#1 Skrevet November 19, 2009 holder på å skifte termostat på bilen og lurer på ein ting når eg skal fylle kjølevæske igjen. må eg lufte eller er det berre å fylle rett på tanken? og blir heile systemet spylt vist eg tar ut slangen nede på radiator og spyler gjennom der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 19, 2009 Du kan fylle tanken, klemme litt på slangene. Men systemet vil vel lufte seg selv etterhvert. Luft strømmer tilbake til ekspansjonstank. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 19, 2009 om du har helt ut endle vann fra systemet, noe du trolig har gjort siden du bytter termostaten, så kan du godt fylle tanken helt.. Men ikke overdriv... ta deg en liten kjøretur, sjekk om nivået har senket seg..fyll på... ta deg en kjøretur til så bilen blir varm og dra den litt på turtall (vannpumpa gir mer trykk pga turtallet da).. stopp bilen. IKKE GLEM AT VANNET ER VARMT NÅ... dvs. skrur du raskt av korken på tanken så får du for brannsår. Beste trikset er å vente til bilen er kald igjen, men jeg er lat og slipper trykket forsiktig ut av tanken og etterfyller om det er nødvendig til merkinga... And there you go 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 19, 2009 du sier ikke hvem bil det gjelder. men på mange biler må du skru opp en lufteskrue, den sitter ofte på slangen til varmeappratatet. på Audi a4, så må du ta av slangeklemmen, så er det et hull på slangen som det kommer luft ut av Så er det bare å vente på at det kommer en stråle med kjølevæske ut av hullet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2009 glemte ka bil de var ja er en audi 100 2.8 c4. men takker for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 19, 2009 Aldri luftet før noen biler, bare og kjøre i bratte opp og ned bakker og la bilen ruse seg til 6k rpm noen ganger.. Tilsutt er lufta borte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...