#1 Skrevet Januar 16, 2005 Hei Bora 99 mod: Har plutselig fått problemer med at motoren blir for varm (koker). Lunker avgårde i 50-60 km/t så går det greit, men et lite gasspådrag stiger nåla fort opp til 110-120 grader celsius. Det er ikke bra :-( Vifta foran radiatoren går, og riktig kjøleveske nivå er kontrollert. Kjølevesken er målt til å tåle -35. Har heller ingen synlige lekkasjer. Samtidig som dette har skjedd, registrere jeg at varmeapparatet (klima) ikke varmer. Skrur opp på full guffe på varmen, men kun kaldluft kommer ut.... Jeg synes dette lukter litt termostat problemer. Hva tror dere andre ??? Er dette en kurant sak og bytte selv? Jeg husker at jeg byttet termostat på mine eldre biler, men ting var jo litt enklere å skru på selv den gang. Hvis noen har noen tegninger/bilder på plassering av termostat blir jeg veldig glad :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2005 Det kan være termostat, men det kan også være vannpumpa. Det er et kjent problem at skovlhjulet på vannpumpa, på VW's "lille" motorfamilie, løsner fra akselen, da dette er laget av plastikk. Nå vet ikke jeg hvilken motor du har, men dette er som sagt et kjent problem på de "små" motorene (1.0, 1.2, 1.3, 1.4, 1.6). Jeg har sett samme symptomer på en Golf 1.6/75 hk (1995 mod) som en kollega eide. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2005 Hei Per Er det noe som skiller eventuelt disse to feilene (termostat vs skovlhjul) fra hverandre? Eventuelt er vel løst skovlhjul mat for verkstedet? PS: Jeg har en Bora -99 mod. med 1,6 105Hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2005 Hadde termostaten vært gåen så hadde du sannsynligvis enten hatt kald motor hele tiden (termo fast åpen) eller varm motor hele tiden (termo stengt), samtidig hadde du hatt varme i varmeapparatet hvis termostaten hadde holdt stengt, pluss at kjøleviften sannsynligvis ikke hadde gått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2005 Ok...!! Så da er skovlhjulet det mest sannsynlige her i mitt tilfelle. Kan man bare bytte skovlhjulet eller må hele vannpumpa byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2005 Bytte hele vannpumpa. Og når du først har det fra hverandre (enten du eller verksted) så er det like greit å montere ny kamreim, den koster ikke mange kronene ekstra, og må av uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 16, 2005 Høres dyrt ut (skifte vannpumpe + kamreim). Kan du/noen anslå pris på VAG verksted ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 16, 2005 Holder også på vannpumpe teorien... Tvilsomt at viften hadde slått seg inn dersom termostaten er gåen.. Når slår viften inn? Om viften ikke slår inn før ved rundt .. tja la oss si 110 grader, da er det derimot termostaten som er litt ute å kjører... Vet ikke hva viften skal slå inn på på disse bilene, men om den slår inn ved 90-95 grader ett sted så er det nok ikke noe galt med termostaten hvertfall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2005 Vifta kobler inn som normalt ved ca. 95 grader. Dette er vel OK. Huff.... Bytte vannpumpe + kamreim.... Noen som kan anslå pris på dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2005 Vifta kobler inn som normalt ved ca. 95 grader. Dette er vel OK. Huff.... Bytte vannpumpe + kamreim.... Noen som kan anslå pris på dette ? Eg betalte 4000 kr for skifte av kamreim+strammehjul+viftereim på mekonomen Gjøvik. Så du må vel plusse på min 1000 kr til. Få fast pris! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2005 Eg betalte 4000 kr for skifte av kamreim+strammehjul+viftereim på mekonomen Gjøvik. Så du må vel plusse på min 1000 kr til. Få fast pris! Ja, jeg skal ringe litt rundt for pris. Men hvorfor tror du jeg må plusse på tusen til ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 17, 2005 Fordi Gjøvik er på bondelandet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 17, 2005 Hmmm.... Finner ikke Melleby Mekansike på gulesider.no Kanskje du kan hjelpe meg med et tlf nummer også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 17, 2005 Gå hit: http://www.moller.no/wip4/mg/forhandler.epl?cat=470&status=4 Velg Volkswagen og Østfold... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2005 Hmm.... Er jeg helt blind tro. Ser ikke no' Melleby Mekansike der ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2005 Mååå det være Melleby Mekansike? http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/melleby_mekaniske_as/1973029534.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 17, 2005 Hehe... Neida. Men fikk tips om Rygge Bilverksted og Melleby Mekaniske, så da tenkte jeg at jeg skulle kontakte dem.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 17, 2005 Uten at jeg vet for sikkert så har jeg lest at det finnes vannpumper med et annet og bedre skovlhjul til disse motorene, tror kanskje det var den typen som Mekonomen selger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 17, 2005 Okay.... Litt sent nå. Har fått time hos Nodlie Auto i morgen tidlig. De hadde omtrent samme pris som de andre uorginale verkstedene jeg kontaktet. I tillegg får jeg gratis lånebil da jeg har mobilitetsgaranti på bilen. Og noe rabatt blir det også siden jeg er medlem i denne klubben :-) Jette bra !!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 19, 2005 Da er bilen ferdig reparert fra Nodlie Auto (som er mitt lokale VAG verksted). Dere har helt rett! Feilen var skovlhjulet som hadde løsnet i vannpumpa. Vannpumpa er derfor byttet. Tok samtidig å byttet kamreima :-) Takk for hjelpa folkens! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...