#26 Skrevet November 27, 2009 Var jo et sted det stod for en stund siden.. At vi bruker omtrent 60milliarder i året på å fikse gammal vei... Hadde vi spytta inn ca 100 milliarder på et år og gjort "alt" på en gang.. Hadde vi spart over halvparten av di 60 hvert år framover.. Tror du har en kommafeil i tallene dine. 6 mrd er nok nærmere enn 60. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 27, 2009 Tror du har en kommafeil i tallene dine. 6 mrd er nok nærmere enn 60. Det kan nok stemme hehehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 27, 2009 jeg har endelig skjønt hvorfor det er flyvende biler i fremtiden... det er fordi veiene i norge har forfalt og blitt utdatert. Noe politikkerene åpenbart gjør seg klar til... Det begynner faktisk å bli svært vanskelig å ta politikken i norge (kanskje enda mer generelt også) seriøst, og da snakker vi ikke kun om veiene.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 27, 2009 jeg tror også at vi glemmer viktig faktor i det hele . nemlig at Norge har den type klimaforhold som ikke akkurat gjør veiene noe bedre...ser jo at de må renovere motorveiene nesten hvert tiår nesten Men for all del noen sier meg at her i Norge blir det ikke gjort ordentlig. Gjør det heller ordentlig en gang istedenfor hvert tiår. Det er snø og kaldt i alpene også, men der var veiene tilnærmet perfekte, så det argumentet faller litt i grus vil jeg påstå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 27, 2009 Det er snø og kaldt i alpene også, men der var veiene tilnærmet perfekte, så det argumentet faller litt i grus vil jeg påstå. Får ikke så mye telehiv når veien er plassert rett på fjellet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 27, 2009 Nei får ikke så mye telehiv her heller hvis grundarbeidet hadde vært gjort skikkelig, så det hjelper ikke Rudi. Det er noe som heter at man sparer seg til fant. Dette er jo ett klassisk eksempel på at norge gjør dette. Istede for å ta kostnadden med å gjøre jobben skikkelig med en gang så blir det ett lappeteppe og resultatet blir dårlige veier som koster mye mere i lengden å holde vedlike enn å ta kostnadden og gjøre det skikkelig med en gang. Er jo bare å dra konkusjonen over på bilbygging. Folk som trimmer kjøper kina deler og skal ha det så billig som mulig med resultat i havari. Så må de bygge opp hele motoren igjen og de kommer dyrere ut enn hvis de hadde brukt skikkelige deler med en gang og fått en motor som holder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 27, 2009 Nei får ikke så mye telehiv her heller hvis grundarbeidet hadde vært gjort skikkelig, så det hjelper ikke Rudi. Det er noe som heter at man sparer seg til fant. Dette er jo ett klassisk eksempel på at norge gjør dette. Istede for å ta kostnadden med å gjøre jobben skikkelig med en gang så blir det ett lappeteppe og resultatet blir dårlige veier som koster mye mere i lengden å holde vedlike enn å ta kostnadden og gjøre det skikkelig med en gang. Er jo bare å dra konkusjonen over på bilbygging. Folk som trimmer kjøper kina deler og skal ha det så billig som mulig med resultat i havari. Så må de bygge opp hele motoren igjen og de kommer dyrere ut enn hvis de hadde brukt skikkelige deler med en gang og fått en motor som holder. Når TØI (Transport Økonomisk Institutt) har konkludert med at dårlig veistandard ikke fører til mer kø så kan man ikke forvente annet fra Jens&Co.... I tillegg har de basert det på at det ikke ble mer kø på E6 iforbindelse med at de snevret inn fra 3 til 2 felter i festningstunnellen og at da det ikke ble mindre køer... Er grunnarbeidet som koster.... når mange av veiene kun er gamle asfalterte kjerre/grusveier er det ikke rart resultatet er som det er.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 27, 2009 Nei får ikke så mye telehiv her heller hvis grundarbeidet hadde vært gjort skikkelig, og akkurat det jeg siktet til. det tror jeg er hovedproblemet vårt dårlig grunnarbeid hardt klima 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 28, 2009 Det er jo det jeg sier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 28, 2009 Det blir som å si at du har røyka i 2 år og ikke føler at du kommer til å dø tidligere. Det tar tid før problemene kommer og blir merkbare. Hadde du klonet bilen din før du satt på 20-tommere og kjørt 1 år med 15" på den ene og 1 år med 20" på den andre, er det nok stor sannsynlighet for at du ville merket forskjell på bilens understell kjøremessig i en blindtest tatt senere, med like hjul på begge bilene. Det er leit (evt. skammelig) at bilene tåler såpass lite som de gjør, og det blir feil å skylde kun på norske veier, selv om det selvfølgelig er medvirkende. Bilene er ikke like robuste lenger... Bilene er også tyngre nå, men for å kunne ha en salgbar bil i Norge må jo vekta (og selvfølgelig CO2-utslipp som henger sammen med vekt) holdes nede. Du glemte HK, det er først og fremst HK som prisetter bilen i norge ikke CO2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 28, 2009 Du glemte HK, det er først og fremst HK som prisetter bilen i norge ikke CO2. "OK". Fint at du er klar over hvordan det fungerer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 28, 2009 (endret) Er grunnarbeidet som koster.... når mange av veiene kun er gamle asfalterte kjerre/grusveier er det ikke rart resultatet er som det er.... Jepp , Helt riktig , og slik er det over hele landet. MEN det gjøres er IKKE noe bedre i dag , Statens veivesen sparer på kronene så det holder. Jobber i dag med å "utbedre" fylkesveier med grus til asfalt. Skulle dette vært gjort på riktig vis skulle det vært ett skikkelig forsterkningslag med tilhørende masser. Alle grøfter , rør og utfall skulle vært byttet til nytt. DA kan vi begynne å snakke. Men neida , den veien jeg holder på nå ligger på ca 400kr pr meter i grunnarbeid , og 800,- pr m asfalt. Asfalten er jo grei , 6cm holder på fylkesveier. Men når grunnarbeidet er fra 5cm 0-20 til 20cm 0-30 med fiberduk og delvis polyesterduk rett på jord og grus så skjønner de fleste at det tar ikke lang tid før veien er ødelagt av telehiv. Lettere/billigere å fikse en grusvei fremfor ett asfaltdekke som er ødelagt av telehiv og hull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet November 28, 2009 Jepp , Helt riktig , og slik er det over hele landet.MEN det gjøres er IKKE noe bedre i dag , Statens veivesen sparer på kronene så det holder. Jobber i dag med å "utbedre" fylkesveier med grus til asfalt. Skulle dette vært gjort på riktig vis skulle det vært ett skikkelig forsterkningslag med tilhørende masser. Alle grøfter , rør og utfall skulle vært byttet til nytt. DA kan vi begynne å snakke. Men neida , den veien jeg holder på nå ligger på ca 400kr pr meter i grunnarbeid , og 800,- pr m asfalt. Asfalten er jo grei , 6cm holder på fylkesveier. Men når grunnarbeidet er fra 5cm 0-20 til 20cm 0-30 med fiberduk og delvis polyesterduk rett på jord og grus så skjønner de fleste at det tar ikke lang tid før veien er ødelagt av telehiv. Lettere/billigere å fikse en grusvei fremfor ett asfaltdekke som er ødelagt av telehiv og hull. Har jobbet med asfalt selv og det er vel kun riks/Europa veier som grunnarbeidet er solid på.... men der er det jo krav til litt mer enn 6 cm asfalt..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet November 28, 2009 er jo helt klart ett problem,men om det er blitt så mye værre med åra tror jeg ikke.men ser jo feil som går igjen på samme bilmerke år etter år uten at det blir gjort forbedringer,mye av dette ligger i at Norge er ett lite marked,det er billigere å ta reklamasjon på deler i disse enn å designe en ny del som er bedre,da denne feilen gjerne ikke er så vanlige i andre land. Its all about the money!!.. som at alle golfer har en gåen baklykt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet November 28, 2009 Har jobbet med asfalt selv og det er vel kun riks/Europa veier som grunnarbeidet er solid på.... men der er det jo krav til litt mer enn 6 cm asfalt..... Jepp, på ny E6 igjennom Steinkjer la vi 20cm Asfalt , under der var det 1-1,5m 0-500 røys , 300mm 20-120 , 100mm 0-30 og 6cm freset asfalt. Skulle iallefall hatt 50-60 cm skikkelige varer under fylkesveiene også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...