#1 Skrevet November 23, 2009 Hei. På Torsdag skal jeg inn til Biltilsynet for å få senkesettet mitt inn i vognkortet, så lurte jeg på hva som blir gjort under en slik kontroll? Takker for svar Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 23, 2009 det de gjorde med gamle audien min var og sjekke papiret på 4hjuls kontroll. også tok de opp bilen på bukker for og lese av nr på fjærene.. alle 4... eller så gjorde de ikke noe spes. (dette var i stavanger) grei eldre kar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 23, 2009 Noe som er greit å nevne.. - TÜV-dokumentasjon på senkesett - Papirer fra verksted på forhjulskontroll/4-hjulskontroll - Justering av lastavhengig ventil - Bakkeklaring for faste deler (mtp. 800x110 (eller 100) -mm planken) - Riktig montert og synlig tall på fjører og dempere som skal kontrolleres opp mot TÜV-dok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 23, 2009 Noe som er greit å nevne..- TÜV-dokumentasjon på senkesett - Papirer fra verksted på forhjulskontroll/4-hjulskontroll - Justering av lastavhengig ventil - Bakkeklaring for faste deler (mtp. 800x110 (eller 100) -mm planken - Riktig montert og synlig tall på fjører og dempere som skal kontrolleres opp mot TÜV-dok. Hva menes med det med stor skrift? Nå har det seg slik at nummera på fjærene framme ikke er så godt synelige hos meg pga de nesten er borte. Men en ser at det står noe der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 23, 2009 Når jeg var å fikk godkjent senkesett på en bil til en av kompisene mine, hadde jeg bare med TÜV, 4hjulskontroll og ett ark ifra verkstedet som hadde satt på senkesettet. Ble bare sett med øyemål at bilen var høy nok (kjørte ikke inn i hallen engang), så fikk jeg det godkjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 23, 2009 Det er vel en fordel å ha time nær stengetid,og på en fredag Større mulighet for at det går rimelig kjapt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 24, 2009 det er kun eldre biler jeg har hørt man trenger papirer på lastventilen. jeg måtte ikke vise dette når jeg godkjente bilen min sist uke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 24, 2009 Hvis bil har ABS har den mest sansynlig ikke lastventil. Jeg hadde lastventil på en Coupe 93' som jeg skulle godkjenne, de hang seg opp i at jeg ikke hadde papirer på at denne var justert etter fabrikkhidden, men siden jeg hadde ABS så trengte jeg ikke justere den. Du kan også komme borti at du må ha papirer på at du har justert lysene dine etter senking. Lykke til uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 24, 2009 - TÜV-dokumentasjon på senkesett - Papirer fra verksted på forhjulskontroll/4-hjulskontroll - Papirer fra verksted på justering av lys - Bakkeklaring for faste deler, 9 eller 11 cm fra bil til bakke. - Riktig montert og synlig tall på fjører og dempere som skal kontrolleres opp mot TÜV-dok. - Riktig avstand fra senter felg til hjulbue hvis du har justerbart. - Riktig menge/lengde på gjenger over og under justerskivene hvis du har justerbart. Min Golf klarte akkurat kravene med justerbart, men jeg kan ikke heise den fordi da blir det for lite gjenger igjen oppover og da er den utenfor området det er gokjent for. Jeg kan heller ikke senke den mer i og med at den er akkurat lav nok under (laveste pungtet er 9 eller 11 cm fra bakken). Ja, jeg traff en streng en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 24, 2009 Du kan også komme borti at du må ha papirer på at du har justert lysene dine etter senking. Om man har orginal xenon med automagisk høydejustering så slipper man dette? eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 24, 2009 Nei, ikke i følge verkstedet mitt og BT i Drammen. Må grunninnstilles eller noe slikt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 24, 2009 husk at 4-hjulskontrollen ikke er gyldig om den ikke er stemplet og underskrevet av verkstedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 24, 2009 jeg viste min i tønsberg, å jeg trengte ikke noe papirer på lys da de sjekket at lysene lyste riktig der nede =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 24, 2009 Hvordan får de sjekket TüV på innsats støtdempere..?? Er klar over det skal være korte dempere osv.. Men?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 24, 2009 Jeg viste Coupé-en (t85) i Tønsberg for et par år siden, og da sjekket han bare hjulstillingspapirene, numrene på fjærene mot TÜV, og hvordan fjærbeina satt i forhold til tårna foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 24, 2009 Hvordan får de sjekket TüV på innsats støtdempere..??Er klar over det skal være korte dempere osv.. Men?? skal vel ikke være godkjenning på støtdempere? Såvidt meg bekjent er kravet at fjæra ikke er løs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2009 Da skal jeg vere på biltilsynet 9.30. Så wish me luck! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 26, 2009 Break a leg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 26, 2009 Og den ble godkjent 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 26, 2009 Gratulerer Smertefritt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 26, 2009 (endret) Takk Nope, var vel egentlig litt for lav, men deg gikk. Og så må jeg sende inn noen papirer på noe hjulstilling, hadde med meg hjulstillingspapirer, men det jeg hadde var ikke gode nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 26, 2009 godt og høre skal prøve og få min godkjent med justerbart men må gå den i riktig høyde og justert riktig.men jeg har stiv aksel bak trenger jeg firhjuls kontroll da holder det ikke med bare forstilling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 26, 2009 hvis du har den på forhjulskontroll/4 hjulskontroll fikser de biffen, de vet hva de skal gjøre. Kan vist justere litt bak også forde om du har stiv aksel bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 26, 2009 hvis du har den på forhjulskontroll/4 hjulskontroll fikser de biffen, de vet hva de skal gjøre. Kan vist justere litt bak også forde om du har stiv aksel bak. blir jo røde tall bak uansett da:( godtar de det bak på stiv aksel eller må jeg ha grønt over alt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...