Bombe ved bakhjul C4 A6 2,5Tdi

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle bytte dekk i dag, og la merke til litt oljeflekker på felgene. Kikket litt, og så at det er en "bombe" ala den som i motorrommet på bla S6, men her ved høyre bakhjul. Hva er den til? Regner med at den ikke er til bremsene? Er det kanskje til automatisk nivåregulering som er fjernet!?

Den lekker olje, og det var lite hydraulikkolje/servoolje på beholderen i motorrommet også.

Kan den event bare plugges og fjernes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, bombe bak er til fjernet nivåregulering.

Kan bare blendes på et egnet sted.

Undersøk hvordan mekanismen for justering av nivåreguleringen er, mulig den er koblet til bremse-reduksjonsventil og at det må gjøres noe spesielt. Vet ikke helt hvordan dette ser ut eller fungerer på C4 quattroene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal koble ut nivåreguleringen er det viktig å passe på at du ikke plugger slik at pumpen står og "stanger" uten noen retur, da blir pumpen ødelagt på få sekunder.. På S4/S6 er ikke dette noe problem siden nivåreguleringen bare er tjuvkoblet på bremsekraftforsterker-kretsen ved bomben til denne, men på en 100/A6 må man ha en egnet retur så oljen sirkulerer på et vis..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal koble ut nivåreguleringen er det viktig å passe på at du ikke plugger slik at pumpen står og "stanger" uten noen retur, da blir pumpen ødelagt på få sekunder.. På S4/S6 er ikke dette noe problem siden nivåreguleringen bare er tjuvkoblet på bremsekraftforsterker-kretsen ved bomben til denne, men på en 100/A6 må man ha en egnet retur så oljen sirkulerer på et vis..

Takk for hjelpen!

Kan det være at det er slik på Tdi også? Noen som event. har gjort denne operasjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke slik på TDI, der må det ikke plugges uten retur, det er kun biler med hydraulisk bremsekraftforsterker som har nivåreguleringen "tjuvkoblet" på bremsekraftforsterker-kretsen, og i C4 er det kun S4 og S6. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... Da får jeg forske litt. Mulig jeg greier å tette lekkasjen også....

Får ikke sett helt da jeg ikke får av hjulet pga en låsebolt jeg ikke har nøkkelen til, men regner med at det er "bremserør" til og fra denne, så da må det vel gå ann å få skjøtet dette på et vis...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal koble ut nivåreguleringen er det viktig å passe på at du ikke plugger slik at pumpen står og "stanger" uten noen retur, da blir pumpen ødelagt på få sekunder.. .

Gamle bilen min. Bilen vi her snakker om har vært blindet i ca 2 år av en eller annen tidligere eier. Vet ikke hva vedkommende som blindet den egentlig har gjort.

Pumpa på denne er av samme typen som på S6 med et lite ekstra uttak fra pumpe som går til bombe, dersom teorien over her stemmer for denne bilen så burde pumpa være blåst for lenge siden.

Den har vært på minst en EU kontroll etter dette, trolig to. Den siste var i sommer. Tipper det relativt nylig har begynt å lekke, har ikke sett noe der den har stått parkert.

Den mest elegante løsningen jeg kan komme på er at vi bytter pumpe, du får en av meg uten dette uttaket så er saken løst. Relativt liten ekstra jobb å skifte pumpa når du først skal ha av vifteremma:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut!

Er jo enkelt å bytte som du sier så det er vel greieste løsning.

Kan jo hende det er bare å tette, men er litt vansklig å se nå med hjulet på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et returrør fra bak der et sted frem til oljebeholderen, det er trolig koblet slik at oljen sirkulerer. Har selv en bekjent som klarte å blinde av helt, og da sto oljespruten ut av pumpen etter noen få sekunder med skrekkelig ulyd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.