Hvilket skum er best? Utstyr innkjøpt, men har noen spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hvilket skum er det dere bruker for å skumlegge bilen med? Ser scandicshine har flere varianter, hvilket er det som er best.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er det beste men Optimum carwash er god, legger ved et bilde av den i bruk med foam gun:

foameda8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer også for Optimum Car Wash, gjerne med en dært CG Citrus Wash & Gloss i tillegg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er påenget med å skummlegge bilen da? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer også for Optimum Car Wash, gjerne med en dært CG Citrus Wash & Gloss i tillegg ;)

 

Hvilken butikk er rimeligst på dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke. Jeg har kun en leverandør, men har ikke lov å si hvem.

Men uansett tviler jeg på at det er mange kronene å spare på ei slik flaske, om du handler "lokalt" eller fra f.eks. Autogeek e.l.

 

Nå kom jeg forresten på at jeg bruker omvendt: mest CG CWG og en dært Optimum (for litt ekstra tykt skum).

Mitt tips: kjøp en gallon med CG CWG og en litersflaske (eller større) med Optimum, og du har såpe LENGE, både til skumlegging og i bøtta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er påenget med å skummlegge bilen da? :P

 

Hvis jeg da spør: "hvorfor sprøyter man på avfetting i stedet for å bare gni det utover med en svamp?"

Skjønner du da sammenligningen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg da spør: "hvorfor sprøyter man på avfetting i stedet for å bare gni det utover med en svamp?"

Skjønner du da sammenligningen? :P

 

Godt sagt, lurte faktisk litt på det samme, men inbiller meg at man må jo gå litt over og veske for det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting, spyling, skumming, spyling, vask med bøtte og hanske, spyling. Funker hver gang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting, spyling, skumming, spyling, vask med bøtte og hanske, spyling. Funker hver gang ;)

 

Håper du mener før polering eller voksing her.

Daglig/ukentli bilvask foregås uten det første trinnet der for oss som liker å ta vare på lakken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg mener før minimum voks. Dette var kort forklart en grunnleggende rengjøring.

Det er allerede godt forklart i flere tråder her inne at avfetting fjerner lakkbeskyttelse ved overdreven bruk, så dette regner jeg med de fleste har fått med seg.

 

Men denne tråden handler om såpe til foam gun/foam cannon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda..

Såpeblandingen du anbefalte, er den mild for voks?

Har bare brukt NXT i kanona mi til nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kun gode erfaringer på mine egne biler i hvert fall, med kun denne blandingen.

Foam cannon til Kärcher m/halvlitersflaske: 2cm CG CWG i bunn, et lite lag med Optimum oppå der.

Noen liker å kombinere dette med enda flere såpetyper, men jeg har ikke fler :P

 

Hvordan CG CWG ser ut:

 

Urquattron002.jpg

 

Hvordan kombinasjonen ser ut: (etter 30-60 sek.)

 

LomBilpleie490.jpg

LomBilpleie204-1.jpg

LomBilpleie206-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er den Karcher har laget som du får kjøpt på byggmakker da? Husker ikke pris, men er ikke noe justering der da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er den Karcher har laget som du får kjøpt på byggmakker da? Husker ikke pris, men er ikke noe justering der da.

 

Bare tull. Kan ikke sammenlignes med Foam Cannon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke Maxi Suds II og hvis bilen er veldig møkkete blander jeg i orange prewash.

Maxi Suds II bare fordi den lukter bedre enn CW&G og er lettere å "håndtere"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kjøpt foam gun for karcher og snow foam hos scandicshine og testet litt i dag. Og har dermed da noen spørsmål?

 

- Bør man bruke avfetting og spyle bilen først?

 

-Hvilket blandingsforhold bruker dere? Hvis man blander sterkt nok, kan man da droppe avfettingsmiddel?

 

-Etter man har "foamet" bilen, hvor lang tid skal det virke? Kan man spyle av skummet, for så å ha på nytt og deretter vaske med wash mitt?

 

Ble mange spørsmål dette men, håper noen har noen vettuge svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer litt ann på om det er vask før polering eller voksing, eller om det er "daglig vask" ?

 

Til polering/voksing så skal du fjerne eventuell beskyttelse som ligger på lakken fra før.

Da kan du spraye hele bilen med avfetting, og deretter skumlegge med en sterk såpeblanding før du vasker med schmitt, hanske ol.

Så spyle av.

 

Er det dagligvask så skumlegger du bilen, lar det stå 5-10 min. Her skal det ikke brukes for sterk blanding, og ingen avfetting.

Da kan du velge selv om du spyler av skummet, eller om du går over med schmitt og vaskebøtta OPPÅ skummet igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Espen, med unntak av at jeg spyler alltid av minst èn gang før jeg går på med vaskehanske.

Skum og avfetting løsner og drar med seg dritten, men alt renner ikke helt av før du spyler. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør som Brage, spyler av en gang først etter skum for å få av all løs møkk, så bøtte og en ny runde med skum om du ønsker det.

Skummet lar jeg renne så og si helt av før jeg spyler godt over hele bilen.. Husk en god og syrefri felgrens på felgene og avfetting i hjulhus for å få vekk mest mulig dritt derifra.. Hvis felgene er skikkelig møkkete så ta gjerne en runde med felgrens og skum først for så å gå over med felgrens og børste etterpå... Litt mer jobb, men mye mer skånsomt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang avfetting kan man vel også ha i en "dæsj" av dette i blandingen sammen med såpe til Foam cannon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan du velge selv om du spyler av skummet, eller om du går over med schmitt og vaskebøtta OPPÅ skummet igjen..

 

Hæ?

 

Legger du på skum på en møkkete bil,lar dette renne helt av for så og vaske med schmitt? : eek :

Bilen blir jo aldri helt ren av dette,så da må jo schmitt`n dra med seg sand?

 

Jeg rører ALDRI lakken på min bil uten og ha lagt på skum som renner av,spyler så av hele bilen grundig med HT.SÅ skummer jeg igjen og bruker schmitt/vaskehanske og bøtte®.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.