Anbefalte innlegg

Hei

 

Bora 99 mod:

Har plutselig fått problemer med at motoren blir for varm (koker). Lunker avgårde i 50-60 km/t så går det greit, men et lite gasspådrag stiger nåla fort opp til 110-120 grader celsius. Det er ikke bra :-(

 

Vifta foran radiatoren går, og riktig kjøleveske nivå er kontrollert. Kjølevesken er målt til å tåle -35. Har heller ingen synlige lekkasjer. Samtidig som dette har skjedd, registrere jeg at varmeapparatet (klima) ikke varmer. Skrur opp på full guffe på varmen, men kun kaldluft kommer ut....

 

Jeg synes dette lukter litt termostat problemer. Hva tror dere andre ???

Er dette en kurant sak og bytte selv?

Jeg husker at jeg byttet termostat på mine eldre biler, men ting var jo litt enklere å skru på selv den gang. Hvis noen har noen tegninger/bilder på plassering av termostat blir jeg veldig glad :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være termostat, men det kan også være vannpumpa. Det er et kjent problem at skovlhjulet på vannpumpa, på VW's "lille" motorfamilie, løsner fra akselen, da dette er laget av plastikk. Nå vet ikke jeg hvilken motor du har, men dette er som sagt et kjent problem på de "små" motorene (1.0, 1.2, 1.3, 1.4, 1.6).

 

Jeg har sett samme symptomer på en Golf 1.6/75 hk (1995 mod) som en kollega eide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Per

 

Er det noe som skiller eventuelt disse to feilene (termostat vs skovlhjul) fra hverandre?

Eventuelt er vel løst skovlhjul mat for verkstedet?

 

PS: Jeg har en Bora -99 mod. med 1,6 105Hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde termostaten vært gåen så hadde du sannsynligvis enten hatt kald motor hele tiden (termo fast åpen) eller varm motor hele tiden (termo stengt), samtidig hadde du hatt varme i varmeapparatet hvis termostaten hadde holdt stengt, pluss at kjøleviften sannsynligvis ikke hadde gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...!!

 

Så da er skovlhjulet det mest sannsynlige her i mitt tilfelle. Kan man bare bytte skovlhjulet eller må hele vannpumpa byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte hele vannpumpa. Og når du først har det fra hverandre (enten du eller verksted) så er det like greit å montere ny kamreim, den koster ikke mange kronene ekstra, og må av uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres dyrt ut (skifte vannpumpe + kamreim). Kan du/noen anslå pris på VAG verksted ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder også på vannpumpe teorien...

 

Tvilsomt at viften hadde slått seg inn dersom termostaten er gåen..

 

Når slår viften inn? Om viften ikke slår inn før ved rundt .. tja la oss si 110 grader, da er det derimot termostaten som er litt ute å kjører...

 

Vet ikke hva viften skal slå inn på på disse bilene, men om den slår inn ved 90-95 grader ett sted så er det nok ikke noe galt med termostaten hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta kobler inn som normalt ved ca. 95 grader. Dette er vel OK. Huff.... Bytte vannpumpe + kamreim.... Noen som kan anslå pris på dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta kobler inn som normalt ved ca. 95 grader. Dette er vel OK. Huff.... Bytte vannpumpe + kamreim.... Noen som kan anslå pris på dette ?

Eg betalte 4000 kr for skifte av kamreim+strammehjul+viftereim på mekonomen Gjøvik. Så du må vel plusse på min 1000 kr til.

 

Få fast pris!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg betalte 4000 kr for skifte av kamreim+strammehjul+viftereim på mekonomen Gjøvik. Så du må vel plusse på min 1000 kr til.

 

Få fast pris!

 

Ja, jeg skal ringe litt rundt for pris. Men hvorfor tror du jeg må plusse på tusen til ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi Gjøvik er på bondelandet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.... Finner ikke Melleby Mekansike på gulesider.no

Kanskje du kan hjelpe meg med et tlf nummer også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.... Er jeg helt blind tro. Ser ikke no' Melleby Mekansike der ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Neida. Men fikk tips om Rygge Bilverksted og Melleby Mekaniske, så da tenkte jeg at jeg skulle kontakte dem....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg vet for sikkert så har jeg lest at det finnes vannpumper med et annet og bedre skovlhjul til disse motorene, tror kanskje det var den typen som Mekonomen selger :confused::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.... Litt sent nå. Har fått time hos Nodlie Auto i morgen tidlig. De hadde omtrent samme pris som de andre uorginale verkstedene jeg kontaktet. I tillegg får jeg gratis lånebil da jeg har mobilitetsgaranti på bilen. Og noe rabatt blir det også siden jeg er medlem i denne klubben :-)

 

Jette bra !!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen ferdig reparert fra Nodlie Auto (som er mitt lokale VAG verksted). Dere har helt rett! Feilen var skovlhjulet som hadde løsnet i vannpumpa. Vannpumpa er derfor byttet. Tok samtidig å byttet kamreima :-)

 

Takk for hjelpa folkens!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.