 4 polet vanntemp føler

-Glødeplugger (ble bedre å starte når den er skikkelig kald uten motorvarmer)

-Nytt batteri

-2 polet vanntempføler

-Nytt dieselfilter

-Justert dieselpumpe

 

Skal prøve:

- Prøve dyserens (evt nye dyser)

- Bytte returslanger mellom dysene

 

 

Det viste seg å være pumpejustering som var synderen. Nå starter den veldig lett. Pumpe lå på 0,05 og skulle vært 0,25.

 

Synes det er rart med releet som klikket da jeg fikk start med u-justert pumpe. Kan det være en slags føler som sjekker timing og hvis den er for langt utenfor normalområdet så slipper ikke dieselkutt releet opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt til ettertiden - den store, dyre 3/4-polede temperaturføleren har ikke noe med motorstyringen å gjøre i noen bil. Den gir signal til instrumenter, varsellamper, klimaanlegg m.m., men aldri motorstyringen, som alltid har egen temperatursensor. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt til ettertiden - den store, dyre 3/4-polede temperaturføleren har ikke noe med motorstyringen å gjøre i noen bil. Den gir signal til instrumenter, varsellamper, klimaanlegg m.m., men aldri motorstyringen, som alltid har egen temperatursensor. :)

 

Litt off-topic, men jeg spør allikevell.. Du sier alle biler. På Min 1.8T (B5 AEB) så er det en 4 polt tempføler som heter for G62. Mener da bestemt at denne var både til instrumentet og ecu?

 

Eller missforsto jeg va du mente nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Rett etter jeg har startet bilen når den er kald hører jeg det klikker i et rele når jeg slippe gassen mens jeg kjører og jeg ser at det er noe som bruker strøm på voltmåleren. Gir jeg gass så klikker det igjen og jeg ser på voltmåleren at det ikke bruker strøm lengre. Dette blir borte etter noen minutters kjøring.

 

Her er det glødingen som går på igjen, mens motoren er ganske kald, dette er normal oppførsel. Kommer også etter bruk av motorvarmer på min, selv om jeg ikke trenger gløding for å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic, men jeg spør allikevell.. Du sier alle biler. På Min 1.8T (B5 AEB) så er det en 4 polt tempføler som heter for G62. Mener da bestemt at denne var både til instrumentet og ecu?

 

Eller missforsto jeg va du mente nå?

 

Forsåvidt inne på noe, men jeg tenkte på type 44/C4/B4 og så gamle biler. Hva som brukes på nyere biler har jeg ikke peiling på. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg har fått forklart er at G-62 er en sammenslåing av G-6 og G-2 hvor den ene er til ecu og den andre til instrument/klima.. Dvs 2stk 2polte givere i en "dings"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt til ettertiden - den store, dyre 3/4-polede temperaturføleren har ikke noe med motorstyringen å gjøre i noen bil. Den gir signal til instrumenter, varsellamper, klimaanlegg m.m., men aldri motorstyringen, som alltid har egen temperatursensor. :)

 

Dette er ikke helt korrekt. Skulle vanntempraturen overstige 120 grader, så er det via denne sensoren ECU får beskjed om å gå i nødmodus ved å justere tenning og senke ladetrykket.

Det forekommer feil på disse sensorene slik at de gir ut signal om for høy vanntempratur, uten at det faktisk er det. Dette gjelder spesiellt de nyere sensorene som har 3 pin.

Slik var det i alle fall på de gamle bilene.

 

 

Jeg hadde også denne klikkelyden fra ett rele i min AEL, det slo seg av og på når jeg bikket ett visst turtall, kjente også ett merkbar forskjell i draget på motoren når det klikket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klikket dere snakker om er jeg 99% sikker på at er etterglødinga. Merket aldri noe forhold med turtall, men den går hvertfall av ved en viss temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klikket dere snakker om er jeg 99% sikker på at er etterglødinga. Merket aldri noe forhold med turtall, men den går hvertfall av ved en viss temperatur.

 

Uten å være skråsikker, tror etterglødinga ramler av ved ca 1700-2000rpm, litt avhengig av gasspådrag også. forsvinner som nevnt ved en viss temperatur, som er oppnådd etter noen minutter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke helt korrekt. Skulle vanntempraturen overstige 120 grader, så er det via denne sensoren ECU får beskjed om å gå i nødmodus ved å justere tenning og senke ladetrykket.

Det forekommer feil på disse sensorene slik at de gir ut signal om for høy vanntempratur, uten at det faktisk er det. Dette gjelder spesiellt de nyere sensorene som har 3 pin.

Slik var det i alle fall på de gamle bilene.

 

Det stemmer, men når folk bytter den sensoren der på helt andre feilsymptomer er det stort sett penger ut av vinduet, og den er "by far" den dyreste av alle temperatursensorene. Selve temperatursignalet til ECU kommer fra egen sensor, bare overopphetingssignalet fra denne saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte at den 2 pola hvite var den som styrte glødinga, så den bytta jeg uansett. Bytta den 4 pola da jeg hadde en liggende, og jeg logga med vagcom lå kjølevannet på 87C mens nåla i dashen viste ca 50. Nå viser i allefall nåle i dashen det sammen som vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd litt mer forskjellig:

Det viste seg å være pumpejustering som var synderen. Nå starter den veldig lett. Pumpe lå på 0,05 og skulle vært 0,25.

 

Synes det er rart med releet som klikket da jeg fikk start med u-justert pumpe. Kan det være en slags føler som sjekker timing og hvis den er for langt utenfor normalområdet så slipper ikke dieselkutt releet opp?

 

Hva er dette ? Høres akkurat ut som min 1,9tdi i feilsøking og problemframstilling.

Må pumpejustering sjekkes på verksted?

Kommer den utav lage sånn "plutselig"? vår bil ble gradvis verre i løpet av eit par uker i april.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må pumpejustering sjekkes på verksted?

Kommer den utav lage sånn "plutselig"? vår bil ble gradvis verre i løpet av eit par uker i april.

 

Må sjekkes av noen som kan det og som har måleur til pumpa. Må ikke gjøres på et verksted, kan like gjerne gjøres et annet sted så fremt man har med verktøyet.

 

Kommer gradvis, men kan oppleves som "plutselig" idet den etterhvert bikker grensen for hva som kan kompenseres elektronisk.

 

Siden dette er en 2,5tdi tråd og du har 1,9 kan noen av spørsmålene du lurer på være irrelevante siden din har annen konstruksjon. Dette gjelder feks pumpetimingen. Anbefaler at du finner en 1,9 tråd og bygger på den istedenfor, alternativt starter en ny om du ikke får søkt opp noen relevant tråd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.