Anbefalte innlegg

hei. S4 har stått i ca 2 mndr nå pga bytte av ventiltettninger og div. På fredag satte jeg den sammen igjen, den startet på første forsøk, og alt var i orden. Deretter kjørte jeg 30 mil med den, og alt gikk på skinner. Men så.. I går ble det litt småkjøring, startet og stoppet den ca 10 ganger, og så plutselig var den død. Alt ser ut til å være i orden, bortsett fra at jeg mangler strøm til innslaget på starter. Har sjekket det jeg vet om av sikringer, og det rel'e som sitter lengst til venstre over pedalene slår når jeg vrir nøkkelen til "start posisjon". Satte strøm direkte på "den tynne ledningen" på starteren i stad, og da starter den med en gang.

 

Ledningsbrudd, er det sannsynlig?

Noen som kan si med sikkerhet hvilket rel'e som er til start?

Og om noen av disse sikringene i motorrom/v ecu har noe med start å gjøre?

 

Mvh Martin :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Def tenningslås, starter får spenning rett fra tenningslåsen den

Sjekk om du har kontakt mellom starter og tenningslås

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel utelukke tenningslås siden det slår i ett rele når jeg vrir nøkkelen i start? da må jo låsen være i orden. Og det vil jo da si at jeg har ett ledningsbrudd hvis signalet til starteren kommer direkte fra tenningslåsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ohmet mellom starter og tenningslås nå og det er helt dødt. Noen som vet hvilket ledning bak tenningslåsen som er til start?

og om det er noen typiske steder denne ledningen ligger utsatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og om det er noen typiske steder denne ledningen ligger utsatt?

 

Nede ved starter, mellom ledning og kabelsko samt mellom kabelsko og starter.

Enkleste feilsøking er å kappe 1 cm og sette på ny kabelsko.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok inni tenningslåsen din det er noe som er røket.. sjedde på minn og, fekk ikkje til det siste hakket pga "giveren" til kontakt stykket var knukket litt av så den ville ikkje vri like langt som før, teit skreve :P men håper du sjønne ka eg meine :P vist du skrur ut giveren fra tenningslåsen så klare du nok å starta an med et skrujern i giveen.. er et flatt spor der. ville eg ha sjekket iallefall. fir et ledningsbrudd sjer ikkje bare sånn uten vidare, så sant en ikkje har tukkla under dashbordet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ohmet mellom starter og tenningslås nå og det er helt dødt. Noen som vet hvilket ledning bak tenningslåsen som er til start?

og om det er noen typiske steder denne ledningen ligger utsatt?[/QUO

 

 

Hadde den inne hos en bilelektriker her i sommer som hadde ut dashen for å fikse noe abs greier. Kan jo ha skjedd noe da. Noen som kan bekrefte at strømmen går direkte fra tenningslås til starter? og at denne svarte, tykke ledningen bak på tenningslås er den samme som den på starter (ser veldig lik ut)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få nok strøm til at det klikker i startern, men det er forsatt ikke nok siden det er dårlig kontakt i tenningslåsen. Opplevde det samme for en måned siden... :)

 

Om du ikke har lyst til å kjøpe ny med en gang, så kan du pelle den opp og skrape terminalene inni litt og se om det hjelper..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få nok strøm til at det klikker i startern, men det er forsatt ikke nok siden det er dårlig kontakt i tenningslåsen. Opplevde det samme for en måned siden... :)

 

Om du ikke har lyst til å kjøpe ny med en gang, så kan du pelle den opp og skrape terminalene inni litt og se om det hjelper..

 

 

klikker ikke i starteren en gang. det som er så rart. Måler null og niks volt i ledningen på starteren. Synes også det er veldig rart at jeg ikke får kontakt mellom starter og tenningslåsen hvis denne ledningen går direkte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den går direkte, men kan være et relee eller en sikring på veien...

Får du strøm til tenningslåsen din da forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den går direkte, men kan være et relee eller en sikring på veien...

Får du strøm til tenningslåsen din da forresten?

 

 

ja, alt i orden utenom strømmen men til starteren :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du 12v bak på tenningslåsen? hvis nei er låsen def

Har du spenning der har du et brudd på veien til starter.

er ikke noe rele i mellom der heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du 12v bak på tenningslåsen? hvis nei er låsen def

Har du spenning der har du et brudd på veien til starter.

er ikke noe rele i mellom der heller

 

 

jeg har 12 volt bak på tenningslåsen. ut fra den tynne blå lendingen. leste også en annen tråd her, der sto det at dette var til start. Men denne leningen er jo blå og mye tynnere, så det er jo nødt til å være er rele ett sted? Noen som "pinout" over tenningslås?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du målt fra tenningsbryteren og bekrefta at du får innslag på en pin kun når du vrir nøkkelen om den siste delen som "fjører" nøkkelen tilbake? og skal mostanden gå fra uendelig til 0 ish :D

 

det er ikke verre enn å prøve seg frem... på min så var det to pinner som står paralelt med hverandre.. kan sjekke pin nr i morra om jeg klarer å se hvem det var... men dette er fra 90n min, vet ikke om det er samma tenningsbryteren der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute å prøvd litt mer nå. Snakket også med en tekniker på møller i dag. han sa at rele nr 1 over pedalene er til start, men dette tror jeg er feil. dette rele har med å kutte klima/vartmeapp mens starteren går. Når jeg vrir nøkkelen i start så har jeg strøm UT fra tenningslås på blå og rød/svart ledning. Har prøvd å følge ledningene både fra starter og tenning, men finner ikke ut av det. Har også sjekket sikringer v ecu og prøvd å finne igjen ledningen fra starter her.

 

ingen som har skjema over start kretsen da? fant ett på forumet her, men er så dårlig kvalitet at jeg ikke klarer å tyde det :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koblingsskjema finner du i en haynes bok :)

 

men altså.. det er igrunn veldig greit.. den eneste som går fra av til på når du vrir om nøkkelen den siste fjørbelasta delen er starteren. Om du har funnet denne så har du funnet hvilken ledning som går til starteren. Det at multimeteret ditt viser ingen motstand er IKKE nødvendigvis riktig bare for å presisere dette, dette er fordi mulitmeteret ditt sender ca ikke no strøm gjennom kretsen. Derfor kan du prøve å tjuvkoble/måle mellom starter og tenningslåsen igjen. Bare så det er sagt så er vel starteren din den mest strømkrevende saken på kjerra di og er kan derfor være litt sensitiv for motstand.

 

Det som er problemet med å sitte på internett å prøve å rådgive noen er at det er 1001 grunner til misforståelser og andre feil.. Det kan feks være også splinten bak tenningslåsen din er herpa.. den som går inn i tenningsbryteren din. Men siden du ikke gir noen inntrykk for at dette er tilfellet så er det vanskelig for oss andre å vite.

 

Det du bør gjøre nå er som sagt å prøve å tjuv koble starteren fra tenningsbryteren, sjekke ledningen mellom TB og starter, både om den er hel og om den går i jord (husk det jeg sa med motstand, selv om den er null betyr det ikke garantert at tverrsnittet av ledningen er inntakt nok til å bære nok strøm til startern).

 

Men bare så det er sagt, grunnen til at folk tror TB er gåen er fordi dette er et vanlig problem og symptomene dine høre ganske kjent ut. Og om den tennings brytern ikke er bytta i den siste tida så skal jeg vedde for at den snart kommer til å gå uansett... som jeg erfarte selv da jeg hadde hatt noen problemer selv med at starteren som er ny ikke hadde lyst til å starte, men prøvde igjen og da starta den.... dette forsvant så fort jeg bytte tenningbrytern :)

 

gl hf :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga veldig mye skruing i det siste har jeg ikke giddet å forske mer på s4'n. La opp en egen midlertidig løsning i vente på ork til å finne ut av det.

 

Men har i hvertfall funnet ut at den ledningen som nevnes at går direkte fra tenningslås til starter, ikke går helt direkte. Må være noe i mellom her.. Minner om i fjor sommer da abs var borte pga. ett rel'e som ikke sto i skjema. Takk for all hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke sitter en ettermontert startsperre på bilen? Da vil det i tilfelle være et rele' på ledning mellom tenningsbryter og starter solenoid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit at det har sitti defa på den en gang i tiden, men er ingen startsperre nå. Har heller ikke funnet noen uorginale rel'er. Tror jeg må følge ledningen fra starter jeg.. Men, den forsvinner jo rett inn i ramma, og etter det har ikke jeg sett den :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.