Nye biler tåler ikke norsk veistandard

Anbefalte innlegg

Det er et reelt problem, veiene i Norge er og blir elendige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja spørs litt da, en kombinasjon av dårlige veier her til lands og middelmådige biler fra VAG-konsernet?

Kan ikke alltid skylde på veiene heller : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør Typ44 eller Ford Granada.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller folk som gir F... og kjører som det skulle være 4felts veistandard over alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ihvertfall er det aller meste på nyere biler veldig spinkelt og såkalt "optimert" i forhold til på eldre biler, hvor man tok i så det holdt og vel så det når noe skulle dimensjoneres. Ikke rart det blir fort utslitt.. Bilen min rakk å runde 300000 km før den trengte nye bærekuler foran, det var normalt på 15-20 år gamle biler, men ikke på de siste årenes, hvor man må påregne å skifte omtrent alle hjulopphengsslitedeler før 100000 km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kjørt meg 225/30-20 i en hel sessong på norske veien og har ikke hatt noe som helst problem med det. er som sagt tidligere at folk tror dem kjører på autobanen når de kjører på en landevei. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jo. Men på mange av norges landeveier så har vi 80 og noen steder 90 sone. Da skal det ikke være nødvendig å ligge i 60 for å ikke ødelegge bilen. Norge er som kjent flinke til å sette latterlig lave fartsgrenser. Når man da ikke engang kan holde fartsgrensen pga veistandarden så vil jeg si veien er dårlig og ikke at folk

folk tror dem kjører på autobanen når de kjører på en landevei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I "gamle dager" var det ingeniører som lagde biler, nå virker det som om det bare er designere som lager biler.. Så lenge det ser "innovativt" ut, er det ikke så nøye med resten, bare det blir billig nok.

 

Satt litt på spissen det der, men kan noen ganger virke som om det er slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo helt klart ett problem,men om det er blitt så mye værre med åra tror jeg ikke.

men ser jo feil som går igjen på samme bilmerke år etter år uten at det blir gjort forbedringer,mye av dette ligger i at Norge er ett lite marked,det er billigere å ta reklamasjon på deler i disse enn å designe en ny del som er bedre,da denne feilen gjerne ikke er så vanlige i andre land. Its all about the money!!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er vel vanskelig å komme rundt...

 

– Vi har fått bekreftet fra Mercedes i Sverige at forstillingskomponenter har mye tidligere slitasje på norske Mercedeser enn på svenske. Dette har vi fått vite fordi mange norske Mercedes-eiere drar til Sverige for å utføre servicer og reparasjoner på bilene, sier Sæta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilene har nok ikke blitt dårligere. De har heller blitt bedre. Men vegene har blitt mye dårligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kjørt meg 225/30-20 i en hel sessong på norske veien og har ikke hatt noe som helst problem med det. er som sagt tidligere at folk tror dem kjører på autobanen når de kjører på en landevei. :)

 

Det blir som å si at du har røyka i 2 år og ikke føler at du kommer til å dø tidligere.

 

Det tar tid før problemene kommer og blir merkbare. Hadde du klonet bilen din før du satt på 20-tommere og kjørt 1 år med 15" på den ene og 1 år med 20" på den andre, er det nok stor sannsynlighet for at du ville merket forskjell på bilens understell kjøremessig i en blindtest tatt senere, med like hjul på begge bilene.

 

Det er leit (evt. skammelig) at bilene tåler såpass lite som de gjør, og det blir feil å skylde kun på norske veier, selv om det selvfølgelig er medvirkende. Bilene er ikke like robuste lenger... Bilene er også tyngre nå, men for å kunne ha en salgbar bil i Norge må jo vekta (og selvfølgelig CO2-utslipp som henger sammen med vekt) holdes nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja hva skal man si....

ikke akkurat noe nytt for meg det der...

DSC_4540x.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, kjenner meg igjen i den over her ja :P

 

Veistandarden i Norge er jo tragisk dårlig over hele fjøla, og enda så kutter dem på penger som går med til vedlikehold av veiene... Skjønn det den som kan!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var veiene mye bedre før??... Jøss..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner du ikke det da Anders? Vi skal jo ikke bruke bil... Det er miljøfarlig, selvom hele miljøgreia er bullshit!

Inatt vedtok di jo avgift på den jævla biodiesel'n også.. Jens begrunna det med at di skal få ned utslipp fra landeveistransport..

 

Det er og blir kriminelt å ha bil i Norge! Kan ikke noen drepe en eller annen på stortinget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jo. Men på mange av norges landeveier så har vi 80 og noen steder 90 sone. Da skal det ikke være nødvendig å ligge i 60 for å ikke ødelegge bilen. Norge er som kjent flinke til å sette latterlig lave fartsgrenser. Når man da ikke engang kan holde fartsgrensen pga veistandarden så vil jeg si veien er dårlig og ikke at folk

 

Hadde du holdt poloen original så kunne du ligget i 80 ;)

 

Evigvarende biler/deler er en god tanke men neppe lønnsomt for bilprodusentene......

Og lavprofil dekk gjør ikke akkurat underverker for levetiden til forstilling/hjuloppheng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt sagt Rudi støtter den :)

 

jeg tror også at vi glemmer viktig faktor i det hele . nemlig at Norge har den type klimaforhold som ikke akkurat gjør veiene noe bedre...ser jo at de må renovere motorveiene nesten hvert tiår nesten

Men for all del noen sier meg at her i Norge blir det ikke gjort ordentlig. Gjør det heller ordentlig en gang istedenfor hvert tiår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi får ta en max manus på stortinget: haha : jens skulle hatt mer juling enn mat som liten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norge har elendige veier. Spesielt der det er sånne runde ting med en klump i midten. Skal man ikke ødelegge bilen må man kjøre rundt dem. Tror det heter rundkjøring.

 

Get my point? Er ikke bare Norske veier som er dårlige, men også bilene blir dårligere, og tåler mindre påkjenninger enn før, et resultat av kapitalisme. Altså å tjene mest mulig penger, ved å spare seg for mest mulig kostnader. At vindusheisbryteren ryker etter 2 år betyr at den er noe dritt. Blir kanskje trykket på et par hundre ganger i løpet av de to årene. Hadde bilprodusentene brukt 10 kr på vindusheisbryter istedenfor 5 kroner, hadde den nok holdt MYE lenger. Lenge nok til at man ønsker å bytte den pga kosmetisk slitasje.

 

Men med gode veier, trenger man ikke gode biler. Det er enten eller; god bil går med dårlige veier, dårlig bil går med gode veier. I vårt tilfelle må veiene forbedres, da alle bilprodusenter lager biler i lik kvalitet omtrent. En Land Rover eller Volvo til 1,5 millioner har like mye feil, kanskje mer feil enn en Renault Clio til 200 laken, så å håpe på at bilprodusenter skal lage bedre biler og tjene mindre penger bare fordi et lite land i europa har dårlige veier, er ikke annet enn et dødfødt prosjekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er jo også at GRUNNARBEIDET på en hel haug av veiene rundt om i landet ikke er tilstede fordi mye av dette er opparbeida av gamle kjerreveien omtrent.. Når di bygger helt nye veier nå om dagen blir det jo gravd langt ned, kulta opp osv osv så det beveger seg ikke pga telehiv etc...

De gamle veiene som har blitt asfaltert MÅ jo gå istykker.. Og di kan som regel ikke stenge di helt av pga trafikk og omkjøringsmuligheter, derfor blir di lappa på..

 

Var jo et sted det stod for en stund siden.. At vi bruker omtrent 6milliarder i året på å fikse gammal vei... Hadde vi spytta inn ca 10 milliarder på et år og gjort "alt" på en gang.. Hadde vi spart over halvparten av di 6 hvert år framover..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.