#1 Skrevet Januar 16, 2005 Noen som kan utdype litt om bruken av kjede og reim (eventuelt bare tannhjul) på bilmotorer? Hva er de forskjellige fordelene, og hvorfor bruker de fleste enda reim, når kjede høres ut som det lureste i det hele og store? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2005 Tja...reim er i hvert fall billigere å produsere. Og selv om det etter min mening ikke betyr noe så er det mindre støy i reim. Kjede holder lengre...på Chevy'n byttet jeg ifm. motoroverhaling, men det var egentlig ikke nødvendig. ...og som nevnt over...dyrere å produsere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2005 mere "påkosta" motorer bruker gjerne kjede,er jo en fordel da en "aldri" trenger å bytte dette,er jo som oftest snakk om doble kjeder også,ryker et kjede så merker en det å får som regel stoppa før en ødelegger topp osv. mange bruker vell reim pga de tjener penger på dette på ettermarkedet,koster jo litt å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 16, 2005 Etter hva jeg har hørt vil VW og Audi gå tilbake til registerkjede, mulig jeg tar feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 16, 2005 Etter hva jeg har hørt vil VW og Audi gå tilbake til registerkjede, mulig jeg tar feil? Et par av dieselmotorene har fått dette nå. De største motorene på LT og den nye Transporteren bl.a., men om det blir flere vet jeg ikke. De BØR dog få hodet opp av sanden og gjøre noen med det snart hvertfall, for 17.000,- for reg.reimskift med vannpumpe på en Allroad diesel er liksom ikke særlig positivt for vedlikeholdsbudsjettet.... På enkelte TDI'er, som f.eks 115-hk utgaven på Sharan er intervallet nede i 60.000 km per skift, og når det da koster 7-8 store fine sedler å gjøre dette er ikke den bilen særlig "familievennlig" lenger akkurat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 16, 2005 Mener å huske at en i Kopperud klanen sa at de nye 2.0FSI/2.0FSI-T motorene har kjede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2005 Det stemmer at Audi/Vw har begynt å "gå tilbake" til kjede ja... Veldig fornuftig spør du meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...