Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en kompis som har samme bilen som meg, en A6 avant C4 95mod, med en 2,5Tdi R5 motor i... Det er automatkasse på, så motoren blir naturlig nok kjørt på mye høye turtall. Nå klager han på en bankelyd. Den er der ikke på kald motor, men kommer når den blir varm.

Dette er en kar som har god greie på bil, men jeg tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her inne litt siden han ikke skal begynne å skru før over helga.

Han har utelukka vacuumpumpa. Den kan jo begynne å gi bankelyder, men det gir seg vanligvis når man tråkker lett på bremsepedalen. Her hjelper ikke det..

Noen gode forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådelager, bærelager eller ventilløftere som er slitt vil lage mer lyd når oljen blir varm/tynn.

Uslitte dyser kan også lage bankelyd på tomgang.

Noe i automaten som kommer frem når automatoljen blir varm/tynn.

 

Annet som kan lage lyd, men hvor lyden burde vært der hele tiden:

- løs bolt i front av veiv

- strammehjul/mekanisme til vifterem

- vakuumpumpe som nevnt (den kan komme og gå uavh av temp) og du kan ikke utelukke den med din prosedyre.

- sotavleiringer på toppen av stempel så det banker i toppen

- er den riktig sliten så kan det bli skjørte bank, men det er ikke ofte.

- sprekt ekosmanifold kan gi underlige lyder ved visse temperaturer, men ikke ofte jeg har sett dette på slike motorer

-

 

Ellers er min erfaring med disse automatene tvert i mot, da går motorene generelt på lavere turtall enn 5. trinns kassa, siden de girer tidligere enn folk gjør med manuell. 4. gir på auto og 5. på manuell er omtrent like.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo kjøpe deg et lytteverktøy på f.eks. biltema og lytte litt her og der på motor, så hører du kanskje litt bedre hvor lyden kommer fra. Koster ikke mange kronene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg ville oppdatere denne litt..

 

Viste seg at lyden kùn kom når kimaen var på. Når vi slo av den gav lyden seg.

Skrudde ned litt for å se hva som skjedde. Det som var rart var at lyden så ut tul å komme fra svinghjulet når klimaen var inne. Det som var rart var at klimaen fungerer helt fint likevel. Konkludert med at svingningsdemperen(vulkanisering i svinghjulet) er i ferd med å ryke. Derfor lyd når det ble belastning fra klimaen.

Forstår ikke helt hvorfor lyden ikke oppstår før motoren har kjørt seg litt varm.

Klimaen er vel inne ganske med en gang...?

 

Vi forsøker med nytt svinghjul i første omgang i hvertfall...

 

 

Mvh

 

Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt essensielt å skille mellom svingsningsdemper og svinghjul her, så antar at du mener demperen hele veien. Isåfall er gummien steinhard når den er kald, men mykner når den varmes opp under drift. Utover det har jeg ingen ting fornuftig å komme med :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.