Audi 90 Coupe Quattro 2,3 10v (NG?) Gass-spjeld

Anbefalte innlegg

Hei!

Audi 90 Coupe Quattro 2,3 10v (NG?) Gass-spjeld

 

gassspjeld2.jpg

 

 

Har en kompis som trenger hjelp,

biln begynte pluttselig og fjuske, jeg oppdaget med ren tilfeldighet at når jeg holdte inne den bryrtern som er vist på bilde over funker alt, så jeg teipet brytern inn å prøvde og kjøre. Nå fungerer biln som normalt, men smeller litt i eksosen som om den får litt for mye bensin! Hva gjør denne brytern? er det brudd på en ledning eller må det byttes en sikring eller en giver?

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis ikke jeg tar feil så kan det være tomgangs bryteren, og kan hende den får feil blanding når den er inne hele tiden,

skjekka bensin filter, plugger og sånne ting a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja sjekka pluggene, men skal bytte di. Men bensinfiltret blir jo ikke tett når brytern er ute? å brytern er kunn inne når man har Full opning på spjeldene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

korrekt, det er tomgangsbryteren.. dvs når spjeldet stenger så gjør denne brytern slik at hjernen skjønner den skal koble inn tomgagnsregulatoren.

 

For å gjenta meg selv for n'te gang.. LES UT FEILKODER når man oppdager feil på disse bilene!!! :D

det gjøres via bensinpumperelee +sikring eller med en ledningstumper + kontakter i kjerra :)

 

Det skader heller ikke å søke litt på forumet...

 

Kanskje også en fordel å skrive når den fjusker, kald/varm? hvor på registeret? noen andre problemer? osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja sjekka pluggene, men skal bytte di. Men bensinfiltret blir jo ikke tett når brytern er ute? å brytern er kunn inne når man har Full opning på spjeldene.

 

Om det ikke er bytta på evigheter så er det greit å bytte... tett bensinfilter gjør gjerne at bilen din går magrere generelt... tilsynelatende ikke problemet her men...

 

EDIT: jeg er litt usikker på hva slags signaler hjernen bruker på tomgang... men skal vedde for at det er blandt annet spjeld(NG = ke3-jet)... Mao. når hjernen ser en vanvittig mye større vinkel på spjeldet enn hva den anser som normalt så velger den å feite opp blandinga.. og siden bilen sin går som den skal av dette så kan det godt hende at det er falskluftlekasje som er problemet på bilen... dette er også en av de mer vanlige feila på disse bilene.. så sjekk NØYE etter falskluft... :)

Da med alt fra veivhusventilasjon, vakuumslanger, undersida av belgen og slangene + t-korset til tomgangsregulatoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: jeg er litt usikker på hva slags signaler hjernen bruker på tomgang... men skal vedde for at det er blandt annet spjeld(NG = ke3-jet)... Mao. når hjernen ser en vanvittig mye større vinkel på spjeldet enn hva den anser som normalt så velger den å feite opp blandinga.. og siden bilen sin går som den skal av dette så kan det godt hende at det er falskluftlekasje som er problemet på bilen...

 

På tomgang ser motorstyringen signal fra nevnte mikrobryter (spjeld lukket), får turtallet fra hallgiveren og blandingen fra lambdasonden.

KE3-Jet har ikke TPS og motorstyringen vet derfor ingenting om gasspjeldets stilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tomgang ser motorstyringen signal fra nevnte mikrobryter (spjeld lukket), får turtallet fra hallgiveren og blandingen fra lambdasonden.

KE3-Jet har ikke TPS og motorstyringen vet derfor ingenting om gasspjeldets stilling.

 

den har ikke tps, men den har en sensor som måler spjeldets åpning såvidt jeg vet, dvs spjeldet i luftfilterboksen... om jeg da ikke har misforstått dens funksjon. Har ikke satt meg inn i det i dybden :)

Den brukes vel hvert fall av tenningsdelen for å justere tenninga og da er det igrunn ganske sannsynlig at den måler spjeldets åpning for å vite hvor mye luft som kommer inn i motorn og derav ha noe referanse til hva tennings skal være.

 

Men uansett.... om dette stemmer det du skriver.. hvordan tenker du dette skal påvirke om tomgang er inne eller ikke? pga hjernen får lov til å styre tomgangsregulatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den har ikke tps, men den har en sensor som måler spjeldets åpning såvidt jeg vet, dvs spjeldet i luftfilterboksen... om jeg da ikke har misforstått dens funksjon. Har ikke satt meg inn i det i dybden :)

Den brukes vel hvert fall av tenningsdelen for å justere tenninga og da er det igrunn ganske sannsynlig at den måler spjeldets åpning for å vite hvor mye luft som kommer inn i motorn og derav ha noe referanse til hva tennings skal være.

 

Ja, det er et pot.meter på armen mellom spjeldet og bensinmengdefordeleren (LMM) med tilbakemelding til motorstyring. Mengden bensin til dysene doseres mekanisk etter åpningsgraden på luftmengdemåleren, med elektrisk (fin)regulering fra motorstyring vha bensintrykk. Det eneste tilfelle der motorstyring tar hensyn til gasspjeldets posisjon er når det er fullt åpent (og som nevnt helt lukket).

 

Men uansett.... om dette stemmer det du skriver.. hvordan tenker du dette skal påvirke om tomgang er inne eller ikke? pga hjernen får lov til å styre tomgangsregulatoren?

 

Ramler litt av her. Kan du omformulere spørsmålet, tar ikke helt hva du spør om. På den annen side, er heller ikke sikkert jeg kan svare ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er et pot.meter på armen mellom spjeldet og bensinmengdefordeleren (LMM) med tilbakemelding til motorstyring. Mengden bensin til dysene doseres mekanisk etter åpningsgraden på luftmengdemåleren, med elektrisk (fin)regulering fra motorstyring vha bensintrykk. Det eneste tilfelle der motorstyring tar hensyn til gasspjeldets posisjon er når det er fullt åpent (og som nevnt helt lukket).

 

 

 

Ramler litt av her. Kan du omformulere spørsmålet, tar ikke helt hva du spør om. På den annen side, er heller ikke sikkert jeg kan svare ;)

 

Jeg snakker ikke om gassspjeldet, men potmeteret som sitter i luftfilterboksen ja.

 

Det jeg spurte deg om er. Hvis tomgangsbryteren er koblet inn, hva gjør gjernen for å holde et gjevnt turtall på tomgang? Kun regulering av tomgangsregulatoren? Og ikke minst, hvordan gjør den det når den er kald pga. lambda vil ikke fungere da? Lambdaen må varmes opp, og dermed skulle man (jeg, hehe) tro potmeteret ble brukt i det minste da fordi ellers må jo tomgangsregulatoren kjøres kun via turtall... Mulig det funker greit nok, men jeg vet ikke.

 

seff, det jo ganske enkelt å finne ut om bilen går magert eller ikke og dermed kan man ganske greit finne en god peilepinne på hva som er galt. Men det er rimlig hendig å forstå seg på systemet såpass at du kan forutse endel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om gassspjeldet, men potmeteret som sitter i luftfilterboksen ja.

 

Det jeg spurte deg om er. Hvis tomgangsbryteren er koblet inn, hva gjør gjernen for å holde et gjevnt turtall på tomgang? Kun regulering av tomgangsregulatoren? Og ikke minst, hvordan gjør den det når den er kald pga. lambda vil ikke fungere da? Lambdaen må varmes opp, og dermed skulle man (jeg, hehe) tro potmeteret ble brukt i det minste da fordi ellers må jo tomgangsregulatoren kjøres kun via turtall... Mulig det funker greit nok, men jeg vet ikke.

 

Om bilen går på tomgang så holdes turtallet jevnt kun vha tomgangsregulatoren ja, da med turtall som referanse. Denne ligger i bypass over gasspjeldet og gir motoren kun luft. Er motoren kald så får den mer bensin, dette ved øket bensintrykk over dysene. Alt er styrt av motorstyringen, kopler man ut denne så kan bilen kjøres men motoren går ikke på tomgang :)

Lambdaen på NG-motoren har varmeelement slik at den fungerer tilfredsstillende kort tid etter oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.