#1 Skrevet November 26, 2009 Har aldri bytta på denne. Nå hentet jeg 4 nye sett med skiver og klosser. Er vel ikkeno "hokkus pokkus" på dissa som jeg må vite? Har tidligere merket at 94-96 Passat er utrolig køddete på mye enkle små-ting Bare å løsne caliperne, så sitter skivene i en "senterbolt" litt på sia, vel? Og da skal alt være løst? Lang tid tar dett'a? 2 timer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 26, 2009 Skal være en rask jobb ja men kan ta litt tid hvis calliperstemplet bak har satt seg fast da disse stemplene skal skrus inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 26, 2009 Skal være en rask jobb ja men kan ta litt tid hvis calliperstemplet bak har satt seg fast da disse stemplene skal skrus inn Skrus ja, det der lurte jeg litt på. Hørte at det muligens var slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 27, 2009 Skifta akkurat skiver og klosser foran på min -91 passat 1.8, og det var iallefall gjort på 10 minutter pr side... Latterlig enkelt.... Men om det er like enkelt på litt nyere utgaver skal jeg ikke si.. Men vil tro det er omtrentlig likt... Muttertrekker for å løse calipterne er fint... Slipper å knote med en skralle, forlenger etc og bli hudløs på knokene:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 11, 2009 : bh :Caliperstemplet forran, skal disse bare presses inn? De sitter dønn fast. Nå lagde jeg en innretning med jekk, kjetting og diverse, og prøvde å jekke den inn. Skjer ingenting. Noen gode forslag? Står dønn fast her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2009 skal bare være å bruke ei stor vannpumpetang å klemme det inn at.. mulig calipperen er defekt da..pass på at stepelet ikke sitter skakt, ved utslitte skiver og klosser kan stemplet komme for langt ut og bli litt skakt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2009 skal bare være å bruke ei stor vannpumpetang å klemme det inn at.. mulig calipperen er defekt da..pass på at stepelet ikke sitter skakt, ved utslitte skiver og klosser kan stemplet komme for langt ut og bli litt skakt.. Noen ide å løsne lufteskruen? Er vel lettere å presse veska ut der enn opp igjen i beholderen, også heller etterfylle: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 11, 2009 er vel sånn skru stempel her. byttet på min 93mod passat og må skru og presse samtidig.. biltema har ett hendig verktøy til dette:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 11, 2009 var det ikke foran det var snakk om da ?skal isåfall bare presses inn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 11, 2009 var det ikke foran det var snakk om da ?skal isåfall bare presses inn... Vel, jeg måtte gå til det helt utrolige skrittet å sette på gamleklossene igjen: bh :... Jeg tok ventilskruen helt av, prøvde med rørtang, lirke og vri, skru.. Så prøvde jeg jekken igjen... Funka ikke det heller, enda skruen var helt tatt av. Kjørte en liten tur nå med gamleklossene, og bremsene virker jo på begge sider. Forstår ingenting: klø : Spørs vel om jeg ikke trenger hjelp til denne gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2009 ta bilde av selve stemplet istede du så kan man se på det. Men skal være enten skru stempel (verktøy på tema til 98,-) eller press (verktøy på tema til 89,-) kan like så godt kjøpe begge verktøyene med en gang pga pris og at du sparer deg selv for utrolig mye stress. den innretninga med kjetting og jekk der så rett og slett farlig ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2009 ta bilde av selve stemplet istede du så kan man se på det. Men skal være enten skru stempel (verktøy på tema til 98,-) eller press (verktøy på tema til 89,-) kan like så godt kjøpe begge verktøyene med en gang pga pris og at du sparer deg selv for utrolig mye stress. den innretninga med kjetting og jekk der så rett og slett farlig ut. Hallois Rolf... Farlig? Næææssjj. Dro ikke til så j.... , hvis det var sånn "ploing kræsj" du tenkte på.... Men burde vel alikevel sklidd inn dette stemplet, når den blir utsatt for slikt trykk: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 11, 2009 Stemplet låser seg bare ved press når det må skrus samtidig. Du kan jo prøve å skru inn en mutter uten å gjøre annet en å presse på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 11, 2009 Stemplet låser seg bare ved press når det må skrus samtidig. Du kan jo prøve å skru inn en mutter uten å gjøre annet en å presse på den. Ja det er greit nok, men flere over her som sier at den ikke skal skrues. Men skal den skrus så forstår jeg jo det. Får stikke en tur på Biltema ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 11, 2009 Er ike sikkert det skal skrus heller. Men derfor jeg spør etter bilde. Er ikke unormalt at stemplet skal skrus inn bak i hvertfall. Husker ikke i farta desverre hvordan det er foran for det er et par år siden jeg drev der selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 14, 2009 Kan vise seg at det muligens er noe rust innenfor caliperstempelet siden dette ikke lot seg rikke. Noen som har noen erfaring fra dette isåfall? Jeg forestiller meg et scenario der stemplet blir presset inn med makt med en presse, og blir stående etter klossebytte. Mest sannsynlig da er vel at de ikke trekker seg tilbake etter bremsing? Noe som igjen fører til at bremsene henger på.. Noen som har noen tanker rundt dette? Vurderer å bytte caliperne eventult, men de er ganske dyre nye. På begge sider forran så har jeg slitt klossene helt ned til metallet. Sløvt, men ble bare sånn:o Bak har jeg ikke sjekket enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 15, 2009 Kan vise seg at det muligens er noe rust innenfor caliperstempelet siden dette ikke lot seg rikke. Noen som har noen erfaring fra dette isåfall? Jeg forestiller meg et scenario der stemplet blir presset inn med makt med en presse, og blir stående etter klossebytte. Mest sannsynlig da er vel at de ikke trekker seg tilbake etter bremsing? Noe som igjen fører til at bremsene henger på.. Noen som har noen tanker rundt dette? Vurderer å bytte caliperne eventult, men de er ganske dyre nye. På begge sider forran så har jeg slitt klossene helt ned til metallet. Sløvt, men ble bare sånn:o Bak har jeg ikke sjekket enda BUMP:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...