Nye skiver og klosser vs. klaring mellom dem.

Anbefalte innlegg

Bare en teoretisk situasjon:

 

Feks: originalt på en bil har 300x24 mm bremseskiver. Og man kjøper helt nye skiver og klosser, og den nye skiven er 300x26 mm vil dette da gi klaring i forhold til original skive? At bremseklossene ikke subber i skiva? Må man evt da slipe av klossene for å få dette til å gå friksjonsfritt rundt? Finnes det noe "slingrinsmonn" i caliperen til å "takle" bredere skiver en originale, siden det kun er snakk om fattige 2mm?

 

Noen som har formeninger om dette? Eller må jeg "bare lø hjem", se om det passer og så evt slipe av klossene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe ekstra klaring er det alltid. Må nok bare prøves.

Er ikke sikkert sentert på skiva kommer der det skal. Ingen garanti for at den bygger 1 mm hver vei.

Er vel minimalt å hente på denne oppgraderingen da.

Du får 2mm mer å slite på, derav lengere levetid må skiva...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver å ekspremiterer med et bremseoppsett. Finne ut hva som passer og ikke.

 

hvordan bremseskiva bygger har ingen betydning for meg. Lager bare adapter der etter(noe jeg må uansett) Det er nok heller det at jeg vil ha skiven inn i caliperen og dette er det nærmeste jeg har kommet det "originale"

 

btw: man får ikke lengre levetid på bremseskiva om man velger en som er 2mm tykkere, minimums tykkelsen står jo stemplet på der uansett, om det blir 26/24 eller 24/22 ny/slitt spiller ingen rolle for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok det med tykkelsen, men hva er poenget med så mye slit for så lite ekstra?

Skal du få bedere bremsekraft må du opp i diameter eller stempelstørrelse.

Du får sikkert litt bedere kjøling med de andre skivene. Lag heller sjold/kanaler som leder luft til skivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser hva jeg får til. (med godt pågangs mot er all ting mulig ;))

Var først og fremt ute eter å få svar på om det "fantes" litt klaring mellom nye skiver og klosser.

 

btw: ekstra arbeid? Tja? Kan jo nevne i en bisetning er det er bak jeg snakker om her. Å gå fra 245x10 til 300x26 hjelper kanskje litt det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle montere Greenstuff på en '92 A100, og da passa ikke klossene bak, de var for tykke, selv etter at stemplene var helt inne. En fil gjorde jobben til de var tynne nok til å passe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo det som liksom er litt kjipt, kjøper helt nye og fine klosser og så må man til å slipe/modifisere de.

Men nå er skiver og klosser bestilt i dag, så får vi se hvordan det går :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.