AAN fusk. Blåser røyk fra toppdeksel

Anbefalte innlegg

Merket det i dag da den begynte å riste da den får ladetrykk. I starten gikk det greit å lade opp til 0.6 bar men senere i kveld begynner den å fuske skikkelig hele tiden, står å rugger litt på tomgang.

 

Det blåser godt med olje damp ved ledningene som kommer ut av toppdeksel halt bak på motoren.

Kan det være mere alvorlig enn pakninger?

 

Se bilde.

 

røyk.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennomslag? Forbrenningstrykket som går forbi slitte/defekte stempelringer og finner veien ut gjemmon dårlig pakkning? Tips: Mål kompresjon..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennomslag? Forbrenningstrykket som går forbi slitte/defekte stempelringer og finner veien ut gjemmon dårlig pakkning? Tips: Mål kompresjon..

 

ja det kan jeg prøve, skulle jo akkurat til å rive ned motoren nå uansett. Det ble bare framskyndet en uke å to...: rolleyes, hvor masse trykk kan en regne med å få på disse biltema komptesterne da: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan jeg prøve, skulle jo akkurat til å rive ned motoren nå uansett. Det ble bare framskyndet en uke å to...: rolleyes, hvor masse trykk kan en regne med å få på disse biltema komptesterne da: klø :

 

bør jo være "riktig"tryk. hvor mye det skal være er jeg usikker på men å se etter forskjeller er jo en fin start. Skal jo være tilsvarende likt trykk på sylinderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ligge rundt 9,5 ? Huff huff, frykter havari her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kompresjonstester, kan jo ta en runde når du kommer med kabelen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kompresjonstester, kan jo ta en runde når du kommer med kabelen:)

 

Det rister fælt å kommer en del olje ut der. Så den er parkert i garasjen for mekk. Jeg har en slik billig tema tester en plass tror jeg. Så jeg tror jeg klarer meg. Men takker for tilbudet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i teorien kan vel egentlig kansje trykket komme fra toppakning også. Hvis den er defekt mellom sylinder og oljekanal..Er jo lov i håpe..:P Ikke så vanlig kansje men.. Hvor langt har den gått? Kjørt med for høyt ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i teorien kan vel egentlig kansje trykket komme fra toppakning også. Hvis den er defekt mellom sylinder og oljekanal..Er jo lov i håpe..:P Ikke så vanlig kansje men.. Hvor langt har den gått? Kjørt med for høyt ladetrykk?

 

Nei ikke for høyt ladetrykk. har gått 330k så det var straks klart for regreim og toppakning. Har delene liggende.

 

Kjørte med henger når det intraff. Var av og til oppe i 1 bar ladtrykk i bakkene.

Prøvde å holde bilen i drive i bakkene så jeg presset litt ja men ikke så mye at den giret ned.

 

Kjørekomp viste et snittforbruk på ca 1.1 med 1 tonn last så det kan jo være den gikk magert.

 

Skal ta komptest nå før jeg river av fronten, men da må en helst være to. får vente til naboen står opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil si at ut hullet der går ledningene til coilene, og det er jo ei toppdeksel pakning under der som mest sansynligvis er stein hard og slipper igjennom olje, som igjen begynner og ryke pg varme. og når tennpluggene er fulle av olje så fusker de jo med engang, tar 4 sekunder og skru av dekselet , og da ser du jo hva det er med engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært hos naboen en tur og skrudd litt , og der fant vi samme feil som har vært på en del 5syl 20V turbo....

Pluggen har gjenga seg ut på Syl3...

 

Vi begynte å demontere , men vi sjekka ikke så mye rundt akkurat det , siden alt skal av uansett :)

Men plugghetta er jo sellfølgelig havarert , og stor sjanse for at gjengene er borte også..

 

Geir skulle jo ta av toppen alikevell siden han skulle bytte toppakning, ventiltettninger ++... , så uhellet kom på rett tidspunkt.

Det ble bare litt mer arbeid... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært hos naboen en tur og skrudd litt , og der fant vi samme feil som har vært på en del 5syl 20V turbo....

Pluggen har gjenga seg ut på Syl3...

 

Vi begynte å demontere , men vi sjekka ikke så mye rundt akkurat det , siden alt skal av uansett :)

Men plugghetta er jo sellfølgelig havarert , og stor sjanse for at gjengene er borte også..

 

Geir skulle jo ta av toppen alikevell siden han skulle bytte toppakning, ventiltettninger ++... , så uhellet kom på rett tidspunkt.

Det ble bare litt mer arbeid... ;)

 

Å takk for det: smil :

Så hadde vi jo litt merkelig kompresjon, men det kan være fordi det var kommet litt olje ned i sylinderne.

alt fra 120 til 300 psi. og biltemamåleren slutter på 300 psi.: klø :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.