#1 Skrevet November 20, 2009 Da jeg kjøpte bilen, visste jeg at det var lokalisert en feil på kam-kjedestrammer i bakkant av motor, den strammeren på kjeda mellom kammene. Er det noe jeg klarer å bytte selv? har tegninger osv. Det er en ENORM tikkelyd i bakkant av toppen, myye mer tikking enn en diesel motor! Høres helt sykt ut ! Så var jeg på møller og fikk tatt diagnose test på den, fordi at den var så utrolig sløv. Fikk også målt oljetrykket i samme slengen, som resulterte i ; Tomgang - 2 bar 3000 rpm - 5 bar (5 bar er minimunskravet på 3000 rpm (!)) Det er godkjent, under "tvil". Så fikk de frem en feil på hall-giver? "kortslutning til stål" sto det. Hva bør jeg gjør her ? Kan noen forklare meg hva en hall-giver er? De fikk to feil opp som viste blandingsfeil. De trodde at det kunne vær i sammenheng med at det var slått ut feil på hall-giver. De fikk også opp en feil på LMM, luftmassemåleren. "Svakt signal". Jeg prøvde å nappe av kontakten på LMM når bilen gikk på tomgang, uten forskjell fra tilkoblet stand. Skal det være noen forskjell på tomgang, er den gåen? Jeg synes også at det virker logisk å få opp to feil på blandingen hvis den ikke klarer å registrere hvor mye luft motoren får.. Fikk en feil på Hastighetsensor på et hjul som tilkobles abs/klima system, som jeg ikke bryr meg om fordi jeg vil fikse motoren. Noen som tror jeg klarer dette selv? Har skrudd en del på mindre 4 taktere og sånn : Eller skal jeg sette den inn til møller og betale de 15 000 kr +++ for å fikse den ?? TAKK for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 20, 2009 (endret) Da jeg kjøpte bilen, visste jeg at det var lokalisert en feil på kam-kjedestrammer i bakkant av motor, den strammeren på kjeda mellom kammene. Er det noe jeg klarer å bytte selv? har tegninger osv. Det er en ENORM tikkelyd i bakkant av toppen, myye mer tikking enn en diesel motor! Høres helt sykt ut ! Så var jeg på møller og fikk tatt diagnose test på den, fordi at den var så utrolig sløv. Fikk også målt oljetrykket i samme slengen, som resulterte i ; Tomgang - 2 bar 3000 rpm - 5 bar (5 bar er minimunskravet på 3000 rpm (!)) Det er godkjent, under "tvil". Så fikk de frem en feil på hall-giver? "kortslutning til stål" sto det. Hva bør jeg gjør her ? Kan noen forklare meg hva en hall-giver er? De fikk to feil opp som viste blandingsfeil. De trodde at det kunne vær i sammenheng med at det var slått ut feil på hall-giver. De fikk også opp en feil på LMM, luftmassemåleren. "Svakt signal". Jeg prøvde å nappe av kontakten på LMM når bilen gikk på tomgang, uten forskjell fra tilkoblet stand. Skal det være noen forskjell på tomgang, er den gåen? Jeg synes også at det virker logisk å få opp to feil på blandingen hvis den ikke klarer å registrere hvor mye luft motoren får.. Fikk en feil på Hastighetsensor på et hjul som tilkobles abs/klima system, som jeg ikke bryr meg om fordi jeg vil fikse motoren. Noen som tror jeg klarer dette selv? Har skrudd en del på mindre 4 taktere og sånn : Eller skal jeg sette den inn til møller og betale de 15 000 kr +++ for å fikse den ?? TAKK for alle svar hei bytte av kjede å stammer klarer du selv hvis du kan sku litt bare du må ha av registerreim og alt dette her å passe evig på å merke hvor ting står henne når du tar det av. jeg klarte dette på ca 5 timer arbeid med hjelp av en kompis. LMM har jeg hvis du trenger kommer seff ann på dele nr det er på den du har der da.. sier ikke hvordan bil dette er. Hall giver er vel den som sitter å måler tenning (tenningestimer) på kammen? ikke sikker men tror det. mener den er det ihverfall inegn stor sak å bytte.. Laft olje trykk kan komme av tett oljesil som er ikke alverdens jobb det heller. men det krever innstilling av ett eller anna som jeg ikke husker hva var.. som kanskje må gjøres på verksted.. med mindre du har masse utstyr da. å du får feil blandingsforhold med gåen LMM ja.. blir feil mengde luft iforhold til bensin å bilen vil nøkke blandt annet.. å til tiden uvanlig høyt bensin forbruk. tor nok ikke du vil merke alverdens forskjell med å nappe ut kabelen på tomgang. prøv å kjør litt da merker du fort om det er endring. hvis bilen går som en dass med denne kabelen ute kan den jo være delevis gåen. men hvis det ikke er endring da er LMM gåen.. hvis det er hallgiveren jeg tror det er, så er det nr 9 på bildet. hall.bmp Som sagt så vet jeg ikke.. har ikke helt peiling på den hallgiveren.. hadde hjlupet litt med feilkoden så kan det være jeg hadde funnet ut av det. kai 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 20, 2009 (endret) Hmm.. ja jeg tror jeg skal klare å skifte strammeren, men må hele toppen av, eller er det nok med topp dekselet? Bilen bruker MYE drivstoff, og rykker også til tider voldsomt. Så jeg er ganske sikker på at LMM er gåen! (noen måte å måle den med multimeter lns for å bekrefte?) Har til tider også vært anntydning til å gå på 3 sylindre, og da synes jeg det virket litt sannsynlig at hall-giveren var gåen, siden det er den som justerer tenningstidspunkt. (?) Det bilde er vell på mekanisk fordeler og tenningsystem. Jeg har elektronisk tenning, men hvis jeg har forstått det rett, så sitter den rett bakom kjede mellom kammene? kan noen bekrefte dette? Hvordan kan jeg forsikre meg om denne er gåen , eller intakt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 21, 2009 Etter hva jeg ser er vel Hall-giveren merket som 4a på bildet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 21, 2009 (endret) Etter hva jeg ser er vel Hall-giveren merket som 4a på bildet. som sagt har jeg ikke peing på hallgiveren. bilen går på 3 selyndere av å til. kan indikere dårlige coiler/plugger. bland annet. hall hele.bmp nr 9 på bildet vister hallgiver. ifølge ETKA 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 21, 2009 som sagt har jeg ikke peing på hallgiveren. bilen går på 3 selyndere av å til. kan indikere dårlige coiler/plugger. bland annet. Hvis Hallgiveren får hikke, pleier som regel motoren å stoppe. Men selvfølgelig, det kan jo være du opplever noe jeg ikke har vært borti før:) Ville tippet på coiler/kabler eller plugger:) [ATTACH]135582[/ATTACH] nr 9 på bildet vister hallgiver. ifølge ETKA Stemmer det, men bildet listen viser til er en V6/V8, som har hallgiveren på den ene kammen. Og da stemmer det at Hallgiveren er merket som 9. På bildet av fordeleren, som er over bildet av V-motoren, sitter Hallgiveren merket som 4a. Men nå er ikke jeg så kjent innenfor VAG enda at jeg kan utifra motorkoden din se om du har flercoil eller fordeler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 21, 2009 dette med oljetrykket: 1,8T har hatt noen problemer med veivhusventilasjon som har gått tett og sil bunnpanna..... broren min hadde dette problemet når bilen var gått ca 100000. som resulterte i trustlager som plutselig lå i bunnpanna, vi skiftet da de + rådelagrene+ veivlagrene. han rengjorde og veivhusvent. da var det et rør som var koksa igjen... dette begynnte med at oljetrykket forsvant når motor ble varm.... turboen tok også kvelden sikkert pga.dette... denne bilen var også gått på LONGLIFE.... en liten tankevekker..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 21, 2009 Det er to coiler på bilen, en coil på to plugger coil 1 - syl 1 og 3, coil 2 - syl 2 og 4. Har ikke sjekket om noe av dette er gåent, da jeg ikke vet hvordan beste måten og finne det ut på. Men det kom jo opp en feil på hall-giver, så er vell mest sansynlig den som er noe tull med ! men hvor sitter den på ADR motoren, og hvordan kan jeg skjekke denne? Noen som vet noe om hvordan jeg kan få testet LMM ? hvis noen forresten vet om en guide til hvordan skifte bremseklosser forran bak på 1,8quattro, pluss hjullager bak, så hadde jeg kunne tenkt meg å se den Oljetrykket tenker jeg ikke så mye på nå, vil bare ha vekk ulyden fra strammeren og at den skal gå skikklig (!) Er det noen her som har skiftet en sånn oljetrykk-regulert kamakselkjedestrammer før ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 21, 2009 Ser du skriver at motoren ville ha stoppet om hall giveren ikke var som den skulle, å når jeg tenker med om, så stoppet bilen 3-4 ganger når den gikk på tomgang i går, da med LMM utkoblet (!) Nok et tegn på at hall giver har gitt seg eller??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 21, 2009 Ikke sikkert at motoren stopper fordi om Hallgiveren er defekt. Den vil da bruke signalet fra veivakselføleren som backup signal. Vil sannsynligvis måtte kinne noen sekunder mer for å få start. Det at det ligger en feil som sier kortslutning til jord ,behøver ikke å bety at den faktisk har kortslutning.Det er egentlig en dårlig måte å beskrive hva styrenheten måler.Kan nokså enkelt være ett ledningsbrudd som lager denne feilen.Hallgiveren på ADR motoren ligger i fremre del av toppen, i enden på innsugskammen.Sjekk stikker og ledninger. Kamremstrammeren er som det sies i tråden her ,en del jobb å bytte, uten at man trenger å være rakettforsker for å få det til. Registereim må løsnes og toppdeksel av.Kamakslene må deretter demonteres og løftes ut sammen med kamkjedet og strammeren. Husk at dette må stilles inn etterpå.Skal være ett visst antall ledd på kjedet mellom drevenes merker ved montering.Husk også å dra til kamakslene med moment og i riktig rekkefølge for å unngå skader på kamaksler. På denne motoren er det enkleste å prøve en ny luftmassemåler for å eliminere denne feilen.Har også vært borti en del sprekker o.l i slanger i forbindelse med innsugningen på disse motorene.Da suger den falskluft og blandingen blir feil ! Problemet med koksing av oljesil er ikke like stort på ADR motoren som det er på de med turbo. Men om det har blitt slurvet med oljeskift så kan det selvsagt være dritt/koks i silen.Da må bunnpanna ned for å kontrollere dette. Lykke til ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 21, 2009 Se der ja, kom det mange gode tips ! Siden du nevner det med falskluft som kan gi blandingsfeil, så tok jeg å dekte til røret før gass spjeldet med hånden min, men motoren kveltes ikke ! Da møller hadde den på diagnosetest, sa de at de hadde hørt noen ulyder rundt innsugsmanifoilen.. Også sa de noe om noen spjeld som er inne i selve manifoilen som kunne være knekt/ skadet etc. Noen som har opplevd dette, eller vet hva som må gjøres ? Noen som mener det er billigere å skaffe seg en "ny" ADR motor å sette inn ? Merker at dette blir noen lapper for å få det 100% igjen ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 21, 2009 Som du også nevner selv her Håkon, du har koblet ut LMM (luftmengdemåleren) og bilen reagerer ikke, jeg kan nesten si 100% sikkert at den er gåen. Har ADR motor selv, og min bil dør ut når jeg kobler ut LMM! Min bil fungerer normalt ellers 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 22, 2009 (endret) Se der ja, kom det mange gode tips ! Siden du nevner det med falskluft som kan gi blandingsfeil, så tok jeg å dekte til røret før gass spjeldet med hånden min, men motoren kveltes ikke ! Da møller hadde den på diagnosetest, sa de at de hadde hørt noen ulyder rundt innsugsmanifoilen.. Også sa de noe om noen spjeld som er inne i selve manifoilen som kunne være knekt/ skadet etc. Noen som har opplevd dette, eller vet hva som må gjøres ? Noen som mener det er billigere å skaffe seg en "ny" ADR motor å sette inn ? Merker at dette blir noen lapper for å få det 100% igjen ! ville trykktesta det.. tett igjen innsugslangen med etter eller anna spaybox eller noe å brås luft inn i systemet med trykkluft.. ikke noe serlig mere en 1 - 1.5 bar for å spille å ødelegge turboen på noe så unødvendig. holder i massevis det for å høre lekasjer tror jeg hadde 0.6 bar på min når jeg testa å holdt masse det. da vil du nok finne ut om den drar innn falsk luft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 22, 2009 ADR motoren har ikke turbo. Dette spjeldet skal sjalte om innsuget slik at det bli kortere/lengre vei for luften å gå på forskjellig turtall. Har hørt om problemer med det ,men ikke vært borti det selv. Sjekk om vakumstyringen til det lekker.Sjekk alt ellers av slanger rundt innsuget. Ikke uvanlig at veivhusslangene sprekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 22, 2009 ADR motoren har ikke turbo.Dette spjeldet skal sjalte om innsuget slik at det bli kortere/lengre vei for luften å gå på forskjellig turtall. Har hørt om problemer med det ,men ikke vært borti det selv. Sjekk om vakumstyringen til det lekker.Sjekk alt ellers av slanger rundt innsuget. Ikke uvanlig at veivhusslangene sprekker. du har helt rett.. hehe bare litt tidelig på morran dette her.. men prinsippet er vel det samme.. veivhusventilasjonen. lekker vel alltid på disse bilene etter en del år. min var ihvertfall helt sprø den z slangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 22, 2009 Har du bilde av hvor denne slangen sitter Kai, kunne vært morsomt og funnet den, så jeg kan være obs på denne selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 22, 2009 (endret) Har du bilde av hvor denne slangen sitter Kai, kunne vært morsomt og funnet den, så jeg kan være obs på denne selv hvilken modell er bilen din å sån skal jeg se i etka. på min AEB maskin sitter den under insugsmanofoilen.. man være det gjør det på din oxo mener på det er det samme systemet på ADR den ser slik ut å er svart hadplast. Nr 2 på bildet veivhus.bmp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 22, 2009 Takk for tips! skal se over dette her ! Hvor blir det billigst for meg å skaffe kam kjede strammer og LMM ? ( med tanke på litt rabatter fra forumet) hvor har vi rabatter btw? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 1, 2009 Siden ingen kom med tips til hvor vi har rabatter, eller hvor jeg kunne bestille fra , endte jeg opp med Reko AS. Får delene før helgen, og LMM i morgen, så da håper jeg det ordner seg ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 1, 2009 Møller pleier aldri være en dårlig løsning med tanke på riktig del. Men er du/de sikker på at du får samme del til en penere sum, så gjør det saken enda lettere Legg ut svar i tråden her hvordan det gikk, gjerne med bilder av bytting av kamkjedestrammer. Utrolig kjekt og vite litt mer om motoren, har jo samme type motor selv så 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 1, 2009 Nå i kveld tror jeg motoren har begyndt å miss like å kjøre med gåen LMM, for virker som den går på 2 eller 3 sylindere... Vet at det ble lest ut en feil på Hall-giver, tenningsgiver, men skal skifte plugger og LMM i morgen i håp om at feil blanding har tullet med pluggene over tid. Rister noe sykt under pådrag, å VELDIG liten effekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 4, 2009 Da har jeg skiftet LMM og plugger, å no går bilen sånn den som den skal begyndte å skifte kam kjede og kam kjedestrammer, men fant ut at den strammeren jeg har fått , ikke har en giver på siden. Noen som vet hvilken giver det er, og om jeg må ha den ?? Reko AS sendte altså feil del til meg, men den jeg fikk er kun mekanisk / hydraluisk strammer. Den orginale har en giver på baksiden med stikk. Kommer bilder og mini "how to" når jeg har fått ny strammer, og er ferdig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 4, 2009 Den du har fått er sannsynligvis til en AEB motor. Altså en 1,8T. Det er ikke en giver som sitter der på din , men en actuator.En slags "kamakselstiller". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 4, 2009 åja, der ser du hvor lite jeg kan lærer for hver dag som går ! Dritt altså, jaja, bare og sende tilbake ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...