Tomgangsturtall på 130hk 1,9TDI

Anbefalte innlegg

Hei og hopp:)

Har to enkle spørsmål:

 

1. Hvor ligger normal tomgangsturtall på 130hk 1,9TDI (husker ikke om det er AWX eller AVF)?

2. Ved pådrag, er det normalt at motorvibrasjoner fra disse motorene går veldig i karosseriet?

 

Har hele min periode med bilhold hatt bensinbrennere, så dette (03 A4 1,9TDIQ) er min første dieselpurke. Har tidligere lånt diverse dieselbiler (607 2,2HDI, 04 Passat 100hk TDI osv...), men aldri opplevd slik motorvibrasjon. Bilen min har nå gått ca 140k km, er det da mulighet for defekte motorfester?

 

Mvh E:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at det er et lager på dynamo(?) som kan forårsake vibrasjoner. Hvis du søker finner du kanskje noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en A6 med AWX og sitter med samme følsen. Vibrasjonene setter seg i sete. Men jeg husker ikke om det har vært sånn hele tiden. Har jo tross alt bare kjørt bilen i 80.000km :P. Bilen har nå gått 198.000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svinghjulsproblemer kan skape disse vibrasjonene. Dempinga i dobbeltmassesvinghjulet blir ødelagt og tar ikke opp disse vibrasjonenen slik det skal. Jeg kjører nå med ett enkeltmassesvinghjul (solid stål, null demping) og har betraktelig mye mer vibrasjon i hele bilen i området 1500-2500rpm ved pådrag. Bakdelen med å kjøre med deler som tåler pryl ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar:) Noen gode forslag på hvordan jeg kan kontrollere svinghjulet uten å måtte ha ut girkassa?

 

Og noen som kan svare meg på hva tomgangsturtallet skal ligge på?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og noen som kan svare meg på hva tomgangsturtallet skal ligge på?:)

 

Autohidden sier 875 +/- 75 rpm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autohidden sier 875 +/- 75 rpm :)

 

Takker:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det moen som har AWX eller AVF uten vibrasjoner som nevnt over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det moen som har AWX eller AVF uten vibrasjoner som nevnt over?

 

Godt spørsmål:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til det på min AVF kjørt 124k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde heller ingen ting på min gamle AVF 04mod A4, kjørt 91000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har heller ikke merket noe til dette på min bil, som nå er gått 120k..Tomgang turtallet lå på 884rpm i vagcom igår..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar:) Skal sjekke tomgangsturtallet mitt på VagCom'en imorgen, samtidig som jeg bytter dempere bak:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min passat med avf motor hadde samme type vibrasjoner som nevnt over her. Men det var bare begynnelsen på problemet, det ble til slutt så ille at eksosanlegget holdt på å riste i småbiter.

Forsvant når jeg skifta svinghjul og clutch, hadde da rulla 188k

 

Forskjellen ble som natt og dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min passat med avf motor hadde samme type vibrasjoner som nevnt over her. Men det var bare begynnelsen på problemet, det ble til slutt så ille at eksosanlegget holdt på å riste i småbiter.

Forsvant når jeg skifta svinghjul og clutch, hadde da rulla 188k

 

Forskjellen ble som natt og dag.

 

Hmm.. Godt for deg, bekymringsverdig for meg..

Kikket litt rundt på nettet etter priser på svinghjul og clutch, men er det noen som vet hvor de har grei pris på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min passat med avf motor hadde samme type vibrasjoner som nevnt over her. Men det var bare begynnelsen på problemet, det ble til slutt så ille at eksosanlegget holdt på å riste i småbiter.

Forsvant når jeg skifta svinghjul og clutch, hadde da rulla 188k

 

Forskjellen ble som natt og dag.

 

Hva kostet egentlig denne reparasjonen`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos møller koster vel det dobbelmassehjulet 8-9000,-kr.men fant noe på e-bay for en stund siden til 2500,-kjerringa har de samme vibrasjonene på sin 04mod a4 1.9tdi 100 hk.km 120000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos møller koster vel det dobbelmassehjulet 8-9000,-kr.men fant noe på e-bay for en stund siden til 2500,-kjerringa har de samme vibrasjonene på sin 04mod a4 1.9tdi 100 hk.km 120000

 

Hos Møller, er den prisen for komplett clutch og svinghjul, eller kun svinghjul?:)

Har dere hatt vibrasjonene lenge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos Møller, er den prisen for komplett clutch og svinghjul, eller kun svinghjul?:)

Har dere hatt vibrasjonene lenge?

 

Kun svinghjul: faint :Kunne få det ned i 7k på mekonomen.vi kjøpte bilen i august,og da var den sånn.la sefølgelig ikke merke til det før det hadde gått en stund.pga motorfusk(trodde det var det som var årsak til vibr.men er ikke værre enn at jeg venter til clutch må byttes,(hvis det ikke blir værre.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun svinghjul: faint :Kunne få det ned i 7k på mekonomen.vi kjøpte bilen i august,og da var den sånn.la sefølgelig ikke merke til det før det hadde gått en stund.pga motorfusk(trodde det var det som var årsak til vibr.men er ikke værre enn at jeg venter til clutch må byttes,(hvis det ikke blir værre.)

 

Ahaa, så du har ikke byttet det enda?:)

Kjøpte min nå i november, så har ikke erfart hvor stor progressjon det er på ristingen enda.. Var redd det bare var snakk om uker til bilen ble helt ukjørbar:p

Har ganske greie rabatter gjennom jobben, så har sendt forespørsel til Hellanor på Sachs-svinghjul, får vel svar imorgen regner jeg med:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaa, så du har ikke byttet det enda?:)

Kjøpte min nå i november, så har ikke erfart hvor stor progressjon det er på ristingen enda.. Var redd det bare var snakk om uker til bilen ble helt ukjørbar:p

Har ganske greie rabatter gjennom jobben, så har sendt forespørsel til Hellanor på Sachs-svinghjul, får vel svar imorgen regner jeg med:p

 

Ikke bytta nei:)Bilen har gått ca.3000km siden vi fikk den,og har ikke blitt værre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Har nå vært på hjemmesiden til Sachs, og utifra hva jeg kan se så sitter det forskjellige svinghjul på AVF og AWX. Kan se ut som det er normalt svinghjul på AVF-motoren, ihvertfall den som sitter i Quattro-modellen av A4. For til AWX kan Sachs levere dobbelmassesvinghjul, mens til AVF leverer dem SAC-clutch, som i korte trekk er en selvjusterende clutch.

Jeg har også funnet ut at min A4 har fått skiftet reg.reim i Polen, på et godkjent Audi-verksted. Jeg har mine tanker om det, og har mistanker om at dem har tatt den enkle metoden og merket reimhjulene, istedet for å bruke låseverktøy og deretter løsnet boltene på kamdrevet osv.

Noen som deler idéen min om at motoren kan være øøøøøøørlite feil timet, som deretter resulterer i hardere gange?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ringte også til Auto E18 (Møller) idag og hørte hva slags svinghjul som sitter på min bil, og fikk til svar at det eneste som kommer opp som svinghjul på min er vanlig, massivt svinghjul:)

Så da blir det en liten reg.reimsjekking i helga:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Har nå vært på hjemmesiden til Sachs, og utifra hva jeg kan se så sitter det forskjellige svinghjul på AVF og AWX. Kan se ut som det er normalt svinghjul på AVF-motoren, ihvertfall den som sitter i Quattro-modellen av A4. For til AWX kan Sachs levere dobbelmassesvinghjul, mens til AVF leverer dem SAC-clutch, som i korte trekk er en selvjusterende clutch.

Jeg har også funnet ut at min A4 har fått skiftet reg.reim i Polen, på et godkjent Audi-verksted. Jeg har mine tanker om det, og har mistanker om at dem har tatt den enkle metoden og merket reimhjulene, istedet for å bruke låseverktøy og deretter løsnet boltene på kamdrevet osv.

Noen som deler idéen min om at motoren kan være øøøøøøørlite feil timet, som deretter resulterer i hardere gange?

 

Jeg ringte også til Auto E18 (Møller) idag og hørte hva slags svinghjul som sitter på min bil, og fikk til svar at det eneste som kommer opp som svinghjul på min er vanlig, massivt svinghjul:)

Så da blir det en liten reg.reimsjekking i helga:)

 

Noen som har noen tanker rundt dette?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.